مبتکران کنیایی زباله های الکترونیکی را به پروتزهای زیست رباتیک تبدیل می کنند


دیوید گاتو، چپ، و موزس کیونا، مبتکران خودآموخته کنیایی هستند که از الکترون یک بازوی مصنوعی زیست رباتیک ساخته اند.

دیوید گاتو، چپ، و موزس کیونا، مبتکران خودآموخته کنیایی هستند که یک بازوی پروتز زیستی روباتیک از ضایعات الکترونیکی ساخته اند.

دو پرتره از آلبرت انیشتین بر روی دیوارهای یک آزمایشگاه موقت در حومه نایروبی آویزان شده است که الهام بخش یک جفت مبتکر کنیایی خودآموخته است که یک بازوی مصنوعی زیست رباتیک را از ضایعات الکترونیکی ساخته اند.

پسرعموهای موزس کیونا، 29 ساله، و دیوید گاتو، 30 ساله، اولین بازوی مصنوعی خود را در سال 2012، پس از از دست دادن همسایه آنها در یک حادثه صنعتی، ساختند.

اما به گفته این دو، آخرین اختراع آنها یک ارتقاء قابل توجه است.

این دستگاه از یک گیرنده هدست برای دریافت سیگنال های مغزی و تبدیل آنها به جریان الکتریکی استفاده می کند و سپس به فرستنده ای فرستاده می شود که به صورت بی سیم دستورات را به بازو منتقل می کند و آن را به عمل وادار می کند.

همه چیز در کمتر از دو ثانیه اتفاق می افتد

گاتو به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما دیدیم که افرادی که دارای معلولیت زندگی می‌کنند با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند و می‌خواهیم آنها را… (احساس) بسیار توانمندتر کنیم.

کیونا گفت که اولین بازوی مصنوعی آنها، که برای همسایه سفارشی ساخته شده بود، “به او کمک کرد تا خودش در خانه عمل کند”.

هزینه بالای پروتز به این معنی است که از هر 10 فرد نیازمند تنها یک نفر می تواند در سطح جهانی به آنها دسترسی داشته باشد، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که چنین حذفی بر بار معلولیت می افزاید.

کیونا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما متوجه شدیم که کنیا پروتزهای پرهزینه وارد می کند. بنابراین ما از خود پرسیدیم چگونه می توانیم مشکلات خود را حل کنیم؟

این دستگاه از گیرنده هدست برای دریافت سیگنال های مغز و تبدیل آنها به جریان الکتریکی استفاده می کند

این دستگاه از گیرنده هدست برای دریافت سیگنال های مغز و تبدیل آنها به جریان الکتریکی استفاده می کند.

بازیافت زباله

جواب را در زباله دانی ها پیدا کردند.

از دوران دبیرستان، این زوج در حال جست و جوی محل های زباله در اطراف پایتخت کنیا بوده اند تا به دنبال ابزارهای دور ریخته شده ای باشند که برای ایجاد بیش از دوازده اختراع تغییر کاربری داده اند.

اگرچه آموزش معمولی کمک چندانی به کنجکاوی آنها نکرد، با ترک تحصیل در 17 سالگی و ترک کالج کیونا چند سال بعد، اشتهای آنها برای یادگیری کم نشده است.

قفسه‌های آزمایشگاه استخوان‌های برهنه در کنار خانه مادربزرگشان با کتاب‌های علمی روی هم چیده شده‌اند و دیوارهای فلزی با نمودارهایی پوشیده شده‌اند که جزئیات آناتومی انسان یا جدول تناوبی را نشان می‌دهند.

گاتو با توضیح اینکه چگونه آنها به بازوی مصنوعی دست یافتند، گفت: «ما با خواندن کتاب و نشستن با پزشکان برای توضیح مفاهیم برای ما، نوروفیزیولوژی را مطالعه کردیم.

این تنها یکی از اختراعاتی است که توسط پسرعموها ساخته شده است.

هنگامی که کووید-19 شیوع پیدا کرد، آنها دستگاهی برای عقیم کردن اسکناس ها با استفاده از فناوری مادون قرمز ساختند و بعداً یک مولد انرژی سبز که اکسیژن را به برق تبدیل می کند، با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی.

این دو به دنبال وسایل دور ریخته شده در اطراف پایتخت کنیا می گردند.

این دو به دنبال ابزارهای دور ریخته شده ای که برای استفاده مجدد از آنها استفاده می کنند، محوطه های زباله را در اطراف پایتخت کنیا جست و جو می کنند.

“آینده را رانندگی کنید”

موکوریا موانگی، موسس مدرسه جاسیری موگومو در نایروبی، که به جوانان تا 10 سال پاسخ می‌دهد، گفت: «این دو مدرکی است که نشان می‌دهد آفریقایی‌ها می‌توانند سهم قابل توجهی در فناوری و علم داشته باشند، همانطور که ما می‌شناسیم.»

موانگی که مرتباً از گاتو و کیونا برای راهنمایی کودکان در مدرسه دعوت می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت که سیستم آموزشی کنیا برای تشویق نوآوری کار چندانی انجام نداد.

موانگی گفت: “اختراع رشته ای نیست که در مدارس ما مهار شود، اما نوآوری چیزی است که آینده را هدایت می کند.”

چالش‌های دیگری مانند کمبود بودجه نیز مانع از قرار گرفتن نوآوری در مرکز این کشور آفریقای شرقی می‌شود، همانطور که با تعداد اختراعاتی که گرد و غبار را در آزمایشگاه گاتو و کیونا جمع‌آوری می‌کنند، منعکس می‌شود.

این دو پسرعمو در مدرسه جاسیری موگومو در نایروبی به آموزش کودکان می پردازند

این دو پسرعمو در مدرسه جاسیری موگومو در نایروبی به آموزش کودکان می پردازند.

این زوج امیدوارند بازوی مصنوعی و سایر نوآوری های خود را به یک تجارت پر رونق تبدیل کنند.

گاتو گفت: «ما ایده‌های زیادی داریم که می‌توانیم آنها را از نظر تجاری قابل اجرا کنیم، اما کمبود مالی و پشتیبانی نداریم.

© 2023 AFP

نقل قول: مبتکران کنیایی زباله های الکترونیکی را به پروتزهای زیستی رباتیک تبدیل می کنند (2023، 8 مارس) بازیابی شده در 8 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-kenyan-e-waste-bio-robotic-prosthetic.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.