مطالعه ارتباط واضحی بین بیماری خود ایمنی و افسردگی پری ناتال پیدا می کند


افسردگی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

زنان مبتلا به بیماری خودایمنی بیشتر در دوران بارداری و پس از زایمان از افسردگی رنج می برند. برعکس، مطالعه جدیدی از موسسه Karolinska که در مجله منتشر شده است، زنان با سابقه افسردگی پری ناتال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری خود ایمنی هستند. روانپزشکی مولکولی گزارش ها.

در بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی به اشتباه به بافت سالم خود بدن حمله می کند. برخی از شایع ترین بیماری های خودایمنی عبارتند از عدم تحمل گلوتن (بیماری سلیاک)، تیروئیدیت خودایمنی، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع 1 و مولتیپل اسکلروزیس (MS).

در مطالعه حاضر، محققان از داده‌های ثبت نام پزشکی سوئد استفاده کردند و همه زنانی را که بین سال‌های 2001 تا 2013 در سوئد زایمان کرده بودند، شناسایی کردند. با افسردگی در دوران بارداری یا یک سال پس از زایمان.

محققان سپس با در نظر گرفتن خواهران زنان مبتلا، میزان بروز 41 بیماری خودایمنی را در زنان با و بدون افسردگی پری ناتال مقایسه کردند.

قوی ترین ارتباط برای ام اس

نتایج نشان می دهد که ارتباط دو طرفه بین افسردگی پری ناتال و تیروئیدیت خودایمنی، پسوریازیس، ام اس، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک وجود دارد. به طور کلی، زنان مبتلا به بیماری خودایمنی 30 درصد بیشتر در معرض افسردگی پری ناتال قرار داشتند. برعکس، زنان مبتلا به افسردگی پری ناتال 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری خودایمنی بعدی بودند.

این ارتباط برای بیماری عصبی MS قوی‌تر بود، که خطر ابتلا به آن در هر دو جهت دو برابر بود. همچنین در زنانی که تشخیص روانپزشکی قبلی نداشته اند، قوی ترین بود.

Emma Bränn، نویسنده اول این مطالعه، محقق موسسه پزشکی محیطی در موسسه Karolinska می گوید: مطالعه ما نشان می دهد که یک مکانیسم ایمنی در پشت افسردگی پری ناتال وجود دارد و بیماری های خودایمنی باید به عنوان یک عامل خطر برای این نوع افسردگی در نظر گرفته شود.

می تواند عواقب جدی داشته باشد

محققان اکنون به بررسی اثرات بلندمدت افسردگی در دوران بارداری و در سال اول پس از زایمان ادامه خواهند داد.

دکتر برن می گوید: «افسردگی در این دوره حساس می تواند عواقب جدی هم برای مادر و هم برای نوزاد داشته باشد. “ما امیدواریم که نتایج ما به تصمیم گیرندگان کمک کند تا بودجه را به سمت مراقبت های بهداشتی مادر هدایت کنند تا زنان بیشتری بتوانند به موقع کمک و حمایت دریافت کنند.”

از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده ای بود، هیچ نتیجه ای در مورد علیت نمی توان گرفت.

اطلاعات بیشتر:
ارتباط دو طرفه بین بیماری خودایمنی و افسردگی پری ناتال: یک مطالعه سراسری با مقایسه خواهر و برادر، روانپزشکی مولکولی (2024). DOI: 10.1038/s41380-023-02351-1

ارائه شده توسط موسسه کارولینسکا

نقل قول: مطالعه ارتباط واضحی بین بیماری خودایمنی و افسردگی پری ناتال پیدا کرد (2024، 8 ژانویه) بازیابی شده در 8 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-link-autoimmune-disease-perinatal-depression.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.