نوزادان نارس و کم وزن در دوران کودکی شکستگی کمتری نسبت به سایرین دارند


نوزادان نارس و کم وزن در دوران کودکی نسبت به سایرین شکستگی کمتری دارند

بروز شکستگی تجمعی تا سن 5 سالگی طبقه بندی شده توسط زیر کلاس های زودرس. پیگیری به اولین شکستگی، مرگ، تولد پنج سالگی یا تاریخ پایان مطالعه رایج (31 دسامبر 2017)، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد، ختم می شود. اعتبار: مجله تحقیقات استخوان و مواد معدنی (2023). DOI: 10.1002/jbmr.4833

بر اساس یک مطالعه جدید در دانشگاه فنلاند شرقی و بیمارستان دانشگاه کووپیو، نوزادان نارس و نوزادان کم وزن در دوران کودکی نسبت به نوزادان ترم و با وزن طبیعی شکستگی کمتری دارند. مطالعه کوهورت مبتنی بر ثبت از فنلاند از ثبت ملی تولد پزشکی در سراسر کشور، ثبت مراقبت برای مراقبت های بهداشتی و داده های ارائه شده توسط Statistics فنلاند استفاده کرد. این تجزیه و تحلیل شامل داده های یک میلیون کودک و نزدیک به 100000 شکستگی بود.

کودکانی که خیلی زودتر از موعد یا با وزن بسیار کم متولد می شوند، در معرض خطر بیماری متابولیک استخوان نارس هستند، زیرا تجمع مواد معدنی جنین عمدتاً در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد. برخی از مطالعات کوچکتر قبلی نیز افزایش خطر شکستگی در دوران کودکی را در کودکانی که زودتر از موعد متولد شده اند گزارش کرده اند. علاوه بر این، یک مطالعه قبلی در فنلاند نشان داد که نوزادان نارس حتی در بزرگسالی نیز تراکم استخوان کمتری دارند.

پروفسور Ilari Kuitunen از دانشگاه ایسترن، “با در نظر گرفتن این موضوع، ما تصمیم گرفتیم بررسی کنیم که آیا نوزادان نارس و کم وزن در دوران کودکی خود در مقایسه با نوزادان ترم و با وزن طبیعی در معرض خطر بیشتری برای شکستگی هستند یا خیر.” فنلاند می گوید.

محققان دریافتند که نوزادان نارس و کم وزن در دوران کودکی نسبت به سایر نوزادان به طور قابل توجهی شکستگی کمتری داشتند. این تفاوت به ویژه در کودکان متولد شده قبل از هفته 32 بارداری مشهود بود که 23 درصد کمتر از کودکان متولد شده کامل شکستگی داشتند. همچنین در گروهی که وزن هنگام تولد آنها کمتر از 2500 گرم بود و به خصوص در گروهی که وزن هنگام تولد کمتر از 1000 گرم بود، شکستگی کمتری مشاهده شد.

وی ادامه داد: می توان نتیجه گرفت که خطر شکستگی در دوران کودکی با عواملی غیر از تأثیر زودرس بودن بر استخوان ها توضیح داده می شود. کویتونن می‌گوید: رفتاری حتی در بزرگسالی نسبت به کودکان کامل.

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا اختلال رشد جنین، یعنی رشد غیرطبیعی در رابطه با هفته های بارداری، با شکستگی در اوایل دوران کودکی مرتبط است یا خیر، مورد نیاز است، زیرا در مطالعه حاضر به این موضوع پرداخته نشد.

این اثر در نشریه منتشر شده است مجله تحقیقات استخوان و مواد معدنی.

اطلاعات بیشتر:
Ilari Kuitunen و همکاران، انجمن زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد با شکستگی استخوان در دوران کودکی، مجله تحقیقات استخوان و مواد معدنی (2023). DOI: 10.1002/jbmr.4833

ارائه شده توسط دانشگاه فنلاند شرقی

نقل قول: نوزادان نارس و کم وزن در دوران کودکی شکستگی کمتری نسبت به سایرین دارند (2023، 6 ژوئن) بازیابی شده در 6 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-pre-term-birthweight-newborns- شکستگی-کودکی.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.