نگاهی به کاربرد کلر و انواع آن


کلر یکی از سمی ترین موادی می باشد که شما می توانید در صنعت ان را بیابید. کلر دارای کاربرد های متفاوتی می باشد و شما نیز می توانید به راحتی با آن آشنا شوید. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه که مفید می باشند به شما می دهیم.

کلر و خصوصیات آن

آشنایی با کاربرد کلر

کلر یکی از مواد شیمیایی می باشد و یکی از هالوژن ها در جدول عناصر است. این ماده در گروه پنجم قرار دارد و به صورت خلاصه آن را CL می نویسند. این ماده دارای عدد اتمی ۱۷ می باشد  و یکی از مواد فرار است وش ما نمی توانید برای مدت زمان زیادی ان را نگه دارید زیرا این ماده در طبیعت ماندگاری بالایی ندارد. در واقع شما این ماده را نمی توانید به صورت آزاد در طبیعت ببینید از این رو باید بدانید که رنگ این ماده در آزمایشگاه سبز می باشد.

این ماده به تنهایی و بدون داشتن هیچ ترکیب دیگری می تواند قدرت اکسید کنندگی بالایی داشته باشد  و همچنین از این ماده به عنوان بهترین و قوی ترین مواد ضد عفونی کننده یاد می شود و نوع خالص این ماده گازی شکل می باشد. همچنین باید بدانید که باکتری ها و قارچ ها در بخش هایی که کلر دارد نمی توانند به زندگی خود ادامه دهند. این ماده را شما می توانید در تولید مواد شیمیایی و پلاستیکی استفاده کنید.

کاربرد کلر در تصفیه کردن آب نیز کمی باشد از این رو نیاز است تا بدانید که اگر این مورد نبود نمی توانید آب تصفیه شده سالمی را مورد استفاده قرار بدهید. نقطه جوش این ماده منفی ۳۴ درجه سانتی گراد می باشد و جرم اتمی کلر برابر با ۳۵.۴۵۳ گرم بر مول است. این ماده بسیار ناپایدار بوده و سمی است و می تواند در محیط های بسته منجر به ایجاد مسمومیت ها و خفگی و حتی مرگ شود. همچنین از ویژگی های مهم این ماده این است که قدرت واکنش پذیری بالایی دارد و شما می توانید با استفاده از آن واکنش های زیادی را در آزمایشگاه انجام دهید و همچنین یادتان باشد که ضد عفونی کننده های دارای این ماده را با سایرین ترکیب نکنید زیرا امکان تولید گاز های سمی و خطر ساز وجود دارد.

کاربرد کلر

کلر دارای کاربرد های بسیار زیادی است و روز به روز به محبوبیت های این ماده اضافه می شود ولی باید بدانید که این ماده به دلیل کاربرد های زیادی که دارد می تواند برای شما نیز بسیار مفید باشد. در ادامه اطلاعاتی در مورد کاربرد های بسیار زیاد این ماده به شما اطلاعاتی می دهیم.

  • تصفیه کردن آب یکی از بهترین و مفید ترین استفاده هایی می باشد که از کلر می شود. در واقع با کمبود آب مواجه هستیم و در نهایت برای این که بتوانیم آبی سالم داشته باشیم نیاز است تا آب های آلوده را تصفیه کنیم و هنوز هم راهی بهتر از کلر برای این مورد وجود ندارد و در واقع کلر اصلی ترین گند زدا در این مورد به حساب می آید.
  • در واقع بسیاری از فاضلاب های صنعتی و بهداشتی را با استفاده از کلر گند زدایی می کنند زیرا قوی ترین ماده در برابر میکروب ها است.
  • یکی از بهترین موادی که برای تصفیه و تمیز کردن استخر ها از آن استفاده می کنند همین کلر می باشد. در واقع اگر این مورد انجام نشود امکان بروز انواعی از عفونت ها در بدن شما وجود دارد.
  • در صنعت مواد سفید کننده یکی از بهترین مواد برای این کار گاز کلر می باشد.
  • در صنعت رنگرزی و نساجی از این ماده به وفور استفاده می شود.
  • کاربرد دیگر این ماده در تولید فرآورده های نفتی می باشد و شما می توانید برای تولید کلرات، کلروفوم و استخراج برم از این ماده استفاده نمایید.
  • صنعت تولید پلاستیک نیز در این زمینه اهمیت دارد و می توان گفت این افراد به وفور از کلر استفاده می کنند.

عدد اتمی کلر

انواع کلر

کلر دارای انواعی می باش و بهتر است با ان ها نیز آشنا شوید در غیر این صورت امکان دارد در کار های روزانه خود و استفاده از این مواد به مشکل بر بخورید.

آب ژاول

این مورد برای سفید کنندگی نظیر ندارد و امروزه این ماده استفاده های بسیار زیادی در خانه ها می شود. در واقع آب ژاول دقیقا وایتکس خودمان می باشد و در خانه ها برای تمیز کردن ظروف و سطوح نیز استفاده می شود. در واقع این ماده یکی از مواد ضد عفونی کنندگی قوی و قدرتمند برای خانه می باشد و می توان از این مورد در رنگرزی و نساجی نیز استفاده کرد.

هیپوکلریت کلسیم

این مورد برای افرادی که دارای استخر های عمومی هستند بسیار خوب می باشد و می توانند برای تمیز کردن استخر خود از این قرص ها استفاده نمایند زیرا این مورد نیز دارای فواید ضد عفونی کنندگی بالایی دارد و این مورد به دلیل داشتن ترکیبی از کلر می باشد. در واقع زمانی که شما از این مورد برای آب استخر استفاده می کنید PH آب به سمت قلیایی شدن می رود و بعد از این که گند زدایی صورت گرفت برای این که سطح PH آب تنظیم شود باید مواد اسیدی را به آب به میزان لازم بیفزایید.

موارد استفاده از کلر

برای این که بتوانید یک کلر خوب و با کیفیت بخرید تا بتوانید قدرت تمیز کنندگی بالا تری از آن داشته باشید بهتر است سعی کنید نوعی خوب را بخرید و موادی را در تمیز کنندگی خانه استفاده کنید که ضرر های کم تری داشته باشد و همچنین برای این که آسیبی به شما نرسد در حین استفاده از این ماده سعی کنید هوا کش را روشن کرده و تهویه مناسبی را داشته باشید. اگر از این مورد رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی دیگر در این زمینه مانند مراحل تولید گاز و شکاف هسته ای را نیز مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک بگیرید.

 

منبع :

برچسب :



Source link