مذاکرات توافق همه گیر به پایان می رسد


پاندمی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

آخرین مذاکرات پرهیجان با هدف دستیابی به یک توافق مهم جهانی در مورد مدیریت همه‌گیری‌های آینده در روز جمعه با توافقی که هنوز در جریان است، به پایان رسید.

دو سال کار بر روی تهیه پیش‌نویس یک توافق بین‌المللی در مورد پیشگیری، آمادگی و واکنش همه‌گیری در حال انجام است و تنها ساعت‌ها برای دستیابی به اجماع باقی مانده است.

در دسامبر 2021، درد خام ناشی از کووید-19 – که میلیون ها نفر را کشت، اقتصادها را از بین برد و سیستم های بهداشتی را فلج کرد – کشورها را برانگیخت تا به دنبال چارچوبی الزام آور از تعهدات با هدف جلوگیری از چنین فاجعه دیگری باشند.

با این حال، به سرعت اختلافات زیادی در مورد نحوه انجام آن پدیدار شد – شکستگی هایی که هنوز تا روز جمعه بهبود نیافته بودند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی ابراز خوش‌بینی کرد که مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود و توافقنامه‌ای که آماده پذیرش رسمی در گردهمایی سالانه کشورهای عضو WHO است که از 27 می تا 1 ژوئن برگزار می‌شود، به نتیجه برسد.

وی روز چهارشنبه گفت: «من دلگرم هستم که همه 194 کشور عضو به شدت متعهد به نهایی کردن توافق در زمان مجمع جهانی بهداشت هستند.

آن‌ها ساعت‌های طولانی کار می‌کنند تا با حسن نیت، زمینه مشترکی برای مردم جهان پیدا کنند.»

با عجله به خط پایان بروید

مذاکره کنندگان با سوخت چرخ دستی های پر از قهوه، موز، بیسکویت و ساندویچ، از 29 آوریل 12 ساعت در روز تلاش کرده اند تا راهی برای آن پیدا کنند.

دو هفته دیگر مذاکرات – که قرار بود این روند در ماه مارس به پایان برسد – پشت درهای بسته در مقر WHO در ژنو برگزار می شود.

آن سازمان‌های غیردولتی که ذینفعان مربوطه تلقی می‌شوند، می‌توانند روند را خارج از اتاق دنبال کنند و هر روز توسط روسای مشترک گفتگوها در جریان قرار می‌گیرند.

این سازمان‌های غیردولتی می‌ترسند هر توافقی که در روز جمعه منعقد می‌شود، با عجله انجام شود، ممکن است وضعیت موجود را تغییر ندهد، و حتی ممکن است برخی از ضعف‌های آشکار شده توسط همه‌گیری کووید-19 را تقویت کند.

در حالی که دستیابی به اجماع در مورد هر ماده در پیش نویس توافق بعید است، با این وجود کشورها زمان زیادی را در این فرآیند سرمایه گذاری کرده اند و می خواهند چیزی برای تلاش های خود نشان دهند.

KM Gopakumar، محقق ارشد سازمان غیردولتی شبکه جهان سوم، گفت: “ما به آنها می گوییم: برای تسلیم شدن در برابر سهام تحت فشار نباشید زیرا باید ابزاری را تحویل دهید.”

“ما می ترسیم که منجر به وضعیتی شود که از آنها خواسته شود که فقط برای ایجاد یک عکس برداری مصالحه کنند” تا نشان دهند که این معاهده پذیرفته شده است.

این خیانت به آرمان‌های مردم و حق مردم برای سلامتی است.»

اشتراک واکسن

متن پیش‌نویس پیشنهاد می‌کرد که به WHO دسترسی بلادرنگ به 20 درصد از تولید محصولات بهداشتی مرتبط با بیماری همه‌گیری مانند واکسن‌ها داده شود.

در حالی که برخی کشورها خواهان تغییر این میزان به حداقل 20 درصد هستند، برخی از قدرت‌های غربی بر آن تاکید می‌کنند که این رقم تا 20 درصد افزایش یابد.

هر یک از 37 ماده پیش نویس توافقنامه به نوبه خود در حال شکستن است و مذاکره کنندگان کشوری به گروه های کاری تقسیم می شوند تا تلاش کنند به اجماع دست یابند.

پدرو ویلاردی، هماهنگ‌کننده عدالت سلامت در خدمات بین‌المللی خدمات عمومی، گفت که کارکنان خط مقدم مراقبت‌های بهداشتی باید به‌درستی در این قرارداد محافظت شوند، که باید نشان‌دهنده بار قرار گرفتن در معرض خطر باشد.

او گفت در غیر این صورت، “کارگرانی که ما به عنوان PSI نمایندگی می کنیم، زندگی آنها همچنان در خط است” در همه گیری بعدی.

ویلاردی گفت که تلاش لازم برای به دست آوردن ارجاع در توافقنامه در مورد تلفات بهداشت روانی کارگران خط مقدم “فقط باورنکردنی است، این ظالمانه است”.

خطوط گسل

اختلافات اصلی حول محور دسترسی و برابری است: دسترسی به پاتوژن های شناسایی شده در کشورها و محصولات مبارزه با بیماری همه گیر مانند واکسن های تولید شده از آن دانش. و توزیع عادلانه نه تنها آزمایش‌ها، درمان‌ها و جرقه‌های ضد همه‌گیری، بلکه ابزارهای تولید آن‌ها.

لورن پارموئر از جنبش سلامت مردم، مدرس ارشد دانشگاه کیپ تاون، در صحبت از آفریقای جنوبی، به خبرنگاران گفت که آفریقا از نظر دسترسی به واکسن ها و سایر محصولات پزشکی در طول آخرین بیماری همه گیر “به شدت در حاشیه” قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از زبان انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه غیرالزام آور است، گفت: «این معاهده در حال حاضر هیچ یک از این موارد را اصلاح نمی کند.

او گفت: «این معاهده تعهدات نظارتی (بیماری‌زا) جدید و بسیار طاقت‌فرسایی را برای کشورهای آفریقایی تعیین می‌کند، بدون اینکه هیچ وعده روشنی مبنی بر تأمین بودجه در دسترس قرار گیرد.»

© 2024 AFP

نقل قول: مذاکرات توافقنامه همه‌گیری به پایان رسید (2024، 10 مه) در 10 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-pandemic-agreement-wire.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.