مطالعه نشان می دهد که میکروبیوم روده نوزادان تحت تأثیر ترکیب میکروبیوم واژن مادران قرار نگرفته است


نوزاد تازه متولد شده

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

این یک فرض طولانی مدت بوده است که نحوه تولد و قرار گرفتن نوزادان در معرض میکروبیوم واژن مادرشان در طول زایمان به شدت بر رشد میکروبیوم روده نوزادان تأثیر می گذارد.

برای آزمایش اعتبار علمی این فرض، اکنون تیمی از محققان کانادایی مطالعه‌ای را در این کشور منتشر کرده‌اند مرزها در میکروبیولوژی سلولی و عفونت که در آن آنها تأثیر ترکیب میکروبیوم واژن مادر را بر رشد میکروبیوم مدفوع نوزادان در 10 روز و سه ماه پس از تولد بررسی کردند.

دکتر دبورا مانی، استاد زنان و زایمان در دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: «ما نشان می‌دهیم که ترکیب میکروبیوم واژن مادر تأثیر قابل‌توجهی بر میکروبیوم مدفوع نوزاد در اوایل زندگی ندارد. به نظر نمی رسد که قرار گرفتن در معرض میکروبیوتای واژن مادر در زمان تولد واژینال، میکروبیوم مدفوع نوزاد را ایجاد کند.

میکروبیوم روده نوزاد غیر قابل پیش بینی

برای مطالعه خود، که یکی از بزرگترین مطالعات همگروهی مادر و نوزاد تا به امروز است، محققان بیش از 600 زن کانادایی را که قصد داشتند هم از طریق واژینال و هم از طریق سزارین زایمان کنند، انتخاب کردند.

سواب واژینال مادر قبل از زایمان جمع آوری شد. نمونه مدفوع از نوزادان در 72 ساعت پس از زایمان و همچنین 10 روز و سه ماه پس از تولد جمع آوری شد.

دانشمندان دریافتند که بدون توجه به نحوه تولد و قرار گرفتن همزمان با میکروبیوم مادر، ترکیب میکروبیوم واژن مادران ترکیب میکروبیوم مدفوع نوزادان را در 10 روز یا سه ماه پس از تولد پیش بینی نمی کند.

“از این مطالعه و سایر کارهای بعدی، ما توانستیم نشان دهیم که انتقال باکتری های واژن به روده نوزاد محدود است و میکروبیوم واژن مادر سهم زیادی در جامعه باکتریایی که در روده کودک ایجاد می شود ندارد. تولد، گفت: اسکات دوس سانتوس، Ph.D. کاندیدای دانشگاه ساسکاچوان که کار آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل داده ها را انجام داد. برعکس، سایر منابع مادری مانند شیر مادر و قرار گرفتن در معرض محیط احتمالا نقش بسیار بیشتری ایفا می کنند.

تیم تحقیقاتی در حال انجام کارهای بیشتر برای تجزیه و تحلیل میکروبیوم شیر مادر و درک بهتر رابطه آن با میکروبیوم روده نوزادان است.

استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است اختلافات میکروبیومی را توضیح دهد

با این حال، در 10 روز و سه ماهگی، دانشمندان تفاوت های آماری قابل توجهی را در ترکیب میکروبیوم بر اساس نحوه زایمان پیدا کردند. برای بررسی چگونگی توضیح این موارد، آنها به عوامل بالینی نگاه کردند.

مانی توضیح داد: «به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی که بین ترکیب میکروبیوم مدفوع نوزادان بر اساس نحوه زایمان در اوایل زندگی یافتیم، عمدتاً تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها در زمان تولد است».

ارزیابی محققان از مصرف آنتی بیوتیک این یافته را که میکروبیوم واژن مادر پیش بینی کننده ترکیب میکروبیوم مدفوع نوزاد نیست، رد نکرد.

مجموعه داده بزرگ برای نتایج قوی

شرکت کنندگان در این مطالعه از سه بیمارستان در سراسر بریتیش کلمبیا برای اطمینان از جمعیت مورد مطالعه بزرگ، از نظر اجتماعی و جمعیت شناختی متنوع و چند قومیتی استخدام شدند. همچنین جذب افراد کافی که قصد زایمان واژینال یا سزارین را داشتند تا شرکت کنندگان مناسب برای هر دو گروه مورد علاقه خود را تضمین کنند، حیاتی بود.

مانی تاکید کرد: «این مطالعه بر نیاز به روش‌های قوی با اندازه‌های نمونه به اندازه کافی بزرگ تأکید می‌کند تا اطمینان حاصل شود که نتایج بالینی حاصل از مطالعات میکروبیوم انسانی به فرد اجازه می‌دهد تا عوامل مؤثر بر تنوع طبیعی در میکروبیوم‌های انسانی را در بین افراد کنترل کند.»

مانی خاطرنشان کرد: محققان همچنین به محدودیت‌های این مطالعه اشاره کردند: «ما برنامه‌ای برای این کار نداشتیم و نمونه‌های میکروبیوم مدفوع مادر را جمع‌آوری نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم نتیجه‌گیری در این مورد به عنوان تأثیرگذار داشته باشیم.»

اطلاعات بیشتر:
ترکیب میکروبیوم واژن مادر بر رشد میکروبیوم روده نوزاد در اوایل زندگی تأثیر نمی گذارد. مرزها در میکروبیولوژی سلولی و عفونت (2023). DOI: 10.3389/fcimb.2023.1144254

نقل قول: مطالعه نشان می دهد که میکروبیوم روده نوزادان تحت تأثیر ترکیب میکروبیوم واژن مادران قرار نگرفته است (2023، 30 مارس) در 30 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-babies-gut-microbiome-mothers-vaginal بازیابی شده است. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.