مطالعه نشان می دهد که تبعیض ممکن است پیری را تسریع کند


سالخورده

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جهانی نیویورک انجام شد، تبعیض ممکن است فرآیندهای بیولوژیکی پیری را تسریع بخشد. این تحقیق تبعیض بین فردی را به تغییرات در سطح مولکولی مرتبط می‌کند و علت ریشه‌ای بالقوه نابرابری‌ها در بیماری‌های مرتبط با پیری و مرگ را آشکار می‌کند.

آدولفو کوواس، استادیار گروه علوم اجتماعی و رفتاری در دانشکده بهداشت عمومی جهانی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد، گفت: «به نظر می‌رسد تجربه تبعیض روند پیری را تسریع می‌کند، که ممکن است به بیماری و مرگ و میر زودهنگام کمک کند و نابرابری‌های سلامتی را دامن بزند. از مطالعه منتشر شده در مجله مغز، رفتار و ایمنی-سلامت.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بر اساس هویت خود (مانند نژاد، جنسیت، وزن یا ناتوانی) تبعیض را تجربه می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا و افسردگی هستند. در حالی که عوامل بیولوژیکی دقیقی که این پیامدهای سلامت ضعیف را هدایت می کنند به طور کامل شناخته نشده اند، فعال شدن مزمن پاسخ استرس بدن یک عامل احتمالی است. علاوه بر این، تعداد فزاینده ای از تحقیقات، مواجهه مداوم با تبعیض را به فرآیندهای بیولوژیکی پیری مرتبط می کند.

برای درک بهتر ارتباط بین تبعیض و پیری، کوواس و همکارانش سه معیار متیلاسیون DNA را بررسی کردند، نشانگری که می تواند برای ارزیابی اثرات بیولوژیکی استرس و فرآیند پیری مورد استفاده قرار گیرد. نمونه های خون و بررسی ها از نزدیک به 2000 بزرگسال آمریکایی به عنوان بخشی از مطالعه Midlife در ایالات متحده (MIDUS) جمع آوری شد، تجزیه و تحلیل طولی سلامت و رفاه.

از شرکت کنندگان در مورد تجربیات خود در مورد سه شکل تبعیض پرسیده شد: روزمره، اصلی و محل کار. تبعیض روزمره به موارد ظریف و جزئی بی احترامی در زندگی روزمره اشاره دارد، در حالی که تبعیض عمده بر موارد حاد و شدید تبعیض (مثلاً تهدید فیزیکی توسط افسران پلیس) تمرکز دارد. تبعیض در محل کار شامل اعمال ناعادلانه، فرصت‌های حرفه‌ای کوتاه‌مدت، و مجازات بر اساس هویت است.

محققان دریافتند که تبعیض با پیری بیولوژیکی تسریع شده مرتبط است، به طوری که افرادی که تبعیض بیشتری را گزارش کرده اند در مقایسه با افرادی که تبعیض کمتری را تجربه کرده اند، از نظر بیولوژیکی سریعتر پیر می شوند. تبعیض روزمره و عمده به طور مداوم با پیری بیولوژیکی مرتبط بود، در حالی که قرار گرفتن در معرض تبعیض در محل کار نیز با پیری سریع مرتبط بود، اما تأثیر آن نسبتاً کمتر بود.

تجزیه و تحلیل عمیق تر نشان داد که دو عامل سلامتی – سیگار کشیدن و شاخص توده بدن – تقریباً نیمی از ارتباط بین تبعیض و پیری را توضیح می دهند، که نشان می دهد سایر پاسخ های استرس به تبعیض، مانند افزایش کورتیزول و خواب ضعیف، در تسریع پیری نقش دارند.

کوواس که همچنین یکی از اعضای هیئت علمی مرکز ضد نژادپرستی، عدالت اجتماعی و بهداشت عمومی است، گفت: «در حالی که رفتارهای بهداشتی تا حدی این نابرابری‌ها را توضیح می‌دهند، این احتمال وجود دارد که طیف وسیعی از فرآیندها عوامل استرس‌زای روانی اجتماعی را به پیری بیولوژیکی متصل می‌کنند. در دانشکده بهداشت عمومی جهانی NYU.

علاوه بر این، ارتباط بین تبعیض و پیری بیولوژیکی تسریع شده بر اساس نژاد متفاوت است. شرکت کنندگان سیاهپوست مطالعه تبعیض بیشتری را گزارش کردند و تمایل به نشان دادن سن بیولوژیکی بالاتر و پیری بیولوژیکی سریعتر داشتند. با این حال، شرکت‌کنندگان سفیدپوست که تبعیض کمتری را گزارش می‌کردند، زمانی که آن را تجربه کردند، بیشتر مستعد تأثیرات تبعیض بودند، شاید به دلیل قرار گرفتن در معرض مکرر و استراتژی‌های مقابله‌ای کمتر. (اطلاعات مربوط به سایر گروه های نژادی و قومی در مطالعه MIDUS در دسترس نبود.)

کوواس افزود: «این یافته‌ها بر اهمیت پرداختن به همه اشکال تبعیض برای حمایت از پیری سالم و ارتقای برابری سلامت تأکید می‌کند.»

اطلاعات بیشتر:
قرار گرفتن در معرض چند تبعیض و پیری بیولوژیکی: نتایج حاصل از مطالعه میانسالی در ایالات متحده، رفتار مغز و ایمنی – سلامت (2024). DOI: 10.1016/j.bbih.2024.100774

ارائه شده توسط دانشگاه نیویورک

نقل قول: مطالعه نشان می‌دهد که تبعیض ممکن است پیری را تسریع کند (2024، 9 مه) در 9 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-discrimination-aging.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.