آیا بیماران اورولوژیست مرد را ترجیح می دهند یا زن؟ تحقیقات نشان می دهد که بستگی به میزان درد دارد


خانم دکتر

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

اورولوژی شامل برخی از صمیمی‌ترین شرایط پزشکی است، با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماران لزوماً همیشه ترجیح نمی‌دهند که توسط یک اورولوژیست با جنسیت خودشان درمان شوند.

در برخی موقعیت‌ها، بیماران مرد و زن ترجیح می‌دهند یک اورولوژیست مرد را ترجیح دهند، اما در برخی دیگر – برای مثال اگر شرایط دردناکی داشته باشند – هم مرد و هم زن انتخاب می‌کنند که توسط یک پزشک زن درمان شوند.

این مطالعه توسط محققان بیمارستان دانشگاهی مونیخ، امروز در کنگره انجمن اروپایی اورولوژی (EAU) در میلان ارائه شده است.

بر اساس نظرسنجی از بیش از 1000 بیمار، این تیم دریافتند که حدود دو سوم بیماران نسبت به جنسیت اورولوژیست خود ترجیح می دهند.

دکتر الکساندر تامالوناس، محقق ارشد، از بیمارستان دانشگاه مونیخ، گفت: “تحقیقات قبلی – از جمله نظرسنجی که چند سال پیش انجام دادیم – نشان داد که تنها حدود یک سوم بیماران ترجیح می دهند که اورولوژیست آنها مرد باشد یا زن. این نتایج بر اساس یک سوال واحد در مورد این موضوع بود.”

“مطالعه اخیر ما دقیق تر است و به این موضوع می پردازد که آیا بیماران مهارت های متفاوتی را به جنسیت های خاص نسبت می دهند یا انتخاب آنها بسته به علائم خود یا در موقعیت های خاص چه خواهد بود. این منجر به تعداد بسیار بالاتری می شود که ترجیح می دهند.”

این مطالعه پرسشنامه‌های 1012 بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان را در سال 2021 تجزیه و تحلیل کرد که حدود سه چهارم آن‌ها مرد و کمتر از یک چهارم زن بودند. سه بیمار غیر باینری بودند – تعداد ناکافی بود تا به محققان اجازه دهد نتایج آماری قابل توجهی در مورد ترجیحات این گروه بگیرند.

این گروه شامل بیماران در تمام سنین – اگرچه اکثریت آنها بالای 60 سال بودند – و از همه زمینه های تحصیلی و اقتصادی بودند. بیماران برای طیف وسیعی از بیماری ها تحت درمان بودند و از آنها در مورد تأثیر آنها بر زندگی آنها و همچنین اینکه آیا احساس می کردند یک اورولوژیست مرد یا زن بهتر آنها را درک می کند سؤال شد.

به طور کلی، دو سوم از بیماران ترجیح می دهند یک اورولوژیست با یک جنسیت خاص حداقل در یک سناریو – دو برابر تعداد یافت شده در تحقیقات قبلی – ترجیح داده شوند. به طور کلی، در جایی که بیماران ترجیح می دادند، این ترجیح برای یک اورولوژیست از جنس خودشان بود. با این حال، سناریوهای خاصی وجود داشت که در آنها صادق نبود.

هر دو بیمار مرد و زن ترجیح می دهند به یک اورولوژیست مرد مراجعه کنند که شرایط آنها یکی از موارد زیر بود: شرم آور. فعالیت های روزانه خود را محدود کرد. یا باعث نگرانی یا ناراحتی آنها شده است. با این حال، بیماران مرد و زن با هر بیماری با علائم دردناک بیشتر احتمال داشت که یک اورولوژیست زن را انتخاب کنند.

هم برای مشاوره و هم برای جراحی، حدود یک سوم از بیماران تمایل به جنسیت خاصی داشتند. از این تعداد، تقسیم حدود 60:40 به نفع یک اورولوژیست مرد برای مشاوره بود، اما این مقدار برای عمل به 80:20 تغییر کرد.

مردان بیشتر از زنان، اورولوژیست‌های مرد را دارای مهارت‌های عملی‌تر می‌دانند، در حالی که زنان بیشتر فکر می‌کردند که یک اورولوژیست زن همدل‌تر است.

هم مردان و هم زنان می‌گویند که اورولوژیست‌های جنسیت خودشان بهتر بدن آنها را درک می‌کنند و صحبت کردن با آنها در مورد وضعیتشان راحت‌تر است.

به گفته محققان، اورولوژی همچنان یک حرفه مردانه است، اما این مطالعه نیاز به ترکیبی برابرتر از پزشکان زن و مرد را برجسته می کند. به گفته دکتر تامالوناس، بیمارستان دانشگاهی مونیخ تعداد پزشکان زن و مرد نسبتاً مساوی در بخش اورولوژی خود دارد، اما به گفته دکتر تامالوناس، در همه بیمارستان ها اینطور نیست.

وی گفت: اورولوژی شامل مسائل بسیار حساسی مانند اختلال نعوظ، بی اختیاری و عفونت های تناسلی است و این شرایط بسیار شخصی و گاهی برای بیماران شرم آور است.

صحبت کردن با اورولوژیست‌ها در مورد این شرایط برای بیماران دشوار است و این ممکن است به دلیل حساسیت‌های فرهنگی در برخی جوامع تشدید شود. این بسیار مهم است که هر مانع اضافی که می‌توانیم کنترل کنیم – مانند جنسیت مشاور – برداشته شود. برای این ما باید زنان بیشتری را در این حرفه تشویق و حمایت کنیم.”

به گفته دکتر Carme Mir Maresma، از دفتر کنگره علمی EAU، این یافته ها تجربه خود او را تایید می کند.

او گفت: ترجیحات بیماران برای اورولوژیست به وضعیت آنها بستگی دارد. من عمدتاً بیماران مبتلا به سرطان را درمان می‌کنم، که اغلب بسیار بیمار هستند، و معمولاً به جنسیت کسی که آنها را درمان می‌کند اهمیتی نمی‌دهند، تا زمانی که واجد شرایط باشند. احتمالاً ترجیح می دهد.”

با این حال، احتمالاً عوامل فرهنگی نیز در بازی وجود دارد و جالب است که این تحقیقات در کشورهای دیگر تکرار شود و تأثیر آنها را درک کنیم.»

اورولوژی در حال متعادل‌تر شدن از نظر جنسیتی است و تعداد مردان و زنان نسبتاً برابری در سطوح پایین‌تر این حرفه وجود دارد. اگرچه مردان هنوز اکثریت پست‌های ارشد را در اختیار دارند، من فکر می‌کنم که این وضعیت در ده سال آینده تغییر خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر:
کنفرانس: eaucongress.uroweb.org/

ارائه شده توسط انجمن اروپایی اورولوژی

نقل قول: بیماران اورولوژیست مرد را ترجیح می دهند یا زن؟ تحقیقات نشان می‌دهد که چقدر درد داشته باشد (۲۰۲۳، ۱۰ مارس) در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ از https://medicalxpress.com/news/2023-03-patients-male-female-urologists.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.