مراحل کاشت توتون و نحوه پرورش و برداشت آن


کاشت توتون با توجه به شرایط و موقعیت اقلیمی به طور معمول از اوایل پاییز شروع می شود و تا اواخر زمستان نیز ادامه دارد. توجه داشته باشید تا زمان جوانه زنی بذرها و زمانی که نشاها به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر نرسیدند، باید آبیاری مرتب انجام شود. توتون گیاهی یک ساله است که برگ های آن تنباکو نام دارد و از طریق بذر کاشت و تکثیر می شود. فاصله کاشت بذر بین ۲ تا ۵ سانتی متر و فاصله نشاء این گیاه بین ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر است.

این گیاه تارهایی چسبنده و کوتاه اما برگ های بزرگ و پهن دارد که طول برگ های آن به بیش از نیم متر هم می رسد. از تمامی اندام این گیاه می توان بوی قوی ای استشمام کرد که این رایحه حشرات را از مزرعه دور می کند. به طور معمول برداشت این گیاه زمانی آغاز می شود که برگ ها به حدی از رشد رسیده اند که سبزی خود را از دست داده و رنگ آن ها متمایل به زرد شده است. در این مطلب از قصد داریم به آموزش کاشت توتون بپردازیم. در صورتی که شما نیز تمایل دارید با نحوه کاشت توتون آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کاشت توتون چگونه انجام می شود؟

دخانیات به خصوص توتون و تنباکو در مکان های گرم یا قالب های سرد جوانه می زند. این گیاه در آب و هوای گرم در کنار خاک غنی رشد خود را آغاز می کند. خوب است بدانید دانه های تنباکو روی سطح خاک پراکنده می شوند، زیرا جوانه زنی آن ها توسط نور فعال می شود. در ویرجینیا بسترهای بذر با خاکستر چوب یا کود حیوانی بارور می شوند. سپس بذرهای درختی به وسیله شاخه هایی پوشانده می شوند. این کار موجب می شود تا گیاهان جوان از سرما در امان بمانند. گیاهان تا حدود ماه آوریل محصولی ندارند.

در قرن نوزدهم، برخی از انواع سوسک های کک به گیاهان جوان حمله کردند و بخشی از محصولات توتون و تنباکو آمریکا را در سال ۱۸۷۶ تا ۱۸۸۰ از بین بردند. پرورش دهندگان به این نتیجه رسیدند که جایگزینی شاخه ها با یک قاب پوشیده از پارچه نازک به طور مؤثر گیاهان را در برابر سوسک ها محافظت می کند. این عمل گسترش یافت و در دهه ۱۸۹۰ فراگیر شد.

در شبه قاره هند، اقیانوسیه و آسیا کرم یک آفت بزرگ برای گیاه توتون ایجاد کرد. عادت شدید خوردن کاترپیلار می تواند ۲۳ تا ۵۰ ضرر و زیان را به همراه داشته باشد و موجب فشار اقتصادی کشور می شود. علاوه بر این از بین بردن کرم سبب ایجاد خسارت به گیاهان تنباکو و توتون در کارولینای شمالی شده است. این مشکل به وجود آمده به شدت نگران کننده بود، زیرا کشاورزان شیوه مناسبی برای کنترل کاترپیلارها نداشتند.

راهنمای کاشت توتون

اهمیت کاشت توتون

تولید تنباکو تا پایان این برنامه باید به مقدار ۴۰ هزار تن نیز برسد. کاشت توتون در ایران برای مصارف داخلی و همچنین صادرات صورت می گیرد. صادارات توتون یا تنباکو به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مربوط می شود. در ایران کاشت توتون در بیشتر استان ها انجام می شود. رتبه اول توتون در بین استان ها به استان گلستان با سطح زیر کشت ۲۵۰۰ هکتار اختصاص دارد. پر بازده ترین ارقامی که در این استان کاشت می شود، شامل ارقام پر محصولی مانند باسما، بارلی و ویرجینیا است.

کاشت توتون در خشکسالی

نیاز آبی پایین گیاه توتون موجب می شود که بتوان این گیاه را جایگزین مناسبی برای گیاهان صیفی با نیاز آبی زیاد در نظر گرفت. مقدار نیاز آبی توتون نسبت به محصولات صیفی تقریبا یک سوم است و نسبت به صیفی به نیروی کار کمتری نیاز دارد.

برداشت بعد از کاشت توتون و تنباکو

توتون و تنباکو را می توان به چند طریق مختلف برداشت کرد. قدیمی ترین روش این است که کل گیاه با قطع کردن ساقه برداشت می شود. در قرن نوزدهم با کشیدن برگ ها از ساقه در زمان رسیدن، تنباکوها برداشت شد. به یاد داشته باشید با رشد گیاهان، آن ها به طور معمول به مکیدن نیاز دارند.

تاپ شیوه برداشت گل های توتون و تنباکو است. در صورتی که مکیدن روش هرس کردن برگ ها است، که در غیر این صورت برداشت فایده ای ندارد. در هر دو روش اطمینان حاصل می شود که انرژی گیاه روی تولید برگ های بزرگی که برداشت شده و به فروش می رسند، تمرکز دارد. برداشت و کشیدن اصطلاحاتی برای از بین بردن برگ های بالغ گیاهان تنباکو است. برگ ها به محض اینکه برسند از پایین تا بالای ساقه برش داده می شوند.

اولین محصول برگ در ایالات جنوبی آمریکا به عنوان قالی ماسه ای معروف است. علت نام گذاری برگ ها به این دلیل است که آن ها به زمین نزدیک هستند و در زمان باران های شدید به خاک، خاک رس و لکه های ماسه پاشیده می شوند. با نزدیک شدن انقلاب صنعتی به آمریکا، واگن های برداشت شده که برگ ها را منتقل می کردند به دستگاه های برقی مجهز بودند. دستگاهی که از ریسمان برای اتصال برگ های خود به قطبین استفاده می کرد. در دوران مدرن، مزارع توسط یک قطعه تجهیزات کشاورزی برداشت می شوند. اگرچه در برخی از موارد چیدن برگ های نابالغ هنوز با دست انجام می شود.

آموزش کاشت توتون

محیط کاشت توتون و تنباکو

کاشت توتون و تنباکو به مقدار زیادی سموم دفع آفات نیاز دارد. شرکت های دخانیات در دوره بین کاشت بذر در گلخانه ها و پیوند گیاهان جوان به این مزرعه توصیه های متعدد می دهند. حداکثر ۱۶ کاربرد جداگانه از سموم دفع آفات را نیز توصیه می کنند.

به علت افت بازار توتون و تنباکو، استفاده از سموم آفات به علت تمایل به تولید محصولات بزرگ تر در زمان کمتر، کاهش یافته شده است. به یاد داشته باشید سموم دفع آفات معمولا به کشاورزان توتون و تنباکو آسیب می رسانند، زیرا از اثرات بهداشتی و پروتکل ایمنی مناسب برای کار با سموم دفع آفات هیچ گونه آگاهی ندارند. این سموم دفع آفات و همچنین کودها به خاک ختم خواهند شد. آبراه و زنجیره غذایی، سموم دفع آفات یک خطر بزرگ تر است. قرار گرفتن در معرض سموم دفع آفات احتمال دارد خطر ابتلا به سرطان مادام العمر کودک را افزایش دهد. علاوه بر این به سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی نیز آسیب می رساند.

آشنایی با انواع توتون

توتون انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام از آن ها دارای رایحه، خواص، میزان نیکوتین و مصارف مختلفی هستند و ممکن است شرایط آب و هوایی و روش کاشت متفاوتی داشته باشند. انواع گوناگون توتون که در سراسر دنیا تولید شده و به مصرف می رسند، عبارتند از: ویرجینیا، کارولینا، برلی، اورینتال، مریلند / ترکیش، برگ سیگار و لاتاکیا. بعد از برداشت برگ های توتون از مزارع و خشک شدن برگ های توتون در گرمخانه ها، کارشناسان دخانیات آن ها را درجه بندی و خریداری می کنند. در هر مرحله از برداشت بین چهار تا پنج برگ برداشت می شود که یک بوته سالم و ایده آل تقریبا باید ۲۰ تا ۲۵ برگ تولید کند.

خشک شدن این برگ ها در گرمخانه که شامل فن و مشعل است انجام می شود. دمای درون گرمخانه بهتر است ۳۵ درجه سانتی گراد باشد. بعد از زرد شدن برگ ها تا ۴۲ درجه آن را افزایش دهید تا رنگ تثبیت یافته و کاملا خشک گردد. برای خشک کردن بخش های سخت تر گیاه، مثل دمار و پهنک باید دما را تا ۵۲ درجه بالا ببرید.

شرایط نگهداری توتون

کاشت توتون به شرایط پیچیده و دشواری نیاز ندارد، در مرحله اول گیاه توتون به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد و اگر میزان نور کافی نباشد، برگ ها ریز و گیاه کاملا پژمرده می شود. خاک مورد نیاز کاشت تنباکو بهتر است ترکیبی از خاک های سبک با بافتی شنی و لومی با زهکشی مناسب باشد. بهتر است پیش از کاشت توتون با افزودن کمپوست یا کود حیوانی، میزان حاصلخیری خاک را بالا ببرید. برای آبیاری گیاه تنباکو نیز بهتر است از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید تا از میزان هدر روی آب به ویژه در مناطق گرم و خشک جلوگیری کنید. مناسب ترین دما برای جوانه زنی بذرهای تنباکو، دمای ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.

چگونگی کاشت توتون

باروری توتون و تنباکو

تنباکو به طور معمول بارور می شود. برخی از آپاتیت های معدنی در فلوریدا که برای تولید فسفات و محصولات توتون و تنباکو آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرند، مواد معدنی ای دارند که دارای رادیوم، اورانیوم، رادون، پولونیوم ۲۱۰ و سرب ۲۱۰ است. دود رادیواکتیو ناشی از تنباکو که از این طریق بارور می شود، به سرعت در ریه ها جذب می شود. توجه داشته باشید حتی اگر سیگاری از این چرخه خارج شود، همچنان اشعه را منتشر می کند.

ترکیبی از اشعه سرطان زا در اندام های حساس مثل ریه ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. اگر سیگاری در الیاف آزبست که به طور معمول در محیط های شهری و صنعتی رخ دهد تولید شود مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

پروسه کاشت توتون و تنباکو

تولید برگ توتون و تنباکو در سال ۱۹۷۱ ۴۰ درصد افزایش یافت که در طی آن ۴.۲ میلیون تن برگ تولید شد. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل گفته است تولید برگ توتون و تنباکو تا سال ۲۰۱۰ به ۷.۱ میلیون تن خواهد رسید. این عدد  از رکورد تولید سال ۱۹۹۲ کمی پایین تر است که در طی آن ۷.۵ میلیون تن برگ تولید شده است. رشد تولید تقریبا ناشی از افزایش بهره وری توسط کشورهای در حال توسعه است که در آن تولید ۱۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

در همان دوره زمانی مشابه، تولید در کشورهای توسعه یافته کاهش پیدا کرده است. افزایش کاشت توتون و تنباکو در چین، بزرگ ترین عامل افزایش تولید جهانی بود. سهم چین در بازار جهانی از ۱۷ درصد در سال ۱۹۷۱ به ۴۷ درصد در سال ۱۹۹۷ افزایش پیدا کرده است.

این رشد را تا حدودی می توان به میزان بالای واردات در دخانیات خارجی ارتباط داد. در صورتی که این تعرفه از ۶۴ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۴ کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر سیگارهای چینی به علت ارزان تر بودن نسبت به سیگارهای خارجی ترجیح داده می شوند. همه ساله بیش از ۶.۵ میلیون تن تنباکو در سراسر دنیا تولید می شود. تولیدکنندگان برتر توتون و تنباکو عبارتند از: چین ۳۹.۶ درصد، هند ۸.۳ درصد، برزیل ۷ درصد و ایالات متحده ۴.۶ درصد.

کشت توتون در ایران

  • کاشت توتون در هند

هندوستان بیش از ۹۵.۰۰۰ کارگر دخانیات استخدام کرده است. حدود ۲۵ درصد از اراضی زیر کشت هند برای تولید دخانیات استفاده می شود. از سال ۱۹۴۷ دولت هند از رشد توتون در صنعت دخانیات حمایت کرده است. هند دارای هفت مرکز تحقیقات دخانیات است که در Jeelugumilli ، A.P. ، Kandukuru ، A.P. ، Guntur ، A واقع هستند. هیئت دخانیات Guntur را تأسیس کرده است که برای افزایش صادرات دخانیات هندی مشغول فعالیت است. علاوه بر این Guntur یک مکان کاملا شناخته شده برای مزارع دخانیات است.

مؤسسه مرکزی تحقیقات توتون و تنباکو تحت نظارت شورای تحقیقات کشاورزی هند کار می کند. محصول توتون و تنباکو در مساحتی معادل ۴۵.۰ میلی متر در هکتار ۰.۲۷ درصد از سطح زیر کشت خالص تولید می شود که ۷۵۰ کیلوگرم برگ تنباکو تولید می کند. هند بعد از چین و برزیل دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ از لحاظ کمیت به شمار می رود.

  • کاشت توتون و تنباکو در برزیل

در کشور برزیل تقریبا ۱۳۵.۰۰۰ خانواده کشاورز تولید دخانیات را مهم ترین فعالیت اقتصادی خود ذکر می کنند. تنباکو از ۰.۷ درصد از کل سطح زیر کشت کشور فراتر رفته است. در مناطق جنوبی مانند ویرجینیا و برزیل، توتون و تنباکو دفع شده از دودکش ها و همچنین تنباکوهای Burley   Dark (Galpão Comum) تولید می شوند. از این نوع تنباکو برای سیگار استفاده می شود. از این نوع دخانیات برای سیگار، پیچ و تاب و سیگارهای تیره استفاده می شود. دولت برزیل تلاش کرده است تا به کاهش تولید دخانیات کمک کند، اما یک ابتکار عمل مؤثر در امر مبارزه با دخانیات نداشته است.

از سوی دیگر کشور برزیل توسط برنامه Programa Nacional de Fortalecimento da Farmura Familiar (PRONAF) وام های کمی را فراهم می کند که این وام ها در اختیار مزارع خانوادگی، از جمله آنهایی که تنباکو تولید می کنند، قرار می گرفت.

  • کاشت توتون و تنباکو در چین

در اوج تولید جهانی توتون و تنباکو، ۲۰ میلیون خانوار روستایی چینی در ۲/۱ میلیون هکتار زمین توتون و تنباکو تولید می کردند. در حالی که این محصول ضروری میلیون ها کشاورز چینی است. رشد تنباکو به اندازه پنبه یا نیشکر سوددهی زیادی ندارد. علت این امر این است که کشور چین قیمت بازار را تعیین می کند.

در صورتی که این قیمت کاملا تضمین شده است، به دلیل عدم ریسک در بازار، پایین تر از قیمت بازار طبیعی است. برای کنترل بیشتر دخانیات در مرزهای خود، دولت چین در سال ۱۹۸۲ شرکت دخانیات را تأسیس کرد. این شرکت تولید دخانیات، صادرات، صادرات و بازاریابی را کنترل می کند.

شیوه کاشت توتون

  • کاشت توتون و تنباکو در ایالات متحده

در ایالات متحده از سال ۲۰۱۴، کارولینای شمالی بزرگ ترین تولیدکننده تنباکو بود. با حدود ۱۸.۰۰۰ مزارع کشت توتون و تنباکو، ۳۰.۰۰۰ کارگر در ۴۰۰ میلیون پوند محصول سالانه این کار را انجام می داد.

لازم است بدانید در ایالات متحده به علت برخی عوامل اقتصادی، کشاورزی دخانیات از سال ۲۰۱۵ به چالش کشیده شد:

  • رقابت از تولیدکنندگان در سایر کشورها
  • کاهش تعداد افراد سیگاری
  • پایان برنامه پرداخت انتقالی دخانیات در سال ۲۰۱۴

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزات مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات کاشت تنباکو، نگهداری از توتون و تاریخچه سیگار را نیز مطالعه فرمایید.

منبع :

برچسب :



Source link