پروفایل های عصبی آناتومیک و کانکتومیک اسکیزوفرنی زودرس و اختلال طیف اوتیسم


یکسان اما متفاوت: پروفایل های عصبی آناتومیک و کانکتومیک اسکیزوفرنی زودرس و اختلال طیف اوتیسم

شیب عملکردی و کارایی شبکه در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی زودرس (EOS)، اختلال طیف اوتیسم (ASD) و افراد عادی (NCs). (الف) نقشه‌های شیب عملکردی افراد دارای EOS، ASD، و NC. رنگ گره ها نشان دهنده شبکه عملکردی است که به آن تعلق دارند. گرادیان 1 محور گرادیان اولیه – ترانس وجهی را نشان می دهد و گرادیان 2 محور گرادیان حسی – حرکتی را نشان می دهد. (ب) تفاوت گروه دو به دو در محدوده دو گرادیان. (C) تفاوت گروه دو به دو در موقعیت گره های مغز در سیستم مختصات گرادیان عملکردی. گره های بدون تفاوت گرادیان قابل توجه به رنگ خاکستری رنگ می شوند، در حالی که گره هایی با تفاوت گرادیان قابل توجه بر اساس شبکه هایی که با آنها مرتبط هستند رنگ می شوند. جهت تغییرات گرادیان در این گره ها با خطوط فلش ​​سیاه نشان داده می شود. علاوه بر این، گره هایی که کاهش کارایی را نشان می دهند با دایره های آبی مشخص می شوند. (د) رابطه متقابل فراگیری بین گره هایی که ناهنجاری های گرادیان یا ناهنجاری های کارایی را نشان می دهند. (E) همپوشانی فضایی گره ها با گرادیان یا کارایی غیرعادی. (F) کارایی شبکه جهانی افراد دارای EOS، ASD و NC. کارایی جهانی و کارایی محلی در طیف وسیعی از پراکندگی‌های شبکه (0.01-0.35) ارائه شد و مناطق زیر منحنی در بین افراد دارای EOS، ASD و NCs مقایسه شد. *نشان دهنده P <0.05 تصحیح شده است. نمادهای خاکستری روشن نشان دهنده اهمیت اصلاح نشده است. ANCOVA: تجزیه و تحلیل کوواریانس. ASD: اختلال طیف اوتیسم؛ AUC: ناحیه زیر منحنی. DAN: شبکه توجه پشتی. DMN: شبکه حالت پیش فرض؛ EOS: اسکیزوفرنی زودرس؛ FPN: شبکه frontoparietal. IPS: شیار داخل جداری. L: چپ؛ LN: شبکه لیمبیک؛ NC: کنترل معمولی؛ ر: درست SMN: شبکه حسی حرکتی؛ SUB: هسته زیر قشری. VAN: شبکه توجه شکمی؛ VN: شبکه بصری. اعتبار: Science China Press

اسکیزوفرنی (SCZ) و اختلال طیف اوتیسم (ASD) دو اختلال روانی با رشد عصبی غیرطبیعی هستند که بار زیادی را برای خانواده و جامعه به همراه دارند. این دو اختلال علائم بالینی مشابهی را در تعامل اجتماعی، رفتار متقابل عاطفی و نقایص شناختی نشان می‌دهند.

بنابراین، استفاده از MRI ​​عملکردی غیر تهاجمی و بدون تشعشع (fMRI) برای بررسی ساختار مغز و ناهنجاری‌های عملکردی در کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی زودرس (EOS) و ASD برای بررسی مکانیسم‌های مغزی بیماری‌ها و مراحل اولیه اهمیت زیادی دارد. تشخیص بر اساس بیومارکرهای عینی

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی پلاس و بر اساس داده‌های استاندارد تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) از 594 کودک در پنج مکان، از جمله کودکان مبتلا به EOS، کودکان مبتلا به ASD و کنترل طبیعی، پروفایل‌های عصبی آناتومیک و عملکردی اتصال EOS و ASD را بر اساس تصویربرداری مغز به تصویر کشیده است.

این کار ناهنجاری‌های ساختاری/عملکردی مغز مشابه و در عین حال متمایز را بین این دو اختلال نشان داده است. از منظر شباهت ها، هر دو EOS و ASD کاهش قابل توجهی در ضخامت قشر و اتصال عملکردی در لوب های جداری و تمپورال نشان می دهند.

با این حال، از نظر تفاوت‌ها، EOS کاهش بیشتری در ضخامت قشر مغز نسبت به ASD نشان می‌دهد و به طور منحصربه‌فردی کاهش در چندین ساختار زیر قشری، مانند تالاموس چپ، هیپوکامپ دوطرفه و آمیگدال نشان می‌دهد. برعکس، ASD ناهنجاری‌های اتصالی را نشان می‌دهد که با EOS متفاوت است، که در معیاری آشکار می‌شود که تمایز عملکردی و سازماندهی سلسله مراتبی مناطق مختلف مغز را مشخص می‌کند که به عنوان گرادیان عملکردی شناخته می‌شود.

ASD کاهش کلی در محدوده گرادیان و روند گسترده فشرده سازی گرادیان در گره های شبکه را نشان می دهد. این روند فشرده سازی از نظر فضایی با کاهش کارایی شبکه مغز همراه است. علاوه بر این، تنها ASD (نه EOS) کاهش اتصال عملکردی را در سطح شبکه‌های مقیاس بزرگ نشان می‌دهد.

به طور کلی، EOS ناهنجاری های تشریحی شدیدتری را نشان می دهد، در حالی که ASD روند ظریف تری را در ناهنجاری های مربوط به ویژگی های اتصالی خاص نشان می دهد. مدل‌های طبقه‌بندی که از پروفایل‌های عصبی آناتومیک و کانکتومیک به‌عنوان ویژگی‌ها استفاده می‌کنند، به نرخ‌های دقت بیش از ۸۰ درصد دست یافته‌اند و عملکرد کافی را در اعتبارسنجی متقاطع دقیق نشان می‌دهند، و پتانسیل MRI را برای تسهیل تشخیص زودهنگام و مداخله در اختلالات روانی با رشد غیرطبیعی عصبی ارائه می‌دهند.

این پژوهشگران توسط پروفسور چائو گان یان از موسسه روانشناسی، آکادمی علوم چین، پروفسور جینگ لیو از بیمارستان ششم دانشگاه پکن، پروفسور ژیو-رونگ لیو از بیمارستان دوم شیانگیا دانشگاه مرکزی جنوبی و پروفسور Ya-Song Du از مرکز سلامت روان شانگهای.

اطلاعات بیشتر:
بن لو و همکاران، یکسان اما متفاوت: پروفایل های عصبی آناتومیک و کانکتومیک اسکیزوفرنی زودرس و اختلال طیف اوتیسم، پزشکی پلاس (2024). DOI: 10.1016/j.medp.2024.100007

ارائه شده توسط Science China Press

نقل قول: پروفایل های عصبی آناتومیک و کانکتومیک اسکیزوفرنی زودرس و اختلال طیف اوتیسم (2024، 19 مارس) در 19 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-neuroanatomic-connectomic-profiles-early-html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.