مطالعه نشان می دهد که استاتین ها می توانند به مبارزه با بیماری لثه کمک کنند


دندان و لثه

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

آیا مصرف استاتین ها علاوه بر رگ ها می تواند برای دهان شما نیز مفید باشد؟ مطالعه جدیدی که در کشت سلولی انجام شده است نشان داده است که داروهای کاهش دهنده کلسترول با تغییر رفتار ماکروفاژها، نوعی از سلول های ایمنی، به کاهش التهاب مرتبط با بیماری پریودنتال کمک می کنند.

امروزه استاتین ها رایج ترین نوع داروی تجویزی در ایالات متحده هستند که بیش از 40 میلیون آمریکایی برای کاهش کلسترول مصرف می کنند. این مطالعه نشان می دهد که این داروها سلامت لثه را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

سوبرامانیا پاندرووادا، استادیار دانشکده پزشکی دندانپزشکی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، بر این کار نظارت داشت.

پاندرووادا گفت: “در طول مطالعه خود، ما شرایط خاص بیماری پریودنتال را تکرار کردیم و نشان دادیم که معرفی استاتین ها به مدل آزمایشگاهی ما پاسخ ماکروفاژها را اصلاح می کند.” “این به ما امکان داد تا بررسی کنیم که چگونه داروهایی مانند استاتین ها می توانند به ما در درمان بیماری های التهابی مانند بیماری پریودنتال کمک کنند.”

پاندرووادا تحقیقات جدید را در Discover BMB، نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، که از 23 تا 26 مارس در سن آنتونیو برگزار می‌شود، ارائه خواهد کرد. نویسندگان اصلی این مطالعه ولید الکاخان، فارغ التحصیل دندانپزشکی در رشته پریودنتولوژی و نیکو فارار، دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی هستند.

بیماری پریودنتال زمانی اتفاق می‌افتد که رشد باکتری‌ها در لثه باعث می‌شود سیستم ایمنی پاسخ التهابی ایجاد کند و به علائمی مانند تورم، خونریزی و تخریب استخوان کمک کند. بدون درمان، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، تقریبا نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند.

درمان‌های کنونی بیماری پریودنتال پیشرفته شامل آنتی‌بیوتیک، تمیز کردن عمیق سطوح دندان و ریشه و روش‌های مختلف جراحی است. محققان به دنبال راه های جدیدی برای آرام کردن بیماری لثه از طریق استراتژی های درمانی کمتر تهاجمی هستند.

برخی از مطالعات قبلی نشان داده اند افرادی که استاتین مصرف می کنند نسبت به افرادی که استاتین مصرف نمی کنند علائم کمتری از پریودنتیت را نشان می دهند. این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که مسیرهای بیوشیمیایی را ردیابی می کند که از طریق آن به نظر می رسد استاتین ها التهاب پریودنتال را کاهش می دهند.

پاندرووادا گفت: «متون های اخیر پریودنتال اثرات مفید استاتین ها را در صورت استفاده از درمان پریودنتال سنتی نشان داده است. با این حال، مطالعه ما رویکرد جدیدی را برجسته می‌کند که در آن استاتین‌ها به طور خاص بر ماکروفاژها تأثیر می‌گذارند، که – از طریق این مکانیسم – می‌تواند به درمان بیماری پریودنتال کمک کند.

ماکروفاژها نقش مهمی در کمک به بدن در مبارزه با عفونت ها ایفا می کنند. با این حال، بسته به شکلی که در مراحل مختلف پاسخ ایمنی به خود می گیرند، می توانند التهاب را بدتر کنند. محققان ماکروفاژها و سلول های لثه را با هم رشد دادند و آنها را در معرض شرایط مختلف قرار دادند. آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض سیمواستاتین، یک داروی رایج استاتین، پاسخ التهابی ماکروفاژها را سرکوب می کند.

به عنوان گام بعدی، محققان قصد دارند تا تأثیرات استاتین ها را بر بیماری پریودنتال در مدل های حیوانی مطالعه کنند، گامی به سوی تعیین اینکه آیا این استراتژی ممکن است یک رویکرد ایمن و مؤثر برای درمان های پریودنتال آینده باشد یا خیر.

یافته های جدید بر اساس نتایج اولیه این گروه است که سال گذشته در مجله منتشر شد سلول ها.

ارائه شده توسط انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی

نقل قول: مطالعه نشان می دهد که استاتین ها می توانند به مبارزه با بیماری لثه کمک کنند (2024، 25 مارس) در 25 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-statins-gum-disease.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.