معرفی قلعه آدمخوار اردبیل و حقیقت این قلعه تا داستان ها


اردبیل یکی از استان های مهم ترک زبان کشورمان است که دارای دیدنی های منحصر به فرد خاصی است که به واسطه همین هرساله میزبان تعداد زیادی از توریست ها می باشد. از دیدنی های اردبیل می توان به دریاچه نئور، تپه نادری، دریاچه شورابیل، مسجد جامع اردبیل، جنگل فندقلو، بازار تاریخی اردیبل و نیز قلعه آدمخوار اردبیل اشاره داشت که مورد آخری شاید خیلی جذاب تر و متفاوت تر باشد. در این مطلب شما را با قلعه آدمخوار اردبیل آشنا می کنیم.

قلعه آدمخوار اردبیل کجاست؟

قلعه آدمخوار اردبیل و یا «بوینی بوغون» از جمله دیدنی های اردبیل به شمار می رود که حسابی خاص و پر از هیجان می باشد و به همین دلیل باعث می شود عده ی زیادی با وجود نام خوفناک و استرس و وهم ناشی باز هم مشتاق به دیدن و بازدید از آن کنند. دلیل نهادن این اسم بر روی آن نیز رفتن مردمان روستای کورعباسلو به این قلعه و بازنگشتن آنها بوده است که به تدریج در بین مردم این داستان شکل گرفته که این قلعه آدم ها را درون خود نگه می دارد و پس از آن قلعه آدمخوار نام گذاشته شده است.

معرفی قلعه آدمخوار اردبیل

تاریخچه این قلعه

این قلعه که به نام قلعه آدمخوار شناخته می گردد، دارای قدمتی ۳ هزار ساله بوده که در فاصله یازده کیلومتری شهر «نیر» از اردبیل واقع شده و علائمی از تمدن اشکانی و دوران اسلامی در آن پیدا گردیده است. اثرهای مابقی و به دست آمده از تولیدات انسان می باشند که اهالی بومی با درست کردن داستان و منتقل کردن به نسل های بعدی تا حال حاضر ادامه یافته و به دست ما رسیده که از این قرار است: در قرون قدیم انسان های این مرز و بوم در یک روستا به اسم کورعباسلو زندگی می نمودند. گفته می شود هر یک از اهالی هر دفعه که به قلعه وینی یوغون می رفته اند، به طور غیر قابل باوری برنمی گشتند.

قلعه آدمخوار اردبیل در کدام استان قرار دارد؟

حقیقت این قلعه تا داستان ها

با شنیدن این نام، یعنی قلعه ای که آدم می خورد، وحشت زیادی بر شما مستولی می گردد اما این گفته تا چد صحت دارد? ماجرا این است که قلعه آدمخوار خیلی محکم و پارجا است که از سنگهای ضخیم ایجاد گردیده تا حدی که مردم حدس می زدند این قدرت بسیار و مقاوم مردم را نابود می کند. ارتفاعی به اندازه ۳۰۰ متر هم بر ترس و وهم مردم موثر بوده است. عده ای که برای دستیابی و پیدا کردن این رمز به داخل قلعه می رفتند به دللی اینکه که قادر به یافتن مسیر بازگشت خود نبودند از بین می رفتند که همین مووضع تصور غیر قابل نفوذ و خوفناک بودن از بین ببردن آدم ها را تقویت می کند. این قلعه از اثرهای باقی مانده تاریخ پیش از اسلام است که مصالح تشکیل دهنده آن سنگ و ساروج بوده و از باقیمانده تمدنی ۴۵۰۰ ساله و از اثرهای حکومت اشکانی ها و عصر اسلامی می باشد. اهالی ابتدایی قلعه آدمخوار به منظور دسترسی ساده تر به آب، تعدادی حوضچه در بالای قلعه ایجاد نموده بودند.

آشنایی با قلعه بوینی بوغون اردبیل

حوضچه های نام برده هنگام بارش باران و برف پر از آب می گردند که به همین خاطر افراد زیادی به طرف آن می آیند. و اگر می خواهید به دیدن آسیاب های سنگی بروید، لازم است پله های دست ساز را پشت سر گذاشته و پس از رد شدن از پله ها به آسیاب ها دسترسی بیابید. طبق بررسی های انجام شده محققان این آثار سنگی واقع در جنوب غربی، فسمتی از تاسیسات دفاعی و نیز ارتباط سازی قلعه بوده اند که ترقی آن در دوران چهار هزار سال پیش از اشکانی ها در جنگ جهانی ایران و روم به بیشترین حد از اوج خود رسیدند.

این قلعه دارای ۳۰۰ هکتار بوده و به صور لایه لایه است که نشان می دهد زندگی انسانها در آن متداوم بوده است و قدمتی از اشکانی ها تا صفویان را شامل می شود. قلعه آدمخوار از لحاظ نظامی و نیز مسکونی بسیار ارزشمند و درخور توجه است که تاریخ شناسان اردبیلی دلیل تفاوت این قلعه ها را وسعت، تجهیزات، کاربرد می دانند و قلعه آدمخوار اردبیل به دلیل اینکه در زمان جنگ دستسی دشوار داشته و امنیت و رفاه بیشتری را برای مردمانش ایجاد می کرده است.

آشنایی با قلعه بوینی بوغون اردبیل

در این مطلبی که با همراهی شما به پایان رسید به معرفی قلعه آدمخوار اردبیل پرداختیم، امیدواریم از مطالعه آن نهایت استفاده را رده باشید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دیدنی های اردبیل به لینک مراجعه کنید.

منبع :

برچسب :



Source link