یک مطالعه طولانی مدت نشان می دهد که گرگرفتگی شدید پس از یائسگی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در زنان افزایش می دهد


یائسگی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

بر اساس تحقیقات ارائه شده در بیست و پنجمین کنگره اروپایی غدد درون ریز در استانبول، زنانی که پس از یائسگی گرگرفتگی شدیدتری را تجربه می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سندرم متابولیک و فشار خون بالا هستند. یافته های این مطالعه طولانی مدت اهمیت استفاده از هورمون درمانی جایگزین برای یائسگی در این زنان را برجسته می کند.

سندرم متابولیک گروهی از سه یا چند بیماری است که با هم اتفاق می‌افتند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند. این شرایط شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است. پس از یائسگی، زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی هستند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن، 825 زن سالم 40 تا 65 ساله را که اخیراً یائسه شده بودند، در بیمارستان دانشگاه آرتائیون آتن در یونان بررسی کردند.

آنها این زنان را در طول 15 سال، بین سال‌های 2006 تا 2021، تحت نظر گرفتند و دریافتند کسانی که گرگرفتگی متوسط ​​تا شدید داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و سندرم متابولیک بودند. علاوه بر این، زنانی که دچار فشار خون بالا یا سندرم متابولیک شده بودند، در مقایسه با کسانی که هیچ یا موارد خفیف‌تری از گرگرفتگی نداشتند، زودتر تشخیص داده شدند که گرگرفتگی شدیدتری را تجربه کردند.

مطالعات قبلی همچنین ارتباط بین گرگرفتگی و خطر سلامت قلبی عروقی را نشان داده است. زنانی که گرگرفتگی را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع مختلفی از شرایطی هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارد. با این حال، این ارتباط هرگز در زنان با درجات مختلف علائم در چنین مقیاس وسیعی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

دکتر النا ارمنی، سرپرست تیم تحقیق، گفت: “مطالعه طولانی مدت ما با دقت طراحی شده است، که در آن گروهی از زنان را که به دقت انتخاب شده بودند، با توجه به شدت گرگرفتگی و سن آنها مطابقت دادیم و آنها را تا 15 سال دنبال کردیم.”

علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه می تواند در حوالی زمان یائسگی شروع شود و تا 10 سال طول بکشد. با این حال، درمان جایگزینی هورمون – دارویی که حاوی هورمون‌هایی است که بدن دیگر نمی‌تواند پس از یائسگی بسازد – می‌تواند برای درمان علائم یائسگی و محافظت از سلامت طولانی‌مدت، به‌ویژه در زنانی که گرگرفتگی متوسط ​​تا شدید دارند، استفاده شود.

دکتر ارمنی می گوید: «نتایج ما بر نقش راهبردهای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، مانند استفاده از درمان جایگزینی هورمونی که باید در مدت کوتاهی پس از یائسگی اجرا شود، تأکید می کند. این گروه سالم از زنان که در حال حاضر کاندیدای درمان جایگزینی هورمون هستند، باید تشویق شوند تا این درمان را انتخاب کنند.

اکنون محققان به این موضوع علاقه مند هستند که آیا این عوامل خطر انباشته برای سلامتی باعث ایجاد بیماری های قلبی می شوند یا خیر. دکتر ارمنی می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که علامتدارترین زنان پس از یائسگی، عوامل خطر قلبی عروقی شایع تری دارند، اما مشخص نیست که آیا احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 یا سکته نیز بیشتر است یا خیر. در این صورت، زنانی که علائم آزاردهنده‌تری دارند، به آموزش‌های بهداشتی مناسب نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که در سنین بالا تناسب اندام و سلامت خواهند داشت.»

مطالعه “شدت گرگرفتگی با خطر ابتلا به سندرم متابولیک و فشار خون جدید پس از یائسگی مرتبط است” در روز یکشنبه، 14 می 2023 در کنگره اروپای غدد درون ریز در مرکز کنگره هالیک در استانبول ارائه خواهد شد. بوقلمون.

ارائه شده توسط انجمن اروپایی غدد درون ریز

نقل قول: گرگرفتگی شدید پس از یائسگی خطر سندرم متابولیک را در زنان افزایش می دهد، مطالعه طولانی مدت (2023، 16 مه) که در 16 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-severe-hot-menopause-metabolic بازیابی شده است. -syndrome.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.