مطالعه ارتباط بین عفونت سل و افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف را نشان می دهد


سرطان

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک مطالعه مشاهده‌ای در سطح جمعیت که در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی امسال (ECCMID 2024) در بارسلون، اسپانیا (27 تا 30 آوریل) ارائه می‌شود، ارتباط بین سل (TB) و سرطان را با افراد مبتلا به سرطان نشان می‌دهد. سل قبلی بیشتر به تشخیص انواع سرطان ها، از جمله سرطان های ریه، خون، زنان و کولورکتال مبتلا می شود.

علیرغم امکان درمان موفقیت آمیز سل، عوارض می تواند در مکان های آناتومیکی مختلف به دلیل آسیب ساختاری یا عروقی، ناهنجاری های متابولیک و پاسخ التهابی میزبان رخ دهد. این عوارض ممکن است شامل افزایش خطر ابتلا به سرطان باشد که ممکن است تحت تأثیر آسیب بافت میزبان و DNA، و/یا وقفه در روند طبیعی ترمیم ژن و فاکتورهای رشد موجود در خون باشد.

در این مطالعه، نویسندگان ارتباط بین بