کاربرد اجاق القایی و نحوه استفاده از آن


یکی از انواع اجاق گاز های رومیزی که برای آشپزی و پخت و پز گزینه بسیار خوبی می باشد اجاق گاز القایی بوده که با منتقل ساختن جریان از یک میدان الکترومغناطیسی تعبیه شده در زیر سطح شیشه به شکل مستقیم به ظروف آشپزی سبب گرم شدن آن ها می شود. این نوع اجاق گاز بر خلاف سایر مدل ها به دلیل این که حرارت را بدون این که هوای اطراف را گرم نماید مستقیما به ظروف انتقال داده در نتیجه باعث صرفه جویی در انرژی شده و برای پخت و پز بسیار مناسب می باشد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی انواع کاربرد اجاق القایی بپردازیم.

طریقه عملکرد اجاق گاز مغناطیسی

آشنایی با انواع کاربرد اجاق القایی

به طور کلی می توان گفت اجاق گاز ها با توجه به قابلیت ها و ویژگی های مختلفی که داشته دارای کاربرد های گوناگونی بوده و طرفداران مخصوص به خود را دارند و همین امر باعث تفاوت قیمت در آن ها شده است. به طوری که به هر اندازه کارایی یک اجاق گاز بیشتر باشد قیمت بالاتری را به خود اختصاص می دهد. در این میان می توان به کاربرد اجاق القایی اشاره نمود که به دلیل مدرن و به صرفه بودن امروزه توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

طریقه عملکرد اجاق گاز القایی

بهتر است بدانید که در هنگام خرید اجاق گاز یکی از فاکتور های مهم این بوده که راجع به مدل مدنظرتان اطلاعات کامی داشته باشید. اجاق گاز القایی در سال های گذشته استقبال زیادی از آن شده و به دلیل جلوه جذاب و شیکی که داشته و یک سری مزایای مختلف طرفداران زیادی پیدا کرده است. دلیل اصلی نامگذاری این نوع اجاق گاز به خاطر این بوده است که اجاق گار القایی از راه انرژی الکترومغناطیسی و به وجود آوردن یک میدان مغناطیسی میان ظرف و شعله، غذا حرارت دیده و گرم می شود. اسم دیگر این مدل اجاق گاز، اجاق اینداکشن یا مغناطیسی نیز می باشد. برعکس هدایت حرارتی این مدل ظروف را به طور مستقیم بدون احتیاج به شعله و مشعل گرم کرده و با توجه به این که هیچ گونه عنصری جدا گرم نمی شود این اجاق گاز می تواند ظروف را خیلی زودتر از هر محصول دیگری گرم نماید.

نحوه عملکرد اجاق القایی

طریقه عملکرد

اجاق گاز القایی در واقع محصولی بوده که هیچ گونه المنتی در ساختار آن تعبیه نشده است. در حقیقت حرارت مورد احتیاج را از راه جریان الکتریکی فراهم می کند ولی جسمی که جریان برق از آن رد شده ظرف آشپزی می باشد. در ساختار این نوع اجاق گاز سیم پیچ بکار گرفته شده و در این سیم پیچ ها جریان برق وجود دارد. زمانی که ظروف آشپزی که حتما بایستی از ترکیب رسانایی همچون آهن تولید شده باشد بر روی صفحه موردنظر قرار گرفته می شود از لحاظ علمی یک جسم رسانا به میدان مغناطیسی ورود پیدا کرده و جریان الگتریسیته در طول یک مسیر دایره ای مانند همچون سیم پیچی که در اجاق القایی وجود دارد میدان الکترومغناطیسی، مغناطیس تولید کرده و زمانی که جسمی رسانا به این میدان نزدیک گردد یک سری تغییرات به وجود می آید.

کاربرد اجاق القایی و نحوه استفاده از آن

این گونه تغییرات چیزی به غیر از تغییر در میدان، جریان و ولتاژ نمی باشد. در رابطه با این مدل اجاق گاز جریان الکتریسیته با حضور وسیله رسانا یعنی همان ظرف پخت و پز بالا رفته ولی این بالا رفتن جریان که موجب زیاد شدن میزان مقاومت و ایجاد گرما می شود به صورت تنها کافی نبوده و بایستی توسط وسیله ای همچون اینورتر تقویت گردد. این قطعه در اجاق القایی به کار گرفته شده اند. در نهایت با قرارگیری ظرف بر روی شعله جریان تغییر یافته و این بالا رفتن جریان تقویت پیدا کرده و در آخر گرما ایجاد می شود.

مزایای اجاق القایی

از انواع کاربرد اجاق القایی و مزیت های مختلف این نوع اجاق گاز می توان به موارد زیر اشاره نمود.

