مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه روغن زیتون احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد


روغن زیتون اضافی

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

تیمی از متخصصان تغذیه و محققان پزشکی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan شواهدی یافته اند که مصرف روزانه روغن زیتون ممکن است شانس ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

در مطالعه آنها که در مجله منتشر شده است شبکه JAMA باز استاین گروه داده‌های هزاران نفر را که در دو پایگاه داده سلامت جداگانه قرار داشتند، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند افرادی که حداقل 7 گرم روغن زیتون در روز مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با زوال عقل هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند منجر به نتایج سالم تری برای اکثر افراد شود. رژیم غذایی به مصرف حبوبات، سبزیجات، آجیل، ماهی، لبنیات و روغن زیتون استرس دارد. در این مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد استفاده زیاد از روغن زیتون در چنین رژیم‌هایی ممکن است یکی از مهم‌ترین عوامل آن باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید سلامتی احتمالی مصرف منظم روغن زیتون، محققان داده‌های بیمار را برای بیش از 60000 زن که در مطالعه سلامت پرستاران و بیش از 31000 مرد در مطالعه پیگیری متخصصان سلامت شرکت داشتند مورد مطالعه قرار دادند. هر دو پایگاه داده شامل اطلاعات تاریخی هستند که بیماران را تا 30 سال دنبال می کنند. آنها همچنین شامل داده هایی در مورد علت مرگ هستند.

محققان دریافتند که 4751 نفر از 92383 بیمار ذکر شده در دو پایگاه داده به دلایل مرتبط با زوال عقل جان باخته اند. در مقایسه اطلاعات رژیم غذایی، آن‌ها دریافتند افرادی که در طول سال‌های مطالعه حداقل نصف قاشق چای‌خوری روغن زیتون در روز مصرف کرده‌اند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با ابتلا به زوال عقل بودند.

این تیم تحقیقاتی همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از افرادی که در پایگاه‌های اطلاعاتی قرار داشتند و طی سال‌ها روغن زیتون را به صورت روزانه مصرف می‌کردند، این کار را با استفاده از آن برای جایگزینی کره، مایونز و سایر روغن‌های گیاهی در پخت و پز و سس انجام دادند. بنابراین همان افراد از آن محصولات دیگر نیز کمتر می‌خوردند، که می‌توانست بر میزان زوال عقل نیز تأثیر بگذارد.

این تیم همچنین پیشنهاد می کند که مصرف یک رژیم غذایی مدیترانه ای، با تاکید زیاد بر روغن زیتون، ممکن است با مهار التهاب ناشی از عوامل دیگر، شانس ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

اطلاعات بیشتر:
Anne-Julie Tessier و همکاران، کیفیت مصرف روغن زیتون و رژیم غذایی و خطر مرگ ناشی از زوال عقل، شبکه JAMA باز است (2024). DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2024.10021

© 2024 Science X Network

نقل قول: مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه روغن زیتون شانس ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد (2024، 8 مه) بازیابی شده در 8 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-daily-consumption-olive-oil-chances.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.