شواهد بی نتیجه نشان می دهد که روی ممکن است اندکی سرماخوردگی را کوتاه کند


سرماخوردگی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک بررسی جدید نشان داده است که مصرف روی ممکن است به کاهش طول مدت علائم سرماخوردگی تا حدود دو روز کمک کند، اما شواهد قطعی نیستند و مزایای بالقوه باید در مقابل عوارض جانبی متعادل شود. مقاله در نشریه پایگاه داده های بررسی های سیستماتیک کاکرین.

از دهه 1980، محصولات روی به عنوان درمان سرماخوردگی به بازار عرضه شده اند و به ویژه در ایالات متحده محبوب هستند. روی یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. اکثر مردم در کشورهای پردرآمد از طریق رژیم غذایی خود روی کافی دریافت می کنند، اگرچه افزایش سن و برخی بیماری های مزمن ممکن است منجر به کمبود آن شود.

تئوری پشت قرص‌ها، اسپری‌ها و شربت‌های مبتنی بر روی این است که روی ممکن است در تماس با ذرات ویروسی در بینی، دهان و گلو در تکثیر ویروس اختلال ایجاد کند. نشان داده شده است که روی با تکثیر ویروس در پتری ظروف و موش ها تداخل دارد، اگرچه این به تنهایی به ما نمی گوید که آیا چیزی در افراد واقعی کار می کند یا خیر.

برای آزمایش اینکه آیا روی در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی مفید است، تیمی از محققان 19 آزمایش انسانی را بررسی کردند که روی را به عنوان یک درمان و 15 مورد را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بررسی کردند. در میان مطالعات، آنها تنوع زیادی را در نحوه تجویز روی، میزان تجویز، نحوه تعریف سرماخوردگی و آنچه که اندازه‌گیری کردند، شناسایی کردند.

هشت مطالعه با 972 شرکت‌کننده، روی را به عنوان درمانی برای کاهش مدت سرماخوردگی مورد بررسی قرار دادند. ترکیب نتایج این مطالعات شواهدی با قطعیت پایین به دست آورد مبنی بر اینکه ممکن است به کاهش مدت زمان تا حدود دو روز کمک کند که از میانگین مدت یک هفته ای در گروه هایی که دارونما دریافت کرده بودند، کمتر است.

این بررسی هیچ شواهد محکمی برای نتیجه گیری اینکه درمان روی بر شدت علائم سرماخوردگی تأثیر می گذارد، پیدا نکرد. مطالعات پیشگیرانه شواهد واضحی مبنی بر فواید مصرف روی قبل از شروع سرماخوردگی نشان نداد. کسانی که روی را به صورت پیشگیرانه مصرف می کردند، نتایج مشابهی با کسانی داشتند که این کار را نکردند.

عوارض جانبی رایج روی گزارش شده در کارآزمایی ها شامل مشکلات روده، حالت تهوع و طعم ناخوشایند بود. شواهد واضحی از عوارض جانبی جدی تری که مستقیماً از روی ایجاد می شود وجود نداشت.

استادیار Daryl Nault از دانشگاه مریلند و اولین نویسنده این بررسی می گوید: افرادی که روی را برای درمان سرماخوردگی در نظر می گیرند باید از شواهد محدود و عوارض جانبی احتمالی آگاه باشند. “در نهایت، این به خود فرد بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا خطر عوارض جانبی ناخوشایند بالقوه ارزش این را دارد که به طور بالقوه بیماری آنها را چند روز کوتاه کند یا خیر. بهترین توصیه این است که اگر احساس ناخوشی دارید با پزشک خود مشورت کنید و اگر احساس ناخوشایندی دارید به آنها اطلاع دهید. شما از هر مکملی استفاده می کنید در حالی که کارآزمایی های زیادی در مورد روی انجام شده است، رویکردها متفاوت است، بنابراین نتیجه گیری با قطعیت دشوار است.

کارآزمایی‌های موجود در این مرور از بسیاری جهات از جمله نوع روی، دوز روی داده‌شده، اینکه به صورت قرص قرص یا اسپری بینی داده می‌شد، و نحوه گزارش و اندازه‌گیری پیامدها متفاوت بود. برخی کارآزمایی‌ها برای یک بازه زمانی ثابت اندازه‌گیری کردند و از شرکت‌کنندگان پرسیدند که آیا در پایان هنوز سرماخوردگی دارند یا خیر. دیگران زمان بین شروع و رفع علائم را اندازه‌گیری کردند، اگرچه این در هر مطالعه کمی متفاوت بود. تعداد کمی از مطالعات وضعیت علائم فردی مانند گلودرد، سرفه یا تب را بررسی کردند، بنابراین شواهد کافی برای نتیجه‌گیری قابل اعتماد در مورد علائم خاص وجود نداشت.

سوزان ویلند، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، نویسنده ارشد این بررسی، می‌گوید: «شواهد در مورد روی هنوز ثابت نشده است: قبل از اینکه بتوانیم به تأثیرات آن اطمینان داشته باشیم، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.»

“مطالعات آینده باید روش های استاندارد شده ای را برای اجرا و گزارش درمان ها و تعریف و گزارش پیامدها اتخاذ کنند. مطالعات اضافی با تمرکز بر امیدوار کننده ترین انواع و دوزهای محصولات روی و استفاده از روش های آماری مناسب برای ارزیابی نتایجی که برای بیماران مهم است، ما را قادر می سازد تا بفهمیم که آیا پروفسور ویلند می افزاید: روی ممکن است در درمان سرماخوردگی نقش داشته باشد.

اطلاعات بیشتر:
روی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی پایگاه داده های بررسی های سیستماتیک کاکرین (2024). DOI: 10.1002/14651858.CD014914.pub2

ارائه شده توسط Cochrane

نقل قول: شواهد غیرقطعی نشان می‌دهد که روی ممکن است کمی سرماخوردگی را کوتاه کند (2024، 8 مه) در 8 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-inconclusive-evidence-zinc-slightly-shorten.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.