منتقل کردن سریع حرارت

بر اساس مطالعات انجام شده منتقل شدن گرما در این اجاق گاز در مقایسه با سایر مدل ها حدود ۲۵ درصد زودتر اتفاق می افتد. دلیل بروز این امر یکسان بودن سطح گرما می باشد.

داشتن ایمنی بالا

این مدل اجاق گاز ها به نوعی ساخته شده اند که ایمنی آن ها در سطح بالایی می باشد. نبود شعله آتش، نبود تشعشعات آسیب رسان، مجهز بودن به قفل کودک، وجود شعله قطع کن و خنک بودن بدنه در زمان آشپزی موجب شده این نوع گاز دارای ایمنی زیادی باشد.

نحوه عملکرد اجاق القایی

استفاده از انرژی کمتر

به دلیل نحوه منتقل کردن حرارت و بهره مندی از انرژی مغناطیسی در کنار انرژی الکتریکی این اجاق گاز ها در مقایسه با سایر مدل ها انرژی برق کمتری مصرف کرده و علاوه بر این بالا رفتن ساخت اجاق گاز القایی درصد استفاده از گاز مایع کشور را تا حد زیادی پایین آورده است.

میزان آلودگی کمتر

از جمله مزیت ها و کاربرد اجاق القایی پاکیزه ماندن این مدل اجاق گاز می باشد. دیگر مدل های اجاق گاز به خاطر پخش کردن تبخیرات در زمان آشپزی موجب کثیفی و چرب شدن گاز می گردند در صورتی که این امر در اجاق گاز القایی اتفاق نمی افتد.

سرد بودن اجاق گاز

در این مدل اجاق گاز ها تنها مکان شعله حرارت دارد و بدنه گاز به طور کامل سرد می باشد در نهایت امکان سوختگی به مقدار زیادی پایین می آید.

نحوه استفاده از اجاق مغناطیسی

پایین آمدن میزان سوخته شدن غذا

آشپزی و پخت و پز با استفاده از اجاق گاز القایی به صورت چشمگیری میزان کیفیت غذا را بالا می برد. به طور مثال در زمان آشپزی با این نوع اجاق گاز عمل سوختگی به ویژه سوخته شدن روغن دیده نمی شود.

سازگار بودن با محیط زیست

به خاطر این که در زمان بکار بردن این اجاق گاز سوخت فسیلی استفاده نشده و از سویی دیگر استفاده از انرژی تا حد زیادی پایین می آید. این اجاق گاز ها سازگاری بیشتری با طبیعت دارند.

نصب و حمل آسان

این اجاق گاز ها به نوعی ساخته شده که وزن سبک و ضخامت کمی دارند به همین خاطر می توان به سادگی حمل و نقل کرده و نصب نمود.

تنظیم کردن آسان

اصلی ترین ویژگی این اجاق گاز این بوده که به آسانی مقدار شعله، دما و زمان پخت به طور دقیق تنظیم می گردد.

مزایای استفاده از اجاق گاز القایی

مشکلات استفاده از اجاق القایی

در کنار مزایا و کاربرد اجاق القایی این نوع اجاق گاز یک سری معایب نیز داشته که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

ایجاد محدودیت در انتخاب ظروف آشپزی

به منظور بکارگیری این اجاق گاز نمی توان از هر نوع ظرفی استفاده کرد. ظرف هایی که برای این نوع اجاق انتخاب می گردند بایستی حالت رسانا داشته باشند و قدرت به وجود آوردن میدان مغناطیسی با حرارت را داشته باشند به همین خاطر بایستی ظروف ویژه ای برای این کار خریده شوند. ظروف مخصوص این اجاق را می توان با کمک آهنربا تست نمود. این گونه ظروف بایستی قدرت جذب آهنربا را دارا بوده در نهایت می توان گفت که ظروف سرامیکی، آلومینیومی، مسی و شیشه ای برای این کار گزینه خوبی نمی باشند.

نحوه عملکرد اجاق گاز القایی

قیمت زیاد

این نوع اجاق گاز ها در مقایسه با گاز های المنتی قیمت بالایی داشته ولی براساس ماندگاری زیاد و هزینه نگه داری و مصرف انرژی کم قیمت بالای آن ها قابل توجیه می باشد.

منتشر ساختن امواج مغناطیسی

اجاق گاز القایی میزان کمی از امواج مغناطیسی را انتشار داده که امکان دارد برای بعضی افراد ضرر داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می شود اشخاصی که از پیس میکرو یا باتری قلب استفاده می کنند پیش از خریدن این نوع اجاق گاز با پزشک خود صحبت نمایند.

آشنایی با انواع کاربرد اجاق القایی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای آشنایی با راهنمای خرید پلوپز و راهنمای خرید زودپز برقی بر روی لینک های داده شده کلیک کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

منبع :

برچسب :



Source link