روش های کود دهی درخت گلابی برای تقویت رشد و افزایش بار دهی


درختان گلابی یکی از بهترین درختانی هستند که شما می توانید در خانه خود آن ها را داشته باشید و از میوه آن ها استفاده کنید. در ادامه شما را با مناسب ترین کود درخت گلابی آشنا می کنیم و اطلاعاتی جامع در این زمینه به شما خواهیم داد.

کود خوب برای گلابی

اطلاعاتی در مورد کود درخت گلابی

درختان گلابی همانند سایر درختان میوه در بهار بارور می شوند و اگر به آن ها بیش از حد کود های نیتروژن دار بدهید امکانم ان که آن ها را بیمار کنید وجود دارد با این حال بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و سعی کنید با اطلاعات بیش تر در این مورد تصمیم گیری کنید. یادتان باشد که در انتهای تابستان زمان مناسبی برای کود دادن به این درخت نمی باشد و اگر چنین کاری را انجام دهید امکان دارد این درخت مجدد رشد کرده و در نهایت در معرض سرمازدگی قرار خواهد گرفت.

عنصر های مهم در رشد گلابی

درخت گلابی یکی از درختان میوه می باشد و میوه آن پر از خاصیت است و اگر بتوانید آن را در خانه خود نگهداری نمایید می توانید به راحتی آن را پرورش دهید.

درشت مغذ ها

درشت مغذی هایی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم یکی از اصلی ترین نیاز های این درخت در کود دهی می باشد از این رو بهتر است آن را فراموش نکنید و اگر می خواهید به این درختان کود بدهید بهتر است این عناصر را در کود های انتخابی داشته باشید.

در واقع این عناصر نام برده شده به صوت طبیعی در خاک می باشند با این حال اگر خاک شما ناسالم بوده و یا دچار کمبود شود باید آن را با برنامه ای دقیق کود دهی جبان نمایید. نیتروژن همانطور که می دانید منجر به رشد بیش تر شاخه ها و برگ ها خواهد شد از این رو اگر نتوانید آن را برای گیاه تامین کنید امکان بارور نشدن درخت شما وجود دارد. فسفر نیز می تواند منجر به افزایش رشد در ریشه ها شود از آن رو می تواند گیاه را نسبت به سایر مشکلات و بیماری ها مقاوم تر نماید و همچنین پتاسیم نیز می تواند مقاومت درخت گلابی را در برابر بیماری های آن افزایش داده و این کار را به صورت طبیعی انجام خواهد داد.

اگر درشت مغذ هایی که نام برده شد در خاک کم باشند و شما آن ها را جبران نکند برگ های این درختان قرمز و رنگ پریده خواهد شد و همچنین برگ های این درخت باریک و کوچک یا لکه دار می شوند از این و این نشانه ها را جدی گرفته و برای کود دادن اقدام نمایید.

مفید ترین کود های گلابی

ریز مغذ ها

در واقع اگر ریز مغذی های خاک کم باشند گیاه نمی تواند از درشت مغذی ها نیز استفاده نماید زیرا کار این ریز مغز ها در دسترس قرار دادن درشت مغذ ها برای رد بهتر گیاه می باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم برایتان بیان کنیم باید بدانید که مولیبدن یکی از ریز مغذ هایی می باشد که دارای اهمیت بالایی بوده و به تثبیت شدن نیتروژن در خاک کمک شایانی می نماید. همچنین باید بدانید که کلسیم نیز یکی از این ریز مغذی ها بوده و برای رشد بهتر گیاه بسیار ضروری می باشد و کیفیت میوه ها و برگ های درخت گلابی را افزایش می دهد. شما برای دادن کود به درخت گلابی که ریز مغذی های زیادی را جبران نماید می توانید از کمپوست ها استفاده کنید.

