نحوه درمان آتروفی پوست و شناخت نشانه و علل بروز آن


به نازک شدن لایه های میانی و فوقانی پوست آتروفی پوست گفته می شود و این موضوع باعث می شود تا پوست شما شکننده تر باشد و بیش تر از سایرین مستعد پارگی و زخم خواهد بود. در واقع با نازک تر شدن پوست شفافیت ان دو برابر خواهد شد  و ساختار های زیرین ماند رگ های خونی و استخوان و چربی ها بهتر دیده می شوند. در ادامه شما را با درمان آتروفی پوست آشنا می کنیم.

نشانه های آتروفی

آشنایی با علل و درمان آتروفی پوست

دلایل بسیاری هست که امکان دارد باعث بروز آتروفی شود. شایع ترین و مهم ترین علت آتروفی در پوست معمولا بالا تر رفتن سن می باشد و همچنین اگر شما بیش از حد از استروئید های موضعی استفاده نمایید امکان بروز این مشکل در پوست شما به شدت بالا می رود. همانطور که می دانید پوست ابتدایی ترین لایه دفاعی در بدن می باشد و می تواند از ورود میکروب ها به بدن پیشگیری نماید با این حال زمانی که  این لایه نازک تر می شود امکان ورود میکروب ها راحت تر خواهد شد و فرد به  راحتی دچار مشکلات پوستی مانند بثورات و رشد قارچ ها روی پوست خواهد شد.

معمولا این اختلال به دلیل مشکلاتی که در ساختار بافت های همبند وجود دارد  ایجاد می شود و از نظر بالینی باید بدانید که با نازک شدن این مورد کاهش فیبر های الاستیکی و همچنین کاهش غدد ترشح کننده سبوم نیز رخ خواهد داد. این مشکل می تواند خشک شدن شدید پوستی را با خودش به همراه داشته باشد و باید بدانید که بی حال شدن پوست، چروکیده شدن آن و چین خوردن پوست از عارضه های این بیماری می باشد و بهتر است برای درمان این مشکل سریع تر اقدام نمایید. اگر این مشکل روی پوست سر باشد معمولا با کوچک تر شدن فولیکول ها و ریزش مو همراه می شود و در مواردی که این موضوع بسیار شدید باشد امکان گشاد شدن مویرگ های زیر پوستی می شود و همین موضوع می تواند رگه های متورمی را در زیر پوست شما ایجاد کرده و این موضوع نیز با چشم قابل دیدن می باشد.

فرایند های این مشکل می تواند با کاهش متابولیسم بدن همراه باشد و این موضوع سن نیز تاثیراتی بر آن دارد و سوء هاضمه و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن و اختلال های هورمونی و گردش خون و تغییراتی در بافت های عصبی و التهاب ها ایجاد می شود. این مشکل امکان دارد که لایه اپیدرم یا درم را درگیر نماید و به صورت محدود و منتشر شونده نیز برای هر فردی ممکن است بروز نماید.

علل آتروفی در بدن

علت های ایجاد این مشکل

آتروفی پوست معمولا دارای علل متفاوتی می باشد و در ادامه این علت ها را برایتان به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم تا شما نیز بتوانید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید که مفید هستند و می توانند روزی به درد بخورند. علل ایجاد آتروفی عبارت اند از:

  • استریا یا همان ترک های پوستی که در اثر چاق و لاغر شدن های مداوم رخ می دهد.
  • پوکیلو درما که همان حساسیت ها پوستی به نور خورشید می باشد.
  • نازک شدن عمومی پوست در اثر یک سری از بیماری های خاص مانند روماتیسم  و استفاده از کورتیکواستروئید ها
  • اتروفودرمی کرم مانند
  • آتروفودرمی پسینی
  • خالی های آتروفیک
  • آتروفودرمی فولیکولی
  • پاناتروفی کانونی

