نگاهی به بیماری های گیاه زاموفیلیا و نحوه مبارزه با آن ها


زاموفیلیا گیاهی زیبا متشکل از ساقه و برگ می باشد، این گیاه دوست داشتنی با توجه به مقاومتی که در برابر کم آبی و رسیدگی کم از خود نشان داده است، محبوبیت بسیاری به دست آورده است. نگهداری آسان از این گیاه می تواند، سرگرمی مناسبی برای افرادی باشد، که وقت کافی برای رسیدگی مداوم به گیاهان را ندارند، اما از نگهداری و پرورش گل و گیاه لذت می برند. در ادامه با بیماری های گیاه زاموفیلیا آشنا می شوید، تا بتوانید از بروز آن ها در گیاه خود پیشگیری کنید.

این گیاه زیبا با برگ های براق و جالب توجه خود به راحتی و در آرامش به رشد پیوسته ای ادامه می دهد و در این مسیر به نور بسیار زیاد و نگهداری های سخت گیرانه نیازی ندارد، برای پیشگیری از بروز بیماری ها در این گیاه زیبا بهتر است، آگاهی کافی از روش های پیشگیری بروز بیماری های زاموفیلیا داشته باشید.

آشنایی با بیماری های گیاه زاموفیلیا

بیماری های گیاه زاموفیلیا

با توجه به بروز کم بیماری و آفت در این گیاه و مقاوم بودن آن در برابر سختی های رشد، می توان ادعا کرد، خشکاندن آن از نگهداری زاموفیلیا سخت تر می باشد، جالب است بدانید، بیشتر بیماری های این گیاه قابل پیشگیری و درمان می باشند.

با وجود سمی بودن زاموفیلیا بازهم آفاتی وجود دارند، که به این گیاه حمله ور می شوند و سلامتی گیاه را تحت شعاع قرار می دهند، در صورتی که آگاهی کافی در این زمینه داشته باشید، می توانید به راحتی به حفظ حیات گیاه خود کمک کنید و شادابی و رشد مجدد را به آن باز گردانید. در ادامه با چند بیماری و روش احیای گیاه در صورت ابتلا به این بیماری ها آشنا می شوید.

زرد شدن برگ ها

گیاه زاموفیلیا دارای ریشه گوشتی می باشد، طبیعتا چنین ریشه هایی توانایی جذب آب در خود را دارا می باشند، این قابلیت موجب می شود، تا آبیاری بیش از اندازه موجب بروز بیماری های گیاه زاموفیلیا و در نهایت آسیب دیدن گیاه شود و تجمع بیش از اندازه آب ریشه ها را بپوساند، در صورتی که آبیاری بیش از نیاز گیاه صورت بگیرد، برگ ها دچار تغییر رنگ می شوند و پس از زرد شدن به رنگ قهوه ای در خواهند آمد.

با توجه به تاثیر آبیاری بیش از اندازه در حیات گیاه زاموفیلیا پیشنهاد می شود، قبل از هر بار آبیاری ابتدا به بررسی خاک گیاه بپردازید، در صورتی که خاک گلدان خشک بود، می توانید آبیاری مجدد را از سر بگیرید، از یاد نبرید اصلی عامل در زرد شدن برگ ها آبیاری نادرست و بیش از اندازه می باشد.

از دیگر عواملی که می تواند، در زرد شدن برگ ها موثر باشد، به غیر از ماندن ریشه برای مدت طولانی در خاک خیس می توان به برخی عوامل دیگر چون کمبود مواد مغذی و یا حتی کوچک بودن گلدان اشاره کرد.

بررسی علت زرد شدن برگ های گیاه زاموفیلیا

لکه های سیاه روی برگ

از دیگر بیماری های گیاه زاموفیلیا باید به ایجاد لکه های سیاه بر روی برگ ها و ساقه ها اشاره کرد. بروز این بیماری می تواند، به دو شکل متفاوت و با دو دلیل مجزا اتفاق افتد. در صورتی که لکه های سیاه در کنار خشک شدن برگ ها اتفاق افتد احتمال آفتاب سوختگی گیاه وجود دارد.

در شرایط دوم ایجاد لکه های سیاه آبکی و بیشتر در مرکز برگ ها می باشد، بسیار به ندرت، اما احتمال بروز این لکه های آبکی بر روی ساقه نیز وجود دارد، در این صورت می توان حدس زد آبیاری زیاد و ابتلا به قارچ موجب بروز این بیماری در گیاه زاموفیلیا شده است.

قهوه ای شدن نوک برگ ها

چنانچه نوک برگ ها در گیاه زاموفیلیا به رنگ قهوه ای در می آید، احتمالا رطوبت مورد نیاز گیاه به خوبی تامین نمی شود، برای رهایی از این مشکل پیشنهاد می شود، هر چند وقت یک بار گیاه را غبار پاشی کنید، تا رطوبت کافی در دسترس گیاه باشد.

برگ های کمرنگ و نازک

به یاد داشته باشید، جوانه های گیاه در ابتدا نازک و کم رنگ می باشند و این امر موضوعی طبیعی قلمداد می شود، پس از رشد کافی، جوانه ها نیز رنگ خوبی خواهد داشت، اما در صورتی که سایر برگ ها نازک و کم رنگ هستند، احتمالا نور کافی در اختیار گیاه قرار ندارد، برای تامین نور می توانید، حتی از لامپ نیز استفاده کنید و بدین وسیله نور کافی در اختیار گیاه قرار دهید.

