تزریق آهن قبل از جراحی روده نیاز به انتقال خون را کاهش می دهد


عمل جراحی

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط محققان UCL و بیمارستان رویال دوون و اکستر، تغییر در عملکرد بالینی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی بزرگ روده قرار می گیرند، مزایای واضحی خواهد داشت.

این مطالعه، منتشر شده در مجله جراحی بریتانیا، شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد دادن آهن به صورت داخل وریدی قبل از جراحی کولورکتال، نتایج را برای بیماران بهبود می بخشد و نیاز به انتقال خون را تا 33 درصد کاهش می دهد.

کم خونی یک مشکل شایع در بیماران تحت عمل جراحی روده به دلیل خونریزی از روده و از دست دادن خون در حین عمل است. کم خونی همچنین با احساس خستگی و ناخوشی، بهبودی کندتر و سایر عوارض بعد از جراحی همراه است.

هنگامی که سطح خون پایین است از انتقال خون استفاده می شود، اما این نگرانی وجود دارد که بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال ممکن است در صورت تزریق خون، میزان عوارض و عود سرطان بیشتری داشته باشند. آهن معمولا برای درمان کم خونی استفاده می شود و یک دوره کامل درمان به صورت داخل وریدی در 15 تا 30 دقیقه تجویز می شود. تا به امروز از انفوزیون آهن داخل وریدی به مقدار کم استفاده شده است، با این سوال که آیا درمان بیماران قبل از جراحی بزرگ نیاز به انتقال خون را کاهش می دهد یا خیر.

در این مطالعه، یک متاآنالیز از پنج کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده توسط محققان UCL انجام شد که بر روی زیرمجموعه‌ای از بیماران از آن کارآزمایی‌هایی که تحت عمل جراحی روده قرار گرفته بودند، تمرکز داشت. در این کارآزمایی‌ها، بیماران به دو گروه تقسیم شدند، گروه کنترل و گروهی که قبل از جراحی آهن به صورت داخل وریدی دریافت کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که بیمارانی که انفوزیون آهن دریافت کرده بودند، 33 درصد کمتر در حین یا بعد از عمل نیاز به تزریق خون داشتند.

پروفسور توبی ریچاردز، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش جراحی و علوم مداخله ای UCL، گفت: «این اولین بار است که آزمایشات بالینی نشان می دهد که بیمار از درمان با تزریق آهن قبل از جراحی سود می برد، که پتانسیل درمان کم خونی را دارد. مطالعات قبلی این مزیت را برای همه بیماران تحت عمل جراحی در NHS نشان نداده بود، اما این تجزیه و تحلیل زیرمجموعه‌ای از بیماران تحت عمل جراحی روده را مشخص می‌کند که سود خواهند دید.

پروفسور نیل اسمارت، جراح کولورکتال از بیمارستان رویال دوون و اکستر و یکی از رهبران این مطالعه، گفت: “با بیش از 20000 برداشتن سرطان روده بزرگ در سال در بریتانیا، یافته های این مطالعه پتانسیل بهبود نتایج را دارد. دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان. در گذشته، جراحان مطمئن نبودند که آیا مزایای تزریق آهن می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه مراقبت از سرطان محقق شود و در نتیجه جذب این درمان محدود بود. یافته‌های ما نشان می‌دهد که نتایج بهبود یافته می‌تواند اگر تزریق آهن در فاصله زمانی بین تشخیص سرطان و جراحی انجام شود، حاصل می شود.

علاوه بر کاهش خطر برای بیماران، در زمانی که کمبود خون در بریتانیا وجود دارد، انتقال خون کمتر خبر خوبی خواهد بود.

سو پاورد، معاون انجمن هماتولوژی بریتانیا، گفت: “کمبود اخیر عرضه خون در بریتانیا به این معنی است که تمرکز بر راه های جلوگیری از انتقال خون و خطرات مرتبط با آن بیش از هر زمان دیگری مهم است. این تجزیه و تحلیل کاهش بیش از حد را نشان می دهد. یک سوم در انتقال خون زمانی که بیماران کم خون قبل از جراحی کولورکتال با آهن داخل وریدی درمان می‌شوند. اگر بتوانیم این بینش را با دیگران از مطالعه قبلی PREVENTT ترکیب کنیم، بستری مجدد در بیمارستان به طور بالقوه می‌تواند حتی بیشتر کاهش یابد، که برای هر دو بیمار مهم است. و NHS.”

اطلاعات بیشتر:
هانس لدرهوبر و همکاران، آهن داخل وریدی قبل از عمل و خطر انتقال خون در جراحی سرطان کولورکتال: یک متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، (2023). DOI: 10.1093/bjs/znad320

ارائه شده توسط دانشگاه کالج لندن

نقل قول: تزریق آهن قبل از جراحی روده نیاز به انتقال خون را کاهش می دهد (2023، 23 نوامبر) بازیابی شده در 23 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-iron-infusion-bowel-surgery-blood.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.