زنانی که شریان‌های سخت شده دارند ممکن است به درمان قوی‌تری برای پیشگیری از حملات قلبی نسبت به مردان نیاز داشته باشند


حمله قلبی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

بر اساس تحقیقات ارائه شده در EACVI 2023، کنگره علمی انجمن قلب و عروق اروپا (ESC)، زنان یائسه با گرفتگی عروق بیشتر از مردان هم سن در معرض خطر حملات قلبی هستند. مجله قلب اروپا – تصویربرداری قلب و عروق. این مطالعه روی تقریباً 25000 بزرگسال از تکنیک‌های تصویربرداری برای بررسی شریان‌ها استفاده کرد و بیماران را برای حملات قلبی و مرگ دنبال کرد.

دکتر سوفی ون روزندیل، نویسنده این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن، هلند، گفت: “این مطالعه نشان می دهد که بار مشخصی از تصلب شرایین در زنان یائسه نسبت به مردان در آن سن خطرناک تر است.” “از آنجایی که بار پلاک آترواسکلروتیک به عنوان هدفی برای تصمیم گیری در مورد شدت درمان برای جلوگیری از حملات قلبی ظاهر می شود، یافته ها ممکن است بر درمان تاثیر بگذارد. نتایج ما نشان می دهد که پس از یائسگی، زنان ممکن است به دوز بالاتری از استاتین ها یا افزودن یک کاهش دهنده چربی دیگر نیاز داشته باشند. دارو. مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.”

آترواسکلروز باریک شدن شریان ها به دلیل رسوب چربی و کلسترول در چیزی است که پلاک نامیده می شود. در حالی که زنان جوان دچار حملات قلبی می شوند، به طور کلی، زنان دیرتر از مردان در سنین بالاتر به تصلب شرایین مبتلا می شوند و در سنین بالاتر نسبت به مردان دچار حمله قلبی می شوند که تا حدی به دلیل اثر محافظتی استروژن است. این مطالعه بررسی کرد که آیا اهمیت پیش‌آگهی پلاک‌های آترواسکلروتیک برای زنان و مردان در سنین مختلف یکسان است، زیرا این می‌تواند برای انتخاب درمان‌هایی برای پیشگیری از حملات قلبی مهم باشد.

این مطالعه شامل 24950 بیمار بود که برای آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری کرونر (CCTA) ارجاع داده شدند و در رجیستری CONFIRM ثبت نام کردند که در شش کشور در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا انجام شد. CCTA برای به دست آوردن تصاویر سه بعدی از شریان های قلب استفاده می شود.

بار آترواسکلروتیک کل با استفاده از امتیاز CCTA لیدن، که شامل موارد زیر برای هر بخش کرونر است، رتبه‌بندی شد: وجود پلاک (بله/خیر)، ترکیب (کلسیفیه، غیرکلسیفیه یا مخلوط)، محل، و شدت باریک شدن، برای مقدار نهایی 0 تا 42. بیماران به سه دسته تقسیم شدند که قبلاً برای پیش بینی خطر انفارکتوس میوکارد یافت شده بود: بار آترواسکلروتیک کم (0 تا 5)، متوسط ​​(6 تا 20) و زیاد (بیش از 20). علاوه بر این، بیماری انسدادی عروق کرونر به عنوان باریک شدن 50٪ یا بیشتر تعریف شد.

پیامد اولیه تفاوت در امتیاز CCTA لیدن بین زنان و مردان در سن مشابه بود. محققان همچنین پس از تنظیم سن و عوامل خطر قلبی عروقی (فشار خون، کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن فعلی و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، تفاوت های جنسی را در میزان حوادث نامطلوب قلبی عروقی (MACE) که شامل مرگ به هر علت و انفارکتوس میوکارد می شد، تجزیه و تحلیل کردند. بیماری عروق کرونر).

در مجموع 11678 زن (میانگین سنی 58.5 سال) و 13272 مرد (میانگین سنی 55.6 سال) به مدت 3.7 سال پیگیری شدند. با توجه به پیامد اولیه، مطالعه تأخیر تقریباً 12 ساله در شروع آترواسکلروز عروق کرونر در زنان را نشان داد: میانگین امتیاز خطر CCTA Leiden در سن 64 تا 68 سال در زنان در مقابل 52 تا 56 سال در مردان بالاتر از صفر بود (pDr. van روزندیل گفت: “نتایج تأخیر گزارش شده قبلی در شروع آترواسکلروز در زنان را تایید می کند. ما همچنین دریافتیم که زنان بیشتر به بیماری غیر انسدادی مبتلا می شوند. قبلا تصور می شد که تنها آترواسکلروز انسدادی باعث انفارکتوس میوکارد می شود، اما اکنون می دانیم که بیماری غیر انسدادی نیز خطرناک است.”

بار آترواسکلروز به همان اندازه پیش بینی کننده MACE در زنان پیش از یائسگی (سن زیر 55 سال) و مردان در همان گروه سنی بود. با این حال، در زنان یائسه (سن 55 سال و بالاتر)، خطر ابتلا به MACE برای یک امتیاز مشخص بیشتر از مردان بود. در زنان یائسه، در مقایسه با زنان دارای بار کم، آنهایی که بار متوسط ​​و بالا داشتند، 2.21 برابر و 6.11 برابر بیشتر در معرض خطر MACE بودند. در حالی که در مردان 55 ساله و بالاتر، در مقایسه با افراد دارای بار کم، افراد دارای بار متوسط ​​و بالا 1.57 برابر و 2.25 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به MACE بودند.

دکتر ون روزندیل گفت: “در این مطالعه، خطر بالا برای زنان در مقایسه با مردان به ویژه در زنان یائسه با بالاترین امتیاز CCTA لیدن مشاهده شد. این می تواند تا حدودی به این دلیل باشد که قطر داخلی عروق کرونر در زنان کمتر است، به این معنی که همان مقدار پلاک می تواند تأثیر بیشتری بر جریان خون داشته باشد. یافته های ما شتاب شناخته شده پیشرفت آترواسکلروز پس از یائسگی را با افزایش قابل توجهی در خطر نسبی برای زنان در مقایسه با مردان مرتبط می کند، علیرغم بار مشابه بیماری آترواسکلروتیک. این ممکن است پیامدهایی برای شدت درمان پزشکی.”

اطلاعات بیشتر:
van Rosendael SE، Bax AM، Lin FY، و همکاران. تداخلات جنسی و سنی شروع پلاک آترواسکلروتیک کرونری و پیش آگهی از CT کرونری. Eur Heart J تصویربرداری قلبی عروقی، (2023). DOI: 10.1093/ehjci/jead094

ارائه شده توسط انجمن قلب و عروق اروپا

نقل قول: زنانی که شریان‌های سخت‌شده دارند ممکن است به درمان قوی‌تری برای پیشگیری از حملات قلبی نسبت به مردان نیاز داشته باشند (۲۰۲۳، ۱۱ مه) که در ۱۱ مه ۲۰۲۳ از https://medicalxpress.com/news/2023-05-women-hardened-arteries-stronger-treatment بازیابی شده است. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.