رژیم های غذایی غنی از پروتئین گیاهی ممکن است به زنان کمک کند تا با افزایش سن سالم بمانند


رژیم های غذایی غنی از پروتئین گیاهی ممکن است به زنان کمک کند تا با افزایش سن سالم بمانند

تصویری از یک وعده آجیل، تقریباً به اندازه یک توپ گلف. اعتبار: دانشگاه آلونسو نیکولز/تافتس

بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان مرکز تحقیقات تغذیه انسانی ژان مایر USDA در مورد پیری انجام شد، زنانی که مقادیر بیشتری پروتئین، به‌ویژه پروتئین از منابع گیاهی مصرف می‌کنند، کمتر به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند و با افزایش سن احتمال سلامتی بیشتری دارند. (HNRCA) در دانشگاه تافتس و در 17 ژانویه منتشر شد مجله آمریکایی تغذیه بالینی.

محققان با تجزیه و تحلیل داده های خود گزارش شده از بیش از 48000 زن، به طور قابل توجهی شاهد بیماری قلبی، سرطان، دیابت و کاهش سلامت شناختی و روانی در افرادی بودند که پروتئین بیشتری را از منابعی مانند میوه ها، سبزیجات، نان در رژیم غذایی خود گنجانده بودند. لوبیا، حبوبات و ماکارونی در مقایسه با کسانی که کمتر خوردند.

آندرس آردیسون کورات، دانشمند HNRCA و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «مصرف پروتئین در میانسالی با ارتقای سلامتی در بزرگسالی مرتبط بود. ما همچنین دریافتیم که منبع پروتئین مهم است. به نظر می رسد که دریافت بیشتر پروتئین از منابع گیاهی در میانسالی، به علاوه مقدار کمی پروتئین حیوانی، برای سلامتی و بقای خوب در سنین بالاتر مفید است.

یافته‌ها از مطالعه اولیه سلامت پرستاران مستقر در هاروارد به دست آمد که از سال 1984 تا 2016 متخصصان مراقبت‌های بهداشتی زن را دنبال کرد. این زنان در سال 1984 بین 38 تا 59 سال داشتند و در ابتدا از سلامت جسمی و روانی خوبی برخوردار بودند. از مطالعه

آردیسون کورات و همکارانش، از جمله نویسنده ارشد چی سان از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، هزاران نظرسنجی را که هر چهار سال یکبار از سال 1984 تا 2016 جمع‌آوری می‌شد، در مورد تعداد دفعات مصرف غذاهای خاص برای مشخص کردن پروتئین رژیم غذایی و اثرات آن بر پیری سالم مورد بررسی قرار دادند. .

آنها میزان پروتئین دریافتی را با ضرب کردن تعداد دفعات مصرف هر ماده غذایی در محتوای پروتئین آن محاسبه کردند و سپس با استفاده از پایگاه داده ترکیب مواد غذایی دانشگاه هاروارد، کل مقدار پروتئین را در تمام مواد غذایی محاسبه کردند.

محققان سپس رژیم غذایی زنانی را که به 11 بیماری مزمن مبتلا نشدند یا عملکرد جسمی یا سلامت روانی زیادی نداشتند، با رژیم غذایی زنانی که مبتلا شده بودند مقایسه کردند.

زنانی که پروتئین گیاهی بیشتری مصرف کردند که در سال 1984 به عنوان پروتئین بدست آمده از نان، سبزیجات، میوه ها، پیتزا، غلات، غذاهای پخته شده، پوره سیب زمینی، آجیل، لوبیا، کره بادام زمینی و ماکارونی تعریف شد. تا سالهای آخر خود سالم باشند با این حال، افرادی که پروتئین حیوانی بیشتری مانند گوشت گاو، مرغ، شیر، ماهی/غذاهای دریایی و پنیر مصرف می کردند، با افزایش سن 6 درصد کمتر احتمال داشت که سالم بمانند.

آردیسون کورات می‌گوید: «کسانی که مقادیر بیشتری پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند، بیشتر به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شدند و نتوانستند عملکرد فیزیکی بهبود یافته‌ای را که ما معمولاً با خوردن پروتئین مرتبط می‌دانیم، به دست آورند.»

پروتئین حیوانی در سنین بالاتر با محدودیت‌های فیزیکی کمتری همراه بود، اما پروتئین گیاهی در تمام مدل‌های مشاهده‌شده همبستگی قوی‌تر و ثابت‌تری داشت و ارتباط نزدیک‌تری با سلامت روان سالم در آینده داشت.

به ویژه برای بیماری قلبی، مصرف پروتئین گیاهی بالاتر با سطوح پایین تر کلسترول LDL (کلسترول “بد”)، فشار خون و حساسیت به انسولین همراه بود، در حالی که مصرف پروتئین حیوانی بالاتر به سطوح بالاتر، همراه با افزایش فاکتور رشد شبه انسولین مرتبط بود. که در چندین سرطان شناسایی شده است.

پروتئین لبنیات به تنهایی (عمدتا شیر، پنیر، پیتزا، ماست و بستنی) به طور قابل توجهی با وضعیت سلامت بهتر در بزرگسالی مرتبط نبود.

این تیم اذعان داشت که مزایای پروتئین گیاهی ممکن است از اجزای موجود در غذاهای گیاهی به جای پروتئین ناشی شود – در مقایسه با غذاهای حیوانی، گیاهان حاوی نسبت بیشتری از فیبر غذایی، ریزمغذی‌ها و ترکیبات مفیدی به نام پلی فنول‌ها هستند که در گیاهان وجود دارند. ، به جای پروتئین انحصاری.

آردیسون کورات همچنین گفت که داده‌های سایر گروه‌ها مورد نیاز است، زیرا مطالعه سلامت پرستاران عمدتاً زنان سفیدپوست شاغل در مراقبت‌های بهداشتی را مورد بررسی قرار داد. آردیسون کورات گفت: “داده های این مطالعه از نظر ترکیب جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی بسیار همگن هستند، بنابراین پیگیری مطالعه در گروه هایی که متنوع تر هستند، ارزشمند خواهد بود. این زمینه ای است که هنوز در حال تکامل است.”

اما یافته‌های این تیم تاکنون از این توصیه حمایت می‌کند که زنان بیشتر پروتئین خود را به شکل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها مصرف کنند، اگرچه باید مقداری ماهی و پروتئین حیوانی نیز برای محتوای آهن و ویتامین B12 خود مصرف کنند.

آردیسون کورات گفت: دریافت پروتئین در رژیم غذایی، به ویژه پروتئین گیاهی، در میانسالی نقش مهمی در ارتقای پیری سالم و حفظ وضعیت مثبت سلامت در سنین بالاتر دارد.

اطلاعات بیشتر:
آندرس آردیسون کورات و همکاران، مجله آمریکایی تغذیه بالینی (2024). DOI: 10.1016/j.ajcnut.2023.11.010

ارائه شده توسط دانشگاه تافتس

نقل قول: رژیم های غذایی غنی از پروتئین گیاهی ممکن است به زنان کمک کند با افزایش سن سالم بمانند (2024، 17 ژانویه) بازیابی شده در 17 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-diets-rich-protein-women-stay.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.