لوله شدن برگ

در صورتی که گیاه زاموفیلیای شما در سلامت کامل باشد، دارای برگ هایی است، که ظاهری شبیه به سکه های کشیده دارد، وجود خمیدگی یا لوله شدگی به احتمال زیاد نشان دهنده بروز مشکلی برای گیاه به می باشد. از مهمترین دلایل این امر باید به دمای نامناسب اشاره کرد.

لوله شدن برگ هغا در زاموفیلیا

قرار گرفتن گیاه در دمای بالای و یا قرار داشتن آن در مجاورت باد و سرما می تواند، موجب این امر در گیاه شود، البته سایر بیماری های گیاه زاموفیلیا مانند آفت ها نیز می تواند، لوله شدن برگ ها را در پی داشته باشد. با بررسی گیاه به علت این امر پی ببرید و در صورت وجود آفت از آفت کش های مناسب موجود در بازار برای رفع این امر کمک بگیرید.

توقف رشد

هر چند رشد این گیاه بسیار آرام می باشد، اما در صورتی که متوجه توقف رشد آن شدید، باید به ریشه یابی این موضوع بپردازید و علت اصلی این امر را بیابید، در برخی موارد ممکن است، عدم کوددهی مناسب موجب توقف رشد شود و در گاهی اوقات نیز کوچک شدن گلدان مانعی برای رشد زاموفیلیا شما می شود.

برای پیشگیری از این امر دقت داشته باشید، تا در فصل رشد از کود مناسبی استفاده کنید، هر چند این گیاه به تقویت زیادی نیاز ندارد، اما بهترین کود ها در فصل رشد که تابستان می باشد، کود های کامل سه بیست و کلات آهن هستند. در صورتی که از کود مناسبی استفاده کردید، گلدانی بزرگتر از گلدان فعلی گیاه تهیه کنید و با دقت گیاه را به گلدان جدید منتقل نمایید.

آشنایی کافی از شرایط مناسب رشد گیاه و شناخت بیماری های گیاه زاموفیلیا در کنار کمک گرفتن از یک کارشناس برای معرفی خاک مناسب زاموفیلیا برای رشد این گیاه و نحوه افزایش پاجوش زاموفیلیا و نکات رشد بهتر این گیاه کمک می کند، تا در حفظ سلامت گلدان خود گام موثری برداشته باشید.

خم شدن ساقه

در پاره ای از موارد ممکن است، شاهد خم شدگی و یا شل شدن ساقه گیاه خود شوید، در این صورت بهتر است، به میزان دریافت نور گیاه دقت داشته باشید، چرا که این امر می تواند، در نتیجه کافی نبودن نور روی دهد، بهتر است، مکان قرارگیری گلدان را عوض کنید، تا نور بیشتری دریافت کند و به رشد رو به بالای خود ادامه دهد، دلیل دیگری که می تواند، موجب خم شدن ساقه شود، کوچک بودن گلدان برای گیاه می باشد.

آفات

بسیاری از آفات نمی توانند، به این گیاه آسیب برسانند، زیرا این گیاه سمی می باشد، اما باز هم آفاتی هستند،که می توانند حیات گیاه را مورد تهدید قرار دهند، از جمله این آفات باید به کنه عنکبوتی و شته اشاره کرد، در ادامه به بررسی بیشتر آفات گیاه زاموفیلیا می پردازیم.

کنه عنکبوتی

یکی از بیماری های گیاه زاموفیلیا ابتلا به آفتی به نام کنه عنکبوتی می باشد، این آفت معمولا در فصل زمستان که وسایل گرمایشی موجب خشکی هوا می شود، رایج است. معمولا رشد این نوع از آفت ها در زیر برگ های گیاه شیوع پیدا می کند، در ابتدا باید گیاه خود را از سایر گلدان ها جدا کنید، تا آفت به آن ها منتقل نشود و سلامتی سایر گلدان ها تهدید نشود.

آشنایی با آفت تار عنکبوتی زاموفیلیا

برای مقابله با این آفت می توانید، از سم کنه کش استفاده کنید. روش دیگری که برای رهایی از این آفت وجود دارد و بسیار کم خطرتر نیز می باشد، استفاده از روش خانگی با کمک فشار آب و استفاده از پلاستیک می باشد. در ابتدا گیاه را با مقدار کمی از فشار آب شستشو دهید، درمرحله بعد روی گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و آن را محکم ببندید، گیاه را برای چند روز در مکانی روشن قرار دهید. با این روش کنه ها از بین می روند.

شته

وجود شته ها بر روی برگ ها چسبندگی ایجاد خواهد کرد، حتی اگر قادر به دیدن شته ها نباشید، آثار وجود آن ها را می توانید احساس کنید، برای رهایی از این آفت باید محلولی متشکل از چند قطره مایع ظرفشویی، الکل و آب تهیه کنید و برگ های گیاه را به این محلول آغشته کنید. سپس با کمک یک دستمال تمیز بدون پرز گیاه را پاک کرده و مجددا محلول را بر روی برگ ها اسپری کنید.

منبع :

برچسب :



Source link