با این حال لازم است بدانید که شایع ترین علت این بیماری بالا رفتن سن می باشد و ممکن است برای هر فردی از یک سنی به بعد بروز پیدا نماید. شروع این بیماری در افراد معمولا از ۵۰ سالگی می باشد و در ۷۰ سالگی شما می توانید پیشرفت این بیماری را ببینید. در واقع بعد از ۷۰ سالگی حالت ارتجاعی پوست شما از بین خواهد رفت و پوست شل و چروکیده می شود و این موضوع را می توانید بیش تر در اطراف دهان و چشم ها و دست ها و روی گردن خود مشاهده نمایید.

بالا رفتن سن می تواند تاثیرات دیگری را نیز بر روی پوست شما داشته باشد و معمولا با بالا تر رفتن سن پوست شما به سمت زرد و یا قهوه ای می رود و خشک شدن پوست می تواند باعث ایجاد حساسیت های شدید نسبت به مواد شوینده و یا همان نور شود. در این حالت بهبود زخم های پوستی شما دیر تر رخ می دهد و این کند شدن ها ممکن است شما را بیش تر در معرض عفونت ها قرار دهد. آتروفی پوست در بخش هایی از بدن که در معرض نور خورشید می باشند شدید تر می باشد از این رو توصیه می شود که در سنین کم نیز از ضد آفتاب های مناسب برای پوست خود استفاده نمایید.

تغییرات آتروفیک دستروفیک که همان تحلیل رفتن و تغییر شکل دادن در پوست می باشد و ناشی از بالا رفتن سن است معمولا به دلیل کاهش هایی که در متابولیسم بدن رخ می دهد و همچنین ضعف شدید در سیستم ایمنی می باشد. البته از علل دیگر این بیماری می توان به  کاهش رشد و تقسیم های سلولی و کاهش تولید کلاژن و سبوم نیز اشاره کرد.

علت بروز آتروفی در پوست

آتروفی پوست موضعی

این موضوع معمولا ناشی از استفاده غیر اصولی از کرم های کورتیکواستروئیدی می باشد و باید بدانید که این موارد بیش تر در نوزادان و زنان جوان شایع می باشد به خصوص که بسیاری از افراد از پماد های حاوی فلوئورین استفاده می کنند.معمولا کرم های دارای فلوئورین بسیار قوی می باشند و برای پانسمان کردن مورد استفاده قرار می گیرند.البته در این موارد اگر استفاده از این پماد ها در زمان خوب قطع شود و آتروفی ایجاد شده سطحی باشد امکان برگشت آن وجود دارد و شما می توانید باز هم پوستی سالم و بدون آتروفی داشته باشید.

آتروفی های عمیق پوستی و بافت زیر جلدی که به آن پاناتروفی نیز گفته می شود معمولا با تزریق کورتیکواستروئید ها درون چشم بیش تر خواهد شد. در واقع مکانیسم های اثر این دارو  ها در آتروفی پوستی با کاهش و سرکوب کردن فعالیت یک سری از آنزیم های مهمی در بدن همراه می باشد و این آزیم ها در بیوسنتز کلاژن، سرکوب نوکلئوتید هایی حلقوی در تولید کلاژن و فعالیت های فیبروپلاست ها  نقش مهمی دارند و اگر فعالیت ان ها مختل شود امکان بهبودی وجود نخواهد داشت.

نشانه ها

برای این که بتوانید به درمان آتروفی پوست برسید باید ابتدا نشانه های این مورد را بدانید و در نظر داشته باشید که فردی که به این مشکل دچار می باشد امکان دارد چه نشانه هایی را از خودش نشان دهد. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه  به شما می دهیم تا با نشانه های آتروفی پوست آشنا شوید.

