ترس همه گیر پس از تخریب زیرساخت های مراقبت های بهداشتی در اثر زلزله سوریه


ترس همه گیر پس از مرگ تیم های بهداشتی در زلزله سوریه

آوار در حلب در پی زمین لرزه ویرانگر. اعتبار: Sevim Turkmani/OCHA

وزیر بهداشت این کشور گفت که پس از تخریب بسیاری از مراکز بهداشتی و کشته شدن کادر پزشکی در زلزله هفته گذشته، سوریه از شیوع مجدد بیماری هایی مانند فلج اطفال و وبا نگران است.

مرام الشیخ، وزیر بهداشت دولت موقت سوریه، گفت که این زمین لرزه خسارت قابل توجهی به سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه منطقه وارد کرده است.

الشیخ به ما گفت: «بیش از 59 مرکز بهداشتی به طور کامل یا جزئی تخریب شده است. بیش از 50 ارائه دهنده خدمات درمانی در منطقه شمال سوریه کشته شده اند.

زمین لرزه 7.8 ریشتری که در ساعات اولیه 6 فوریه جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه را به لرزه درآورد و به دنبال آن صدها پس لرزه به دنبال داشت، حداقل 41000 کشته برجای گذاشت زیرا کل خیابان ها به آوار تبدیل شد.

آژانس‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی هشدار داده‌اند که در صورت برآورده نشدن نیازها، با افزایش خطر بیماری‌های عفونی مانند وبا، یک بحران بهداشتی ثانویه ایجاد خواهد شد.

الشیخ با اشاره به سرخک، فلج اطفال، وبا و شاید موج جدیدی از کووید-19 و عفونت های ویروسی، گفت: «ما با یک چالش بزرگ … شیوع بیماری های واگیر مواجه هستیم.

ما به کمک های فنی و مالی از سوی سازمان های ملل متحد، کمک کنندگان بین المللی و سازمان های محلی نیاز داریم، در غیر این صورت، ما نمی توانیم با شیوع بیماری هایی که قبلاً کنترل شده اند مقابله کنیم.»

اظهارات وی در حالی بیان می شود که سازمان ملل روز پنجشنبه (16 فوریه) خواستار کمک 1 میلیارد دلاری طی سه ماه آینده برای کمک به مردم زلزله زده ترکیه شد، علاوه بر درخواست 397 میلیون دلاری برای مردم سوریه در روز سه شنبه.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد که درخواست آن برای 43 میلیون دلار برای پاسخ به زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه دو برابر خواهد شد، زیرا آژانس‌ها برای دستیابی به بازماندگان با تجهیزات پزشکی نجات دهنده تلاش می‌کنند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «بازماندگان اکنون با شرایط یخبندان بدون سرپناه، گرمایش، غذا، آب تمیز یا مراقبت‌های پزشکی کافی مواجه هستند.»

وی گفت که سازمان جهانی بهداشت به بازماندگان مجروح و همچنین افراد دارای معلولیت، هیپوترمی، سلامت روان و نیازهای روانی اجتماعی و کسانی که در معرض خطر بیماری های عفونی هستند، مراقبت می کند.

وی افزود: «تاکنون، ما داروها و مواد لازم را به هر دو کشور آسیب دیده ارسال کرده‌ایم تا از مراقبت بیش از نیم میلیون نفر از جمله برای جراحی فوری حمایت کنیم.»

با این حال، رسیدن کمک‌ها به بازماندگان به کندی صورت می‌گیرد و اولین کاروان سازمان ملل تنها روز سه‌شنبه، یک روز پس از بازگشایی دو گذرگاه مرزی، از باب السلامه ترکیه عبور کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز (پزشکان بدون مرز/MSF)، که تیم‌هایی را در شمال سوریه در حال پشتیبانی از بیمارستان‌ها با کارکنان و تجهیزات پزشکی دارد، گفت که در حالی که منتظر تدارکات بین‌المللی است، از ذخایر اورژانس استفاده کرده است.

محیب کدور، مدیر یک بیمارستان پزشکان بدون مرز در عطمه، شمال سوریه، در اوایل این هفته گفت: «تقریبا یک هفته پس از زمین لرزه ها، ما هنوز هیچ کمکی از خارج دریافت نکرده ایم. حمایت فقط از بیمارستان‌های دیگر، جوامع محلی یا سازمان‌هایی که قبلاً قبل از فاجعه حضور داشتند، صورت گرفت.»

