تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به طور متوسط ​​دارای پنج بیماری دیگر هستند


فیبریلاسیون دهلیزی

ECG 12 لید که فیبریلاسیون دهلیزی را تقریباً با 150 ضربه در دقیقه نشان می دهد. اعتبار: James Heilman، MD/Wikipedia/CC BY-SA 3.0

مجموعه ابزار نرم افزاری جدیدی برای بهبود مدیریت بیماران فیبریلاسیون دهلیزی سالمند با شرایط متعدد توسط کنسرسیوم EHRA-PATHS طراحی شده است. آخرین به روز رسانی در مورد این نوآوری بالینی در EHRA 2023 ارائه خواهد شد.

پروفسور Hein Heidbuchel، هماهنگ‌کننده علمی، گفت: “EHRA-PATHS در حال توسعه یک رویکرد استاندارد برای اطمینان از اینکه بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی درمان‌های مبتنی بر شواهد را برای بیماری‌های همراهی که زمینه ساز یا پیچیده‌کننده اختلال ریتم قلب هستند، دریافت می‌کنند.”

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین اختلال ریتم قلب است که بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به طور متوسط ​​دارای پنج بیماری مشترک از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، چاقی و بیماری مزمن کلیوی هستند. این بیماری های همراه تاثیر منفی بر بقا دارند. علاوه بر این، سه چهارم بیماران فیبریلاسیون دهلیزی حداقل پنج دارو مصرف می کنند.

EHRA-PATHS یک پروژه بین المللی چند مرکزی است که بر مراقبت یکپارچه برای بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و حداقل یک بیماری مزمن اضافی متمرکز شده است. این برنامه چند رشته ای توسط ESC و انجمن اروپایی ریتم قلب (EHRA) هماهنگ می شود. یک نظرسنجی EHRA-PATHS از متخصصان مراقبت های بهداشتی قبلا گزارش داده بود که فقدان یک مدل مراقبت یکپارچه مانع ارجاع به خدمات تخصصی برای بیماری های فیبریلاسیون دهلیزی می شود.

نتایج مصاحبه با بیمار، که برای اولین بار در EHRA 2023 ارائه شد، نیاز به مراقبت یکپارچه و کار بین حرفه ای را برای بهینه سازی سلامت بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی چند مرضی برجسته کرد. مصاحبه های عمیق شامل 30 بیمار فیبریلاسیون دهلیزی با دو یا چند بیماری اضافی از بلژیک، یونان، لهستان، اسپانیا و هلند بود. میانگین سنی 73 سال و 37 درصد زن بودند. شایع ترین بیماری همراه فشار خون بالا و پس از آن کلسترول بالا، چاقی، کم کاری تیروئید و دیابت بود. مصاحبه شوندگان بر نیاز به ارتباط بهتر بین مراقبت های اولیه و بیمارستان ها تاکید کردند. برخی از آنها چندین قرار ملاقات در مکان‌های مختلف داشتند و از مراقبت غیر یکپارچه ناامید بودند. در حالی که پاسخ دهندگان اطلاعاتی در مورد رابطه بین بیماری های همراه و فیبریلاسیون دهلیزی داشتند و انگیزه انجام تنظیمات را داشتند، آنها فاقد آموزش رسمی در مورد نحوه اجرای و حفظ تغییرات سبک زندگی بودند.

محققین EHRA-PATHS 22 بیماری همراه را تعریف کرده اند که در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است. برای هرکدام، کنسرسیوم مسیرهای مراقبت مختصری را برای بررسی یا رد وجود یک بیماری همراه، راهنمایی ارزیابی بیشتر و اطمینان از مدیریت مؤثر آن ایجاد کرده است. مسیرهای مراقبت اکنون در یک ابزار نرم افزاری ادغام شده اند که به پرسنل مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا بیماران فیبریلاسیون دهلیزی را به روشی سیستماتیک و جامع ارزیابی کنند. پروفسور هایدبوکل گفت: “این سنگ بنای هدف کلی این پروژه است، که بهبود نتایج بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی با تشخیص و مدیریت سیستماتیک شرایط زمینه‌ای، و با ارجاع چند رشته‌ای یا همکاری در صورت نیاز است.”

این نرم افزار در یک مطالعه بالینی شامل 65 بیمارستان در 14 کشور اروپایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. برای ایجاد یک تصویر پایه، در بخش اول مطالعه، محققان مدیریت (ارزیابی و درمان) عوامل خطر و بیماری‌های همراه را در حدود 1300 بیمار 65 ساله و بالاتر با فیبریلاسیون دهلیزی تازه تشخیص داده شده ارزیابی خواهند کرد. بخش دوم یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده روی 1080 بیمار خواهد بود که ارزیابی می‌کند آیا تخصیص ابزار نرم‌افزاری مدیریت فیبریلاسیون دهلیزی را در مقایسه با مراقبت‌های معمول بهبود می‌بخشد یا خیر.

این کارآزمایی بر روی 12 بیماری همراه متمرکز خواهد بود: فشار خون، هیپرلیپیدمی، نارسایی قلبی، اضافه وزن/چاقی، نارسایی کلیوی، سیگار کشیدن، دیابت، بیماری عروق کرونر قلب، بیماری دریچه ای، فعالیت بدنی، بیماری انسدادی مزمن ریه/آسم و مصرف الکل. نقطه پایانی اولیه تعداد عوامل خطر و بیماری های همراه است که شناسایی شده و درمان برای آنها در طول نقشه برداری پایه (قسمت اول) و در پایان کارآزمایی تصادفی کنترل شده (بخش دوم) آغاز می شود. نقاط پایانی ثانویه شامل بار علائم فیبریلاسیون دهلیزی، کیفیت زندگی، رضایت حرفه ای بیمار و مراقبت های بهداشتی، ارجاع به سایر رشته ها و مقرون به صرفه بودن است.

پروفسور هایدبوکل گفت: “چشم انداز ما این است که EHRA-PATHS از طریق کارآزمایی بالینی خود نشان دهد که یک رویکرد سیستماتیک به بیماری های همراه، بر اساس یک ابزار نرم افزاری با مسیرهای مراقبتی وابسته به هم، منجر به مدیریت چند رشته ای بهتر بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می شود. اگر پروژه موفق شود. ابزاری برای بهبود مدیریت فیبریلاسیون دهلیزی و ایجاد یکنواختی بیشتر در سراسر اروپا و فراتر از آن به جامعه پزشکی ارائه خواهد کرد.”

ارائه شده توسط انجمن قلب و عروق اروپا

نقل قول: بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی به طور متوسط ​​دارای پنج وضعیت پزشکی اضافی هستند، تحقیقات (2023، 18 آوریل) در 18 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-patients-atrial-fibrillation-average-additional بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.