مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترک یک غذا می‌تواند ازوفاژیت ائوزینوفیلیک را درمان کند و همچنین شش غذا را حذف کند.


کنار گذاشتن یک غذا، ازوفاژیت ائوزینوفیلیک و همچنین حذف شش غذا را درمان می کند

یک لیوان شیر. اعتبار: NIAID

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان داده است که حذف شیر حیوان به تنهایی از رژیم غذایی بزرگسالان مبتلا به ازوفاژیت ائوزینوفیلیک (EoE) در درمان این بیماری به اندازه حذف شیر حیوانی به اضافه پنج غذای رایج دیگر موثر است. به گفته محققان، برای افراد مبتلا به EoE که بیماری آنها پس از ترک شیر حیوانی فعال باقی می ماند، یک رژیم غذایی محدودتر ممکن است به بهبودی آنها کمک کند. این یافته ها امروز در مجله منتشر شد لانست گوارش و کبد.

دکتر هیو آچینکلوس، سرپرست انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، می‌گوید: «درمان مبتنی بر رژیم غذایی برای ازوفاژیت ائوزینوفیلیک برای بسیاری از افراد بسیار آسان‌تر خواهد بود اگر شامل حذف فقط یک غذا از رژیم غذایی به جای شش غذا باشد». NIAID)، بخشی از NIH.

EoE یک بیماری مزمن است که با فراوانی بیش از حد گلبول های سفید خون به نام ائوزینوفیل در مری مشخص می شود. التهاب آلرژیک ناشی از غذا با آسیب رساندن به مری و جلوگیری از عملکرد صحیح آن، بیماری را به حرکت در می آورد. برای افراد مبتلا به EoE، بلعیدن حتی مقدار کمی غذا می تواند یک تجربه خفگی دردناک و استرس زا باشد. حدود 160000 نفر در ایالات متحده با EoE زندگی می کنند.

حذف برخی غذاها از رژیم غذایی سنگ بنای درمان EoE بوده است. در اوایل دهه 2000، محققان دریافتند که از بین بردن شش عامل غذایی رایج آسیب مری – شیر، تخم مرغ، گندم، سویا، ماهی و آجیل – علائم و نشانه های EoE را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این رژیم غذایی حذف شش غذا (6FED) به یک رویکرد رایج برای مدیریت بیماری تبدیل شد.

در سال‌های اخیر، دانشمندان مطالعات کوچک و غیرتصادفی‌ای را برای حذف یک تا چهار آنتی‌ژن رایج غذایی از رژیم غذایی برای درمان EoE انجام داده‌اند که تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. با این حال، خطرات و مزایای نسبی حذف بسیاری از غذاها در مقابل چند غذا در شروع درمان مبتنی بر رژیم نامشخص باقی مانده است.

یافته‌های جدید از اولین کارآزمایی تصادفی‌شده چند سایتی به دست آمده است که 6FED را با رژیم غذایی حذف یک‌غذایی (1FED) در بزرگسالان مبتلا به EoE مقایسه می‌کند. Marc E. Rothenberg، MD، Ph.D.، نویسنده ارشد مطالعه منتشر شده، مدیر بخش آلرژی و ایمونولوژی و مرکز سینسیناتی برای اختلالات ائوزینوفیلیک در کودکان سینسیناتی است.

این کارآزمایی شامل 129 بزرگسال 18 تا 60 ساله با تشخیص تایید شده EoE، علائم فعال EoE و تعداد بالای ائوزینوفیل در بافت مری بود. داوطلبان در کارآزمایی در یکی از 10 مرکز پزشکی ایالات متحده که در کنسرسیوم محققان بیماری های گوارشی ائوزینوفیلیک، بخشی از شبکه تحقیقاتی بالینی بیماری های نادر شرکت دارند، ثبت نام کردند.

شرکت کنندگان به طور تصادفی به 1FED، که فقط شیر حیوان را از رژیم غذایی حذف می کرد، یا 6FED اختصاص داده شدند. آنها رژیم غذایی تعیین شده خود را به مدت شش هفته دنبال کردند، سپس تحت معاینه آندوسکوپی فوقانی و بیوپسی بافت مری قرار گرفتند. اگر تعداد ائوزینوفیل‌ها در بافت نشان می‌دهد که EoE در حال بهبودی است، شرکت‌کننده از مطالعه خارج می‌شود. اگر EoE در حال بهبودی نبود، افرادی که از 1FED استفاده کرده بودند می‌توانستند به 6FED بروند و افرادی که تحت 6FED بوده‌اند می‌توانند استروئیدهای بلعیده شده موضعی را هر دو به مدت شش هفته مصرف کنند و پس از آن معاینه مجدد با بیوپسی بافتی انجام شود.

محققان دریافتند که 34 درصد از شرکت کنندگان در 6FED و 40 درصد از شرکت کنندگان در 1FED پس از شش هفته رژیم درمانی بهبود یافتند، تفاوتی که از نظر آماری معنی دار نبود. این دو رژیم همچنین تأثیر مشابهی در چندین معیار دیگر از جمله کاهش علائم EoE و تأثیر بر کیفیت زندگی داشتند. بنابراین، 1FED و 6FED به همان اندازه در درمان EoE موثر بودند، یک یافته غیرمنتظره.

محققان همچنین کشف کردند که تقریباً نیمی از افرادی که به 1FED پاسخ ندادند پس از درمان با محدودتر 6FED بهبود یافتند، در حالی که بیش از 80 درصد از افرادی که به 6FED پاسخ ندادند با استروئیدهای خوراکی بهبود یافتند.

روی هم رفته، محققین به این نتیجه رسیدند که 1FED یک گزینه معقول خط اول رژیم درمانی در بزرگسالان مبتلا به EoE است، و اینکه درمان های موثر برای افرادی که پس از 1FED یا 6FED بهبود نمی یابند در دسترس است.

اطلاعات بیشتر:
KL Kliewer و همکاران، رژیم درمانی حذف یک غذا در مقابل شش غذا برای درمان ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: یک کارآزمایی چند مرکزی، تصادفی، برچسب باز، لانست گوارش و کبد (2023). DOI: 10.1016/S2468-1253(23)00012-2

ارائه شده توسط NIH / موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی

نقل قول: مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترک یک غذا ممکن است مری ائوزینوفیلیک را درمان کند و همچنین شش مورد (2023، 27 فوریه) را حذف کند که در 27 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-forgoing-food-eosinophilic-esophagitis-exc بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.