منتقدان می گویند متن معاهده بیماری همه گیر یک «گام به عقب» است


پاندمی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

با افزایش سرعت مذاکرات برای یک معاهده جدید همه گیر، ناظران نسبت به کاهش تلاش ها برای اطمینان از دسترسی عادلانه به محصولات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با تهدیدات مشابه کووید در آینده هشدار می دهند.

194 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی که تحت تأثیر این بیماری همه گیر به لرزه افتاده اند، در حال مذاکره بر سر یک توافق بین المللی هستند که هدف آن اطمینان از تجهیز کشورها برای مقابله با فاجعه بعدی یا حتی جلوگیری از آن است.

این روند هنوز در مراحل اولیه است و هدف آن دستیابی به توافق تا ماه می 2024 است.

اما منتقدان هشدار می‌دهند که بازنگری‌هایی که در متن مذاکرات مقدماتی انجام می‌شود، زبان را تضعیف می‌کند – به ویژه در زمینه‌ای کلیدی که هدف آن جلوگیری از بی‌عدالتی گسترده در دسترسی به واکسن‌ها و سایر محصولات پزشکی در طول همه‌گیری کووید است.

سوری مون، یکی از مدیران مرکز بهداشت جهانی در موسسه فارغ التحصیلان ژنو، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من فکر می کنم این یک گام واقعی به عقب است.

او هشدار داد که اگر کشورهای فقیرتر زبان محکمی را نبینند که تضمین کند در هنگام شیوع بیماری همه گیر بعدی بهتر از آنها محافظت می شود، “این خطر واقعی وجود دارد که کشورها از مذاکرات خارج شوند”.

‘به اندازه کافی خوب نیست’

ناظران گفتند پیش نویس جدید، که در دور بعدی مذاکرات به رهبری هیئت مذاکره کننده بین دولتی (INB) در اواسط ژوئن مورد بررسی قرار خواهد گرفت، “پاک تر” است – اما در برخی از نکات اصلی ضعیف تر است.

به‌ویژه، گروه‌های منافع عمومی گفتند که حذف درخواستی مبنی بر ارائه بودجه عمومی به بخش خصوصی تحقیق و توسعه مشروط به قیمت‌گذاری شفاف‌تر محصولات آنها یک موضوع است.

در عوض، پیش‌نویس به‌روزرسانی‌شده از کشورها می‌خواهد تا برای ارتقای اشتراک دانش و شفافیت «مطابق با قوانین ملی و در صورت لزوم» تلاش کنند.

یکی از گزینه‌ها می‌گوید، کشورها همچنین باید تولیدکنندگان محصولات مرتبط با بیماری همه‌گیر را تشویق کنند تا فناوری و دانش مربوطه را به کشورهای کم‌درآمد منتقل کنند.

لوئیس ویلاروئل، رئیس سازمان غیردولتی Innovarte که بر تضمین یک سیستم مالکیت فکری متعادل متمرکز است، “اقدامات داوطلبانه به اندازه کافی خوب نیستند.”

او به خبرنگاران گفت که متن “بسیار ضعیف” است.

ضرورت

همچنین عناصری در متن وجود دارد که احتمالاً برای صنعت داروسازی مناسب نیست. آنها شامل گزینه ای برای پیوند دادن به اشتراک گذاری نمونه های پاتوژن با الزام به اشتراک گذاری مزایای محصولات به دست آمده هستند.

در حالی که توافق بر این است که همه کشورها به سرعت نمونه‌هایی از ویروس‌ها و باکتری‌ها را به اشتراک بگذارند که می‌توانند باعث شیوع خطرناک شوند، کشورهای فقیرتر خواهان دسترسی به مزایا از جمله واکسن‌های تولید شده، انتقال فناوری، حق امتیاز یا برنامه‌های افزایش ظرفیت هستند.

فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های دارویی هشدار داده است که ارتباط دسترسی به نمونه‌های پاتوژن با چنین اشتراک‌گذاری مزایایی می‌تواند به طور خطرناکی اشتراک‌گذاری داده‌های حیاتی را کند کند.

توماس کوئنی، رئیس IFPMA در بیانیه ای به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما همچنان نگران این هستیم که تصمیماتی گرفته شود که در یک بیماری همه گیر آینده پشیمان شویم.”

سیستم نوآوری و دسترسی سریع به پاتوژن‌ها هر دو در توانمندسازی صنعت داروسازی برای توسعه واکسن‌ها، درمان‌ها و تشخیص‌های جدید در پاسخ به COVID-19 بسیار مهم بودند.

یک چیزی که به نظر می رسد همه با آن موافق هستند این است که تهدیدات همه گیر جدید در حال ظهور هستند، و فوریت در همسویی موقعیت ها برای رسیدن به ضرب الاجل ماه می 2024 وجود دارد.

خاویر بسرا، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، هفته گذشته به خبرنگاران در ژنو گفت: “من فکر می کنم اگر همه متوجه شوند که پنجره ما قبل از این همه گیری بعدی، این تهدید بهداشتی بعدی، احتمالاً دور نیست، به توافقی دست خواهیم یافت.”

© 2023 AFP

نقل قول: منتقدان می گویند متن معاهده بیماری همه گیر «گام به عقب» است (2023، 30 مه) در 30 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-critics-pandemic-treaty-text.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.