مطالعه: داروی دیابت ارزان خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را کاهش می دهد


کووید طولانی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

یک مطالعه مستقر در ایالات متحده روز جمعه نشان داد افرادی که پس از مثبت شدن آزمایش کووید-19 از یک داروی ارزان دیابت استفاده کردند، 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلای طولانی مدت به کووید بودند.

این یافته به عنوان یک “نقطه عطف” بالقوه در مبارزه با وضعیتی که هنوز درک نشده است، مورد استقبال قرار گرفت، که سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که از هر 10 نفری که به کووید مبتلا می‌شوند، یک نفر تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه گفت که این اولین کارآزمایی فاز 3 تصادفی‌شده و کنترل‌شده با دارونما – که استاندارد طلایی در تحقیقات در نظر گرفته می‌شود – است که نشان می‌دهد مصرف یک دارو می‌تواند از ابتلا به کووید طولانی مدت جلوگیری کند.

این دارو دارویی به نام متفورمین را آزمایش کرد که در اصل از گل یاس بنفش فرانسوی ساخته شده بود و برای چندین دهه متداول ترین دارویی است که برای درمان دیابت نوع 2 در سراسر جهان استفاده می شود.

این بدان معنی است که این دارو به عنوان ایمن و همچنین ارزان و به طور گسترده در دسترس شناخته شده است.

این مطالعه 1126 فرد دارای اضافه وزن یا چاق را در ایالات متحده تحت پوشش قرار داد که نیمی از آنها متفورمین و نیمی دارونما در روزهای پس از مثبت شدن آزمایش کووید دریافت کردند.

پس از 10 ماه، 35 نفر از شرکت‌کنندگانی که متفورمین مصرف کردند، مبتلا به کووید طولانی مدت تشخیص داده شدند، در مقایسه با 58 نفر برای گروه دارونما، که نشان دهنده کاهش 40 درصدی خطر است.

این کارآزمایی بین دسامبر 2020 و ژانویه 2022 انجام شد، به این معنی که شامل نوع Omicron بود، که تحقیقات نشان داده است باعث ایجاد کووید طولانی مدت با سرعت کمتری نسبت به سویه های قبلی می شود.

تیم آزمایش COVID-OUT قبلاً نشان داده بود که متفورمین خطر مراجعه به بخش اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ بیماران مبتلا به کرونا را تا بیش از 40 درصد کاهش می دهد.

کارولین برامانت، محقق دانشگاه مینه‌سوتا و نویسنده اصلی مطالعه جدید، به خبرگزاری فرانسه گفت که «داده‌های ما نشان می‌دهد که متفورمین میزان ویروس SARS-CoV-2 را در بیماران کاهش می‌دهد».

این تحقیق در منتشر شد بیماری های عفونی لانست مجله.

“عمیق”

جرمی فاوست، پزشک دانشکده پزشکی هاروارد که در این مطالعه شرکت نداشت، در یک نظر مرتبط گفت که در صورت تایید، یافته‌ها “عمیق و بالقوه نقطه عطفی” برای طولانی مدت کووید هستند.

فرانسیس ویلیامز، استاد اپیدمیولوژی در کینگز کالج لندن، خاطرنشان کرد که 564 نفر مجبور بودند این دارو را “برای جلوگیری از 23 مورد فرضی” مصرف کنند.

او گفت: «این بدان معناست که 24 نفر برای جلوگیری از یک مورد کووید طولانی مدت باید متفورمین مصرف کنند.

محققان هشدار دادند که متفورمین را روی افرادی که قبلاً مبتلا به کووید طولانی تشخیص داده شده بودند، آزمایش نکردند، بنابراین یافته‌ها به این معنی نیست که می‌توان از آن برای درمان این بیماری استفاده کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که داروی ضد انگلی ایورمکتین، که موضوع اطلاعات نادرست در سراسر همه‌گیری بود، و همچنین داروی ضد افسردگی فلووکسامین از ابتلای طولانی مدت به کووید-19 جلوگیری نکردند.

تخمین زده می‌شود که ده‌ها میلیون نفر به مدت طولانی مبتلا به کووید بوده‌اند، که در آن علائم متعدد و گاهی ناتوان‌کننده سه ماه پس از عفونت ادامه می‌یابد یا عود می‌کند و ممکن است سال‌ها طول بکشد.

شایع ترین علائم شامل خستگی، تنگی نفس و کمبود وضوح ذهنی به نام مه مغزی است.

اطلاعات بیشتر:
کارولین تی برامانت و همکاران، درمان سرپایی کووید-19 و بروز وضعیت پس از کووید-19 طی 10 ماه (COVID-OUT): کارآزمایی چند مرکزی، تصادفی، چهارسوکور، گروه موازی، فاز 3، بیماری های عفونی لانست (2023). DOI: 10.1016/S1473-3099(23)00299-2

© 2023 AFP

نقل قول: داروی ارزان دیابت خطر ابتلا به کووید طولانی را کاهش می دهد: مطالعه (2023، 11 ژوئن) در 11 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-cheap-diabetes-drug-covid.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.