  • ظاهر ناخوشایند پوست
  • پیدا کردن ظاهری پیر در مرکز آتروفی
  • آسیب دیدن سریع پوست
  • نازک شدن پوست
  • کشش های شدید در پوست
  • خشک شدن پوست
  • شفاف شدن پوست و قابل مشاهده شدن عروق خونی زیر آن
  • لکه های خون مردگی
  • خونریزی های زیر پوستی
  • دیده شدن شبکه  عروق ستاره ای

 درمان آتروفی پوست

درمان

برای درمان آتروفی پوست نیاز است تا یک سری اقداماتی را که برای این مورد مفید می باشد انجام داده و یک سری نکاتی را رعایت کنید تا پوست صورت شما بهبود کامل پیدا نماید در غیر این صورت امکان پیشرفت این مشکل وجود دارد و شما نیز امکان دارد که نتوانید از این مشکل رها شوید و این مشکل روز به روز عمیق تر شود.

  • ابتدایی ترین کار برای درمان این مشکل این است که استفاده از پماد ها و کرم های کورتونی را قطع نمایید و با این کار نیازی به درمان های دیگر پیدا نمی کنید زیرا پوست شما بعد از مدتی شروع به ترمیم خود می کند و برگشت پوست اگر به صورت عمقی نباشد رخ می دهد ولی یادتان نرود که این امر امکان دارد حدودا یک سال الی یک سال و نیم زمان ببرد از این رو نباید به دنبال نتایج بسیار کلی باشید.
  • اگر مجبور به استفاده از پماد های کورتونی می باشید بهتر است این مورد را در عصر ها انجام دهید زیرا در این زمان تکثیر سلولی در حداقل ترین حالت خود قرار دارد.
  • سعی کنید برای بهبود این مشکل از مواد غذایی تازه و میوه ها و سبزیجات تازه ای استفاده نمایید.
  • سعی کنید از یک سری از مواد غذایی که می تواند منجر به التهاب در بدن شود خودداری نمایید زیرا این غذا ها و نوشیدنی ها می تواند مشکلات بی شماری در این زمینه با خود داشته باشد  و مهم ترین مواد اجتنابی در این مورد ها معمولا غذا های فرآوری شده و نوشیدنی های قند دار می باشند.
  • سعی کنید برای شستشو و تمیز کردن پوست خود تا زمان بهبودی از میسلار واتر و یا شیر پاک کن استفاده نمایید و استفاده از صابون ها را تا زمان بهبودی از خودتان دور نمایید.
  • از ویتامین ها و محصولاتی که باعث بهبودی پوست شما می شوند بیش تر استفاده نمایید.
  • از دارو هایی که منجر به افزایش تکثیر سلول های بدنی تان می شود زیر نظر متخصص استفاده نمایید.
  • برای این که بتوانید پوست خودتان را هیدراته نگه دارید سعی کنید از کرم های مرطوب کننده و آبرسان ها بیش تر استفاده کنید.
  • در این زمان ها نیز می توانید از کرم های لیفتینگ و جوان ساز های پوستی استفاده کنید.
  • از دیگر روش های درمان آتروفی پوست می توان به روش های قوی مانند میکرونیدلینگ، مزوتراپی و تزریق ژل اشاره کرد. در واقع این روش ها می توانند برای پوست شما بسیار خوب باشند و با پر کردن بافت های بین سلولی به تحریک و تولید کلاژن ها نیز کمک خواهند کرد.
  • در زمانی که در دوران بهبودی هستید یادتان باشد که نباید از روش های جوانسازی پوست که با استفاده از لایه بردار ها می باشد استفاده کنید زیرا این روش ها می تواند برای درمان آتروفی پوست مضر باشد و پوست شما را بسیار نازک کند.

   شناخت آتروفی

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از موضوعات می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با رعایت یک سری نکات بهداشتی و عدم استفاده از دارو های کورتونی موضعی می توانید از بروز این مدل از بیماری ها در امان باشید. در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد درمان جوش روی لب  و درمان  کورک پوستی نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

منبع :

برچسب :



Source link