گوگرد

کود گوگرد دار برای درختان گلابی بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند آفات ایجاد شده را دفع کرده و یکی از اقدامات پیشگیرانه نیز به حساب خواهد آمد زیرا می تواند از ورود آفات به این درختان جلوگیری کند.
محلول پاشی گوگرد بر روی میوه ها نیز دارای اهمیت بالایی می باشد و شما با این کار می توانید به راحتی استحکام و پوست میوه ها را افزایش داده و این کار می تواند از تبخیر شدن و خشک شدن آب درون میوه ها در اثر گرمای بیش از حد پیشگیری کند و همچنین میوه درختان گلابی آفتاب سوخته نخواهد شد.

گوگرد همچنین تاثیرات دیگری برای درختان گلابی دارد و این تاثیرات عبارت اند از :

  • افزایش بار دادن درخت
  • بهبود تغذیه درخت از خاک
  • اصلاح کردن خاک
  • کنترل کردن بیماری ها
  • دفع کردن آفات
  • کاهش دادن میزان سمی بودن خاک
  • بهبود رد کود های ارگانیسمی در خاک
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش ها
  • ماندگار شدن محصولات بعد از برداشت

کود درخت گلابی

نکات مهم در انتخاب کردن کود

کود درخت گلابی باید با توجه به نیاز های درخت تامین شود از این رو نیاز است یک سری نکاتی را در انتخاب کود در نظر داشته باشید و این نکات را در ادامه برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

  • همه درخت های میوه برای این که بار بهتری داشته باشند نیاز به کود نیتروژن دارند با این حال نیتروژن بی از حد می تواند آسیب های شدیدی را به گیاه برساند.
  • پتاسیم یکی از کود های مورد نیاز برای درخت گلابی است از این رو این کود را نباید فراموش کنید زیرا کار آن انتقال مواد قندی بوده و آن ها را در سلول های هدف جمع خواهد کرد و بهترین زمان برای دادن این کود به درختان مرحله فندقی شدن میوه است.
  • اگر می خواهید میوه های شما سالم بماند و ترک خوردگی نداشته باشد باید از محلول پاشی کلسیم دو الی سه بار قبل از برداشت استفاده نمایید.
  • برای این که بتوانید اندازه میوه ها را درشت تر نمایید بهترین راه این است که از محلول پاشی کلسیم استفاده کنید.
  • اگر گلابی شما دچار ریزش شود باید سعی کنید از کود های کامل میکرو و ماکرو به صورت متناوب استفاده کنید تا مشکل از بین برود.
  • قبل از این که گلدهی شروع شود باید برای این درختان از کود های ترکیبی متناسب که شامل یک سری از عناصر مانند ازت، روی، بور و سایر عنصر های مهم می باشد استفاده کنید. این کار می تواند به شما کمک کند تا درختی پر بار تر و سالم تری داشته باشید.
  • استفاده از کود های حاوی هیومیک اسید نیز بسیار خوب می باشد و می تواند به ریشه کمک کند تا رشد بهتری داشته باشد و عناصر غذایی را از خاک به راحتی جذب کند.

چال کود مناسب ترین روش کود دهی

یکی از روش هایی که شما می توانید با استفاده از آن به درخت گلابی خود کود بدهید استفاده از چال کود می باشد. در واقع این کود دهی بسیار نزدیک به ریشه خواهد بود و می تواند نیاز های ریشه را به سرعت برآوده کرده و تاثیرات بسیار زیادی بر روی درخت خواهد گذاشت. ترکیب یک چال کود خوب برای رشد بهتر گلابی ها شامل کود های دامی پوسیده، گوگرد گرانوله و کود های ماکرو می باشد و اگر می خواهد رشد بهتر گلابی ها صورت بگیرد بهتر است با این ترکیب کمی هیومیک اسید گرانول نیز به آن بیفزایید.

تقویت درخت گلابی

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در این زمینه مانند کود درخت خرما و کود درخت لیمو را نیز مشاهده کرده و اطلاعات خود را در زمینه کود دهی به گیاهان و درختان افزایش دهید تا با کاری اشتباه منجر به از بین رفتن آن ها نشوید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید و به صفحات مربوطه بروید.

منبع :

برچسب :



Source link