معرفی انواع گیاهان و گل های مناسب محل کار


وجود گل و گیاهان در محل کار سبب ایجاد تقویت روحیه و افزایش کارایی کارکنان می شود. در ضمن از استرس های کاری نیز می کاهد. اگر به دنبال گیاهان و گل های مناسب محل کار هستید با مطالعه این مطلب با برخی از انواع آن ها آشنا خواهید شد.

گیاهان و گل های مناسب محل کار

از آنجا که ساعات زیادی سر کار هستید می توانید برای رهای از یکنواختی محیط کار از انواع گل و گیاهان بهره بگیرید. به عبارتی بهترین منبع انرژی برای انسان طبیعت بوده از این رو برای بازیابی انرژی از دست رفته می توان از حضور گل و گیاهان مناسب محل کار بهره مند شد.

این گل و گیاهان طبیعی در محل کار موجب ایجاد روحیه مثبت و افزایش کارایی شما شده و استرس را نیز می کاهد. حتی حضور یک گیاه کوچک روی میز کار نیز می تواند شادابی شما را افزایش دهد. البته دقت کنید که گیاهان انتخابی هم مقاوم باشند و هم به خوبی با محیط اتاق کار سازگاری یابند.

توصیه می شود گل یا گیاهی برای محل کار استفاده که دارای ویژگی های زیر باشند:

  • جزو گیاهان همیشه سبز یا چهار فصل باشد.
  • تا حد بسیاری نسبت به شرایط متفاوت نوری و آبیاری مقاوم باشد.
  • جاذب حشرات نباشد.
  • فاقد عطر و رایحه قوی باشد.
  • ترجیحا تصفیه کننده هوا و جاذب آلودگی های محیطی باشد.
  • به مواردی مثل کوددهی و آفت کشی نیاز نداشته باشد.
  • حساسیت زا نباشد.
  • برگ خشک و زباله‌ کمتری تولید نند.
  • سرعت رشد بسیاری نداشته تا به عوض کردن گلدان کمتر نیاز شود.

گل و گیاهان مناسب میز کار

گل یا گیاهی که روی میز کار قرار می گیرد، در وهله اول نباید ارتفاع زیادی داشته باشد. در ضمن اندازه‌ گلدان گل یا گیاه، بایستی کوچک بوده تا جلوی دید افراد مراجعه کننده را نگیرد. همچنین توصیه می شود از گیاهانی که دارای برگ های آویزان و بزرگ هستند، استفاده نکنید تا فضا را شلوغ جلوه ندهد و محیطی آرامش بخش به نظر برسد.

اگر محل کار شما خیلی کوچک است، از آویز گلدان استفاده کنید. گیاهان آویز در محل های کم تردد مانند گوشه دیوار آویزان شود تا خطر برخورد با سر کارکنان کاهش یابد. در ادامه به برخی گیاهان و گل های مناسب محل کار اشاره می شود.

کاکتوس ها و ساکولنت های کوچک

کاکتوس و ساکولنت ها جزو شناخته شده ترین گیاهان اداری می باشند که اگر نور کافی دریافت کنند برای محل کار بسیار مناسب می باشند. بیش از دو هزار نوع کاکتوس در دنیا وجود دارد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و لازم است محل کار پرنور باشد. در صورت وجود پنجره های بزرگ در محیط کار از این گیاهان استفاده شود.

کاکتوس ها برای پشت پنجره، روی میز و قفسه محل کار مناسب بوده و میزان رشد آن کم می باشد. در ضمن به مراقبت خاصی نیاز نداشته و خیلی کم با آفت روبرو می شود.

نخل اریکا

همانطور که می دانید انواع نخل در محیط های سخت می توانند به زندگی خود ادامه دهند. نخل اریکا باریک بوده و همه ویژگی های گیاهان محل کار را دارد. این گیاه گزینه عالی برای اتاق های کار تقریبا روشن محسوب می شود. نخل اریکا به آبیاری بعد از خشک شدن خاک گلدان نیاز دارد.

شرایط نوری فراوان و غیر مستقیم را دوست دارد و خاک مناسب آن باید سبک و غنی باشد. همچنین دمای مناسب نگهداری این گیاه ۱۵-۳۰ درجه گزارش شده است.

گل قاشقی

گل قاشقی یکی از گل های زیبا و مناسب برای محل کار به شمار می رود. این گیاه می تواند از نظر روحی، جسمی و روانی به موفقیت شما کمک کند. برگ های براق و نوک تیز آن سبب تولید جریان انرژی در دفتر کار می شود. همچنین حضور گل قاشقی می تواند به تجزیه و خنثی سازی گازهای مضر موجود در هوای محل کار کمک کند.

به این ترتیب سبب پاکسازی هوای محیط کار می شود. این گل در محیط های تاریک یا سایه سریعا رشد می کند.

زامیفولیا

زامیفولیا گیاهی با برگ های سیاه یا سبز پر رنگ می باشد که علاوه بر زیبایی محل کار پاک کننده هوا نیز می باشد. این گیاه با برگ های تیره برای طراحی دکوراسیون خاص محیط کار قطعا گزینه عالی خواهد بود. در صورتی که خیلی در محل کار فعالیت دارید به طوری که ممکن است آبیاری گیاه را فراموش کنید زامیفولیا را انتخاب کنید.

این گیاه می تواند مدت زیادی بدون آب دوام بیاورد. همچنین به نوز غیر مستقیم متوسط و فراوان نیاز دارد. ولی می تواند تایم زیادی هم محیط کم نور را تحمل کند. زامیفولیا برای پر کردن فضاهای خالی کناره های اتاق و گوشه دیوار مناسب می باشد. میزان رشد گیاه کم بوده و به کود خیلی کم نیاز دارد. در ضمن به ندرت با آفت روبرو می شود.

پتوس

گیاه پتوس در دو نوع ابلق با رگه های سبز و سفید و سبز یکدست پر رنگ تا کمرنگ مشاهده می شود. می توان آن را به راحتی قلمه زده و تکثیر نمود. همچنین می توان پتوس را چند ماه در آب بدون خاک نگهداری کرد. این گیاه مقاوم رونده می تواند اتاق کار شما بعد از مدتی به محیطی دلنشین تبدیل کند.

پتوس به هفته ای دوبار آبیاری وقتی سطح خاک گلدان خشک شده نیاز دارد. همچنین توصیه می شود هفته ای یک مرتبه برگ ها با آب اسپری تا بزرگ تر شوند. گیاه به نور متوسط غیر مستقیم نیاز دارد و برای روی میز، قفسه یا آویزان کردن مناسب می باشد. اگر شرایط رشد پتوس فراهم باشد سرعت رشد آن بالا خواهد بود. پتوس تقریبا به مراقبت خاصی نیاز ندارد.

شفلرا

گیاه شفلرا با برگ های چتری و سبز خود زیبایی خاصی داشته و برای پرکردن فضاهای خالی محل کار مناسب خواهد بود. برگ های این گیاه در آبیاری بیش از حد زرد می شود. شفلرا به نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد. این گیاه می تواند در ابعاد بزرگ رشد کرده و می توان از آن به عنوان جدا کننده فضا استفاده کرد.

میزان رشد شفلرا متوسط بوده و اگر با شته یا آفتی روبرو شد به سم پاشی نیاز است.

برگ انجیری

برگ انجیری بهترین گل برای محل کار به شمار می رود. این گیاه  با برگ های پهن و همیشه سبز با فرم زیبا و خاص، حس دلنشینی از طبیعت را به دفتر کار شما هدیه می‌دهد. پژوهش ها نشان می دهد حضور برگ انجیری در محیط های کاری و آموزشی، احساس قدرت و انرژی مثبت را برای افراد حاضر در آنجا به وجود می آورد.

نگهداری از گیاه برگ انجیری آسان بوده و تنها با قرار دادن در مکانی با نور متوسط و آبیاری بعد از خشک شدن خاک می توانید مدت ها از حضور آن در محل کار خود حس خوب و دلنشینی را تجربه کنید.

دراسنا

دراسنا همان درخت اژدها برای اتاق های کار با سقف بلند گزینه عالی به شمار می رود. از بین گیاهان و گل های مناسب محل کار گیاه دراسنا درمنسیس نوعی درختچه محسوب می شود که نقش موثری در تصفیه هوا دارد. ضمنا دراسنا پرچمی هم از گونه های دیگر این گیاه است که برای محیط کار، مطب و اداره مناسب ارزیابی می شود.

این گیاه به آبیاری پس از خشک شدن خاک سطحی نیاز دارد. نور زیاد و غیر مستقیم را دوست داشته و در دمای ۱۸-۲۴ درجه سانتی گراد رشد بهتری دارد. خاک مناسب آن نیز خاک باغچه به همراه شن و کمپوست می باشد.

گل عنکبوتی یا گندمی

گل عنکبوتی نیز یکی از گل های مناسب برای محل کار می باشد. این گیاه بهترین تصفیه کننده هوا محسوب می شود و نگهداری ساده ای دارد. گل عنکبوتی به آبیاری متوسط هفته ای دو مرتبه نیاز دارد. شرایط نوری آن باید متوسط باشد البته سایه پسند هم بوده و نباید در مقابل نور مستقیم قرار یابد.

گل عنکبوتی برای روی میز، قفسه و ترجیحا به صورت آویز برای محل کار مناسب است. میزان رشد متوسطی داشته و به مراقبت خاصی نیاز ندارد.

بامبو

بامبو از گیاهان مناسب محل کار به شمار می رود که قرار داشتن دسته ای از آن ها در کنار هم داخل یک ظرف شیشه ای چشم نواز خواهد بود. این گیاه سریعا رشد کرده  و هر روز صبح به آبیاری نیاز دارد ولی در برابر نور کم و رطوبت بالا نیز مقاوم است. از بامبو به عنوان دیوار جداکننده هم استفاده می شود.

بامبو به نور غیر مستقیم نیاز دارد و دمای ۱۵-۳۵ درجه سانتی گراد برای رشد گیاه مناسب است.

آلوئه ورا

یکی دیگر از گیاهان و گل های مناسب محل کار آلوئه ورا می باشد که خواص زیادی برای پوست هم دارد. برگ های این گیاه غنی از مواد مغذی بوده و برای محل کار نیز انتخاب مناسبی است. آلوئه ورا به آبیاری پس از خشک شدن خاک سطحی و نور غیر مستقیم فراوان نیاز دارد. همچنین در دمای ۱۷-۲۴ درجه رشد مناسبی داشته و خاک مناسب آن خاک مخصوص ساکولنت است.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین گیاه بزرگی می باشد که قادر است هوا را تصفیه کند. این گیاه دارای برگ های براق و سبز زیبایی بوده که به محیط کار شما همانند یک درخت، زیبایی را هدیه می دهد. ولی دقت داشته باشید بنجامین برای محیط های کاری کوچک توصیه نمی شود.

این گیاه به آبیاری منظم و هفته ای یک بار نیاز دارد. نور فراوان و غیر مستقیم را می پسندد.  گل بنجامین برای فضاهای بزرگ و خالی مانند وسط سالن یا گوشه دیوار مناسب بوده و دارای میزان رشد متوسطی است. همچنین به مراقبت کمی نیاز داشته و سعی کنید جای آن را خیلی عوض نکنید و در معرض سرما قرار نگیرد.

سانسوریا

سانسوریا یا برگ شمشیری از تصفیه کنندگان قدرتمند هوا بوده و می تواند در طول شب دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل نماید. این گیاه به دلیل تولید اکسیژن در طی شب محیط کار را برای شروع یک روز پر انرژی آماده می کند. سانسوریا به آبیاری کم حتی ماهی یک بار نیاز دارد.

این گیاه نور متوسط را می پسندد و در نور کم یا سایه نیز قادر به ادامه زندگی است. سانسوریا مناسب برای گوشه های دیوار و فضاهای خالی می باشد. همچنین از آن به عنوان جدا کننده یا دیوار طبیعی بین قسمت های مختلف اداره نیز استفاده می کنند. میزان رشد گیاه متوسط بوده و با گذشت زمان عمودی رشد می کند.

از این رو نیاز است گلدان و فضای کافی برای رشد آن در نظر گرفته شود. این گیاه به مراقبت کمی نیاز داشته و در حالت معمول به دمای اتاق نیاز دارد.

گیاهان هوازی

چنانچه محل کار شما کوچک بوده و دوست دارید گیاهان جالبی را در کنارتان داشته باشید، گیاهان هوازی که بیشتر از ۶۵۰ نوع مختلف هستند، بهترین گزینه برای انتخاب خواهند بود. این گیاهان کوچک و زیبا به خاک احتیاج نداشته و برای رشد فقط از هوا بهره می گیرند.

گیاهان هوازی به آبپاشی روزانه یا قرارگیری در ظرف آب حدود نیم ساعت یک مرتبه در هفته نیاز دارند. همچنین نور فراوان و دمای ۱۵-۳۰ درجه سانتی گراد را می پسندند.

گل ارکیده

از دیگر گل های مناسب محل کار گل ارکیده است که بیشتر از ۲۰ هزار گونه دارد. به جرات می توان گفت از لحاظ تنوع گونه ای ارکیده در صدر گیاهان قرار دارد. این گل از گذشته به عنوان یک هدیه عالی در نظر گرفته می شده و نماد زندگی دوباره، شکوه و عشق می باشد.

اگر بتوانید همه شرایط مورد نیاز رشد گیاه را فراهم نمایید احتمالا سالی دو مرتبه به گلدهی رسیده که هر بار سه ماه طول می کشد. این گل برای مطب مناسب بوده و به نور غیر مستقیم نیاز دارد. آبیاری قبل از خشک شدن سطح خاک صورت گیرد. به طور کلی رطوبت پسند است.

فیکوس افریقایی

این گیاه برگ های زیبا و براقی دارد که به خوبی هوا را تصفیه می کند. اگر برای دکوراسیون اتاق کار خود اهمیت زیادی قائل بوده و مایلید محیط کار جذاب و خیره کننده ای داشته باشید. قطعا از بهترین انتخاب ها به شمار می رود. فیکوس افریقایی می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره سازد.

این گیاه به هفته ای یک بار آبیاری و نور فراوان نیاز دارد. سعی کنید آن را کنار پنجره های آفتاب گیر قرار داده ولی پرده ای حائل باشد تا نور مستقیما به گیاه نرسد. می توانید فیکوس افریقایی را در فضاهای خالی و گوشه دیوار قرار دهید. میزان رشد گیاه کم بوده و به مراقبت متوسطی نیاز دارد. برخی مواقع برگ های گیاه را با دستمال نمدار تمیز کنید.

منبع :

برچسب :



Source link