مطالعه مدل سازی جدید نشان می دهد آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی عامل بیش از 5 میلیون مرگ اضافی در سال است.


آلودگی هوا

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

یک مطالعه مدل سازی جدید منتشر شده نشان می دهد که آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی در صنعت، تولید برق و حمل و نقل عامل 5.1 میلیون مرگ اضافی در سال در سراسر جهان است. BMJ.

این معادل 61 درصد از مجموع 8.3 میلیون مرگ برآورد شده در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوای محیط (در فضای باز) از همه منابع در سال 2019 است که به طور بالقوه می توان با جایگزینی سوخت های فسیلی با منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر از آن جلوگیری کرد.

این تخمین‌های جدید از مرگ‌های مرتبط با سوخت‌های فسیلی بزرگ‌تر از بسیاری از مقادیر گزارش‌شده قبلی است که نشان می‌دهد حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی ممکن است تأثیر بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد بر مرگ و میر قابل انتساب داشته باشد.

آلودگی هوای محیطی عامل اصلی خطر سلامت محیطی برای بیماری و مرگ است، اما مطالعات جهانی کمی مرگ را به منابع خاصی از آلودگی هوا نسبت داده اند و نتایج آنها به طور گسترده ای متفاوت است.

برای پرداختن به این موضوع، یک تیم بین‌المللی از محققان از مدل جدیدی برای تخمین همه مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی و برای ارزیابی مزایای سلامتی بالقوه ناشی از سیاست‌هایی که سوخت‌های فسیلی را با منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر جایگزین می‌کنند، استفاده کردند.

آنها با استفاده از داده های حاصل از مطالعه بار جهانی بیماری 2019، ذرات ریز و داده های جمعیتی مبتنی بر ماهواره ناسا، و شیمی اتمسفر، آئروسل، و مدل سازی ریسک نسبی، مرگ های اضافی (تعداد مرگ و میر بیش از حد انتظار در یک دوره زمانی معین) را ارزیابی کردند. برای سال 2019، در چهار سناریو.

سناریوی اول فرض می کند که تمام منابع انتشار مرتبط با سوخت فسیلی به تدریج حذف می شوند. سناریوهای دوم و سوم فرض می‌کنند که 25 و 50 درصد کاهش نوردهی به سمت حذف فسیلی محقق می‌شود. سناریوی چهارم تمام منابع آلودگی هوا (انسان زایی) را حذف می کند و تنها منابع طبیعی مانند گرد و غبار بیابان و آتش سوزی های طبیعی را باقی می گذارد.

نتایج نشان می دهد که در سال 2019، 8.3 میلیون مرگ در سراسر جهان به ذرات ریز (PM2.5) و ازن (O) نسبت داده شده است.3) در هوای محیط، که 61٪ (5.1 میلیون) به سوخت های فسیلی مرتبط است. این مربوط به 82 درصد از حداکثر تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا است که می توان با کنترل همه انتشارات انسانی از آن جلوگیری کرد.

مرگ و میرهای قابل انتساب به همه منابع آلودگی هوای محیط در سراسر آسیای جنوبی و شرقی، به ویژه در چین با 2.44 میلیون نفر در سال و پس از آن هند با 2.18 میلیون در سال، بالاترین میزان را داشتند.

بیشتر (52 درصد) مرگ و میرها مربوط به شرایط شایعی مانند بیماری ایسکمیک قلبی (30 درصد)، سکته مغزی (16 درصد)، بیماری انسدادی مزمن ریه (16 درصد) و دیابت (6 درصد) بود. حدود 20٪ تعریف نشده بودند، اما احتمالاً تا حدی با فشار خون بالا و اختلالات عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون مرتبط هستند.

حذف تدریجی سوخت های فسیلی منجر به بزرگترین کاهش مطلق مرگ و میرهای قابل انتساب در جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا می شود که بالغ بر 3.85 میلیون نفر در سال است که معادل 80 تا 85 درصد از مرگ های بالقوه قابل پیشگیری از همه منابع انسانی آلودگی هوای محیط در این مناطق است. مناطق

در کشورهای با درآمد بالا که تا حد زیادی به انرژی های فسیلی وابسته هستند، سالانه حدود 460000 مرگ و میر به طور بالقوه با حذف سوخت های فسیلی قابل پیشگیری است که نشان دهنده حدود 90 درصد از مرگ های بالقوه قابل پیشگیری از همه منابع انسانی آلودگی هوای محیط است.

محققان اذعان می کنند که مدل جدید آنها به تخمین های بزرگتری نسبت به بسیاری از مطالعات قبلی منجر شده است. دلایل این امر شامل در نظر گرفتن همه علل علاوه بر مرگ و میرهای خاص بیماری و استناد مدل آنها صرفاً بر اساس مطالعات آلودگی هوای محیط است.

به این ترتیب، آنها می گویند که عدم قطعیت همچنان وجود دارد، اما با توجه به هدف توافقنامه آب و هوای پاریس برای بی طرفی آب و هوا تا سال 2050، “جایگزینی سوخت های فسیلی با منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر می تواند مزایای مشترکی برای سلامت عمومی و آب و هوا داشته باشد.”

آنها نتیجه می گیرند که مذاکرات آتی تغییرات آب و هوایی COP28 در امارات متحده عربی “فرصتی برای دستیابی به پیشرفت اساسی در جهت حذف تدریجی سوخت های فسیلی ارائه می دهد. مزایای سلامتی باید در دستور کار قرار گیرد.”

محققان فنلاند و نروژ در سرمقاله ای مرتبط می گویند که حذف تدریجی سوخت های فسیلی جان میلیون ها نفر را نجات می دهد.

با این حال، آنها خاطرنشان می کنند که مرگ و میر تنها بخشی از مشکل است. بهبود کیفیت هوا می‌تواند بار چندین بیماری مهم را کاهش دهد که منجر به زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، بیماران کمتری که نیاز به بستری در بیمارستان و سایر درمان‌ها دارند، و بار سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان را کاهش می‌دهد.»

آنها موافق هستند که منابع انرژی پاک تجدیدپذیر برای جایگزینی سوخت های فسیلی مورد نیاز است، اما می گویند که اثرات تغییر به فناوری های جایگزین باید در تحقیقات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

با آغاز COP28 در 30 نوامبر، آنها از رهبران کشورها می‌خواهند که متعهد به حذف سریع، عادلانه و عادلانه سوخت‌های فسیلی شوند و می‌گویند کشورهای پردرآمد باید موافقت کنند که این مسیر را پیش ببرند.

آنها در پایان می‌گویند: «مزایای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی بر سلامت جهانی، علاوه بر آب و هوا، باید به رسمیت شناخته شود و نقشی کلیدی در شکل‌دهی به بحث‌ها در COP28 ایفا کند».

اطلاعات بیشتر:
مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی: مطالعه مشاهده ای و مدل سازی، BMJ (2023). DOI: 10.1136/bmj-2023-077784

ارائه شده توسط مجله پزشکی بریتانیا

نقل قولمطالعه مدل سازی جدید (2023، 29 نوامبر) که در 29 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-air-pollution- بازیابی شده است، نشان می دهد که آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی بیش از 5 میلیون مرگ اضافی در سال را شامل می شود. fossil-fuel-accounts.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.