مطالعه نشان می دهد استنشاق اتانول می تواند آنفولانزای A را در موش ها غیرفعال کند


اتانول استنشاقی ممکن است عفونت‌های تنفسی را درمان کرده و همه‌گیری‌ها را متوقف کند

این مطالعه نشان داد که موش های تحت درمان با بخار اتانول از عفونت های تنفسی کشنده ناشی از ویروس آنفولانزای A محافظت می شوند. اعتبار: دکتر میهو تامایی و پروفسور هیروکی ایشیکاوا (OIST)

مطالعه جدید دانشمندان مؤسسه علم و فناوری اوکیناوا (OIST) نشان می‌دهد استنشاق غلظت‌های پایین بخار اتانول می‌تواند بدون عوارض جانبی مضر، ویروس آنفولانزای A را در موش‌ها از کار بیاندازد. دانشمندان معتقدند که ممکن است ویروس‌های مشابهی مانند ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود را نیز درمان کند.

پروفسور Tsumoru Shintake، که واحد میکروسکوپ امواج کوانتومی در OIST را رهبری می کند، برای اولین بار ایده استفاده از بخار اتانول را برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی مطرح کرد. او تصمیم گرفت این رویکرد را با همکارش، پروفسور هیروکی ایشیکاوا، رهبر واحد سیگنال ایمنی در OIST، و اعضای تیم آنها آزمایش کند.

دکتر میهو تامایی، دانشمند آزمایشگاه پروفسور ایشیکاوا، گفت: اتانول یک ضدعفونی کننده موثر برای سطوح بدن است، بنابراین ما می خواستیم بدانیم که آیا اتانول می تواند در داخل بدن نیز موثر باشد.

آنها با استفاده از یک مرطوب کننده برای تولید بخار اتانول در یک ظرف کوچک دریافتند که وقتی موش های آلوده به آنفولانزای A این بخار را به مدت ده دقیقه استنشاق کنند، ویروس غیرفعال می شود. این مطالعه در منتشر شده است مجله بیماریهای عفونی.

ویروس های آنفولانزای A در یک لایه مایع نازک که سلول های ریه را پوشش می دهد که از سطح راه هوایی محافظت می کند تجمع می یابند. دانشمندان فکر می کنند که بخار اتانول باید غلظت اتانول در مایع را تا 20 درصد افزایش دهد تا عفونت را با موفقیت درمان کند. این غلظت برای سلول های ریه سمی نیست که دانشمندان در آزمایشگاه برای تقلید از سلول های انسانی ایجاد کردند. در دمای بدن، اتانول 20 درصد نه تنها می تواند ویروس آنفولانزای A را در خارج از سلول ها در یک دقیقه غیرفعال کند، بلکه از تکثیر ویروس در داخل این سلول ها نیز جلوگیری می کند.

غلظت اتانول ارائه شده مهم است. اگر غلظت به حد مناسبی برای غیرفعال کردن ویروس ها نرسد، مفید نخواهد بود.

آنفولانزای A ویروسی است که دارای یک غشای خارجی به نام پاکت است. پروفسور ایشیکاوا گفت: “بخار اتانول ممکن است سایر ویروس های پوششی مانند SARS-CoV-2 را نیز غیرفعال کند.” او توضیح داد: زمانی که بیماری همه گیر بعدی اتفاق افتاد، شاید بتوانیم به سرعت از روش استنشاق بخار اتانول برای پیشگیری یا درمان بیماری استفاده کنیم.

پروفسور شینتاکه با این موضوع موافقت کرد و اشاره کرد که اثربخشی این روش به نوع ویروس بستگی ندارد. او توضیح داد که اگر با دقت طراحی شود، روش استنشاق بخار اتانول احتمالاً می تواند در آینده همه گیری را متوقف کند. او و پروفسور ایشیکاوا برای بهینه سازی درمان و بررسی اثرات آن بر سایر بیماری های عفونی تنفسی مانند ویروس های آنفلوانزای پرندگان و SARS-CoV-2 به همکاری ادامه خواهند داد.

محققان بر این باورند که درمان استنشاقی بخار اتانول به عنوان یک درمان جدید همه کاره و مقرون به صرفه در برابر بیماری‌های عفونی مختلف تنفسی پتانسیل بالایی دارد. اما پروفسور ایشیکاوا هشدار داد که افراد نباید به تنهایی از اتانول به عنوان یک درمان استفاده کنند. او گفت: «این ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی یا خطر انفجار شود. “اثربخشی و ایمنی این درمان جدید بر روی انسان و سایر پستانداران باید در آینده به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.”

اطلاعات بیشتر:
تأثیر درمان استنشاقی بخار اتانول بر عفونت ویروسی تنفسی کشنده با آنفولانزای A، مجله بیماریهای عفونی (2023). DOI: 10.1098/jiad089. Academy.oup.com/infdis/articl … .1093/infdis/jiad089

ارائه شده توسط موسسه علم و فناوری اوکیناوا

نقل قول: مطالعه نشان می دهد استنشاق اتانول می تواند آنفولانزای A را در موش غیرفعال کند (2023، 26 آوریل) در 26 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-inhaling-ethanol-disable-influenza-mice.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.