وی با بیان اینکه پزشکان همچنان در حال انجام عمل جراحی نجات دهنده بر روی قربانیان سندرم کراش هستند، توضیح داد: این آسیب شناسی که در نتیجه فشرده سازی طولانی مدت ماهیچه ها ایجاد می شود، می تواند کشنده باشد… وضعیت غیرقابل توصیف است و در حال حاضر تنها هستیم.

گذرگاه های مرزی باب السلامه و الرای از ترکیه به سمت مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه در 9 فوریه پس از مذاکرات سازمان ملل با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه باز شد. بیش از 100 کامیون بارگیری شده با کمک های سازمان ملل از آن زمان به سوریه رفته اند و چادر، پتو، بخاری، غذا، دارو و کیت های آزمایش وبا را حمل کرده اند.

با این حال، سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی که در سوریه کار می‌کنند، خواستار افزایش فوری واکنش‌ها در منطقه‌ای هستند که در آن 4.1 میلیون نفر از قبل از فاجعه به کمک‌های بشردوستانه متکی بودند – نتیجه 12 سال درگیری.

در بیانیه‌ای که توسط 35 سازمان منتشر شد، آمده است: «سازمان‌های غیردولتی بسیار نگران هستند که سطح فعلی واکنش‌ها به مناطق آسیب‌دیده سوریه نزدیک به آنچه که در مواجهه با ویرانی‌ها لازم است نباشد».

آنها گفتند که به دلیل کمبود تجهیزات و ظرفیت اضافی برای ورود به شمال غرب سوریه، تیم‌های امداد محلی تنها توانستند پنج درصد از مناطق آسیب‌دیده را جستجو کنند، به این معنی که افرادی که در زیر آوار در 95 درصد باقی‌مانده گیر افتاده بودند، نجات پیدا نکردند.

بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 8900 ساختمان در شمال غرب سوریه به طور کامل یا جزئی ویران شده و حداقل 11000 نفر را بی خانمان کرده است.

بر اساس گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA)، زنان و دختران اکثریت افرادی را تشکیل می‌دهند که در پناهگاه‌های شمال و شمال غرب سوریه پناه می‌برند.

لیلا بیکر، مدیر منطقه ای UNFPA برای کشورهای عربی، گفت که خدمات بهداشتی مادران و سایر برنامه ها برای زنان و دختران پس از زلزله باید “به طور گسترده” افزایش یابد.

خطر بیماری افزایش می یابد

آژانس‌های امدادی می‌گویند در حال حاضر برای جلوگیری از یک وضعیت اضطراری بهداشتی ثانویه در هر دو کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز است، زیرا هزاران نفر از آب آشامیدنی سالم و امکانات بهداشتی محروم هستند، که خطر شیوع بیماری‌های ناشی از آب مانند وبا را افزایش می‌دهد.

سوریه پیش از این در بحبوحه شیوع وبا بود و از سپتامبر تاکنون بیش از 14000 مورد مشکوک در ادلب و بیش از 11000 مورد در حلب ثبت شده است.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف هشدار داد که موارد عفونت های تنفسی و هیپوترمی در میان جوانان ترکیه نیز در حال افزایش است.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف گفت: «خانواده‌های دارای کودکان در خیابان‌ها، مراکز خرید، مساجد، مدارس، زیر پل‌ها می‌خوابند و از ترس بازگشت به خانه‌های خود در فضای باز می‌مانند.»

راندا غازی، مدیر رسانه ای منطقه ای Save the Children International، در آنتاکیا، یکی از بدترین مناطق در ترکیه است. او گفت: “من با والدینی در مناطق اطراف آنتاکیا که در ماشین ها و مراکز اجتماعی می خوابند صحبت کردم، آنها به من گفتند که فرزندانشان استفراغ می کنند، بنابراین این نگرانی واقعی وجود دارد که برخی از کودکان در حال حاضر بیمار شده اند.”

او گفت که بسیاری از شفاخانه ها ویران شده اند و بیمارستان های باقیمانده از تعداد مجروحان غرق شده اند. وی افزود: “بیمارستان ها همچنین از نظر تجهیزات پزشکی و سوخت برای کار با کمبود مواجه هستند. آنها نمی توانند با شیوع بیماری های ناشی از آب مقابله کنند و کودکان در بزرگترین خطر خواهند بود.”

این سازمان گفت که تیمی از متخصصان بهداشت و بهداشت آب را برای ارزیابی نیازها در محل و حمایت از دولت ترکیه اعزام کرده است.

ارائه شده توسط SciDev.Net

نقل قول: ترس های اپیدمی پس از تخریب زیرساخت های مراقبت های بهداشتی توسط زلزله سوریه (2023، 17 فوریه) بازیابی شده در 19 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-epidemic-health-infrastructure-shattered-syria.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.