رئیس سازمان جهانی بهداشت به توافق همه‌گیر «تاریخی» امیدوار است


پاندمی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

رئیس سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گفت که یک توافق همه‌گیر جدید تحت مذاکره باید یک «توافق تاریخی» باشد که نشان‌دهنده تغییری چشمگیر در رویکرد امنیت بهداشت جهانی پس از بحران کووید است.

تدروس آدهانوم گبریسوس هنگام افتتاح مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: «ما نمی توانیم به سادگی مانند گذشته ادامه دهیم.

کشورهای عضو WHO مذاکراتی را برای دستیابی به توافقی بین‌المللی آغاز کرده‌اند که هدف آن اطمینان از تجهیز جهان برای جلوگیری یا واکنش مؤثرتر دفعه بعد که یک بیماری همه‌گیر رخ می‌دهد، است.

این روند هنوز در مراحل اولیه است، اما هدف این است که به موقع برای مجمع جهانی بهداشت بعدی، در ماه می 2024، توافق حاصل شود.

تدروس در آغاز این گردهمایی 10 روزه گفت: «توافق همه‌گیری که کشورهای عضو اکنون در حال مذاکره هستند، باید یک توافق تاریخی برای ایجاد یک تغییر پارادایم در امنیت بهداشت جهانی باشد، با اذعان به اینکه سرنوشت ما در هم تنیده شده است.»

این پیام روز یکشنبه از سوی یک صف طولانی دیگر از سخنرانان سطح بالا نیز بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از طریق پیام ویدئویی گفت: امیدوارم مذاکرات کنونی در مورد پیشگیری، آمادگی و واکنش به همه‌گیری منجر به یک رویکرد چندجانبه قوی شود که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

خوزه مانوئل راموس هورتا، رئیس جمهور تیمور لسته در عین حال خاطرنشان کرد که “هر کشور، بزرگ یا کوچک، ثروتمند یا فقیر، تلاش می کند تا پاسخ مناسبی به همه گیری نشان دهد.”

این به ما یادآوری می کند که ما باید خانه خود را قبل از طوفان بسازیم، نه در هنگام طوفان.

“تاریکی را به خاطر بسپار”

این بیماری همه گیر ویرانی جهانی به بار آورده و رسماً نزدیک به هفت میلیون نفر را کشته است که تخمین زده می شود که رقم واقعی نزدیک به 20 میلیون نفر باشد.

تدروس در اوایل این ماه اعلام کرد که بحران کووید دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی محسوب نمی شود.

اما او یکشنبه تاکید کرد که “کووید-19 هنوز با ما است، هنوز می کشد، هنوز در حال تغییر است و هنوز توجه ما را می طلبد.”

او گفت که ممکن است از یک “تونل طولانی و تاریک” بیرون آمده باشیم، “اما این لحظه ای است که باید به پشت سرمان نگاه کنیم و تاریکی تونل را به یاد بیاوریم، و سپس … در پرتو درس های دردناک بسیاری که آن را به پیش ببریم. به ما یاد داده است».

مهم‌ترین آن درس‌ها این است که ما تنها با یک پاسخ مشترک می‌توانیم با تهدیدات مشترک روبرو شویم.»

در صورت موافقت، توافق همه گیر تنها دومین معاهده بهداشتی الزام آور قانونی از زمان ایجاد WHO در 75 سال پیش خواهد بود.

تدروس موفقیت اولین مورد را برجسته کرد – کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات که دقیقا 20 سال پیش تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد که در طول این مدت، شیوع سیگار در سطح جهان یک سوم کاهش یافته است.

وی با ابراز امیدواری کرد که یک توافق همه گیر نیز بتواند همین کار را انجام دهد، گفت: «سازمان جهانی بهداشت جهانی گواهی زنده بر قدرت توافق‌های جهانی برای ایجاد تغییر پارادایم در سلامت جهانی است.

“این لحظه ای است که ما با هم فصل جدیدی در تاریخ بهداشت جهانی بنویسیم.”

© 2023 AFP

نقل قول: رئیس سازمان جهانی بهداشت به توافق همه‌گیر «تاریخی» امیدوار است (2023، 21 مه) در 21 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-chief-historic-pandemic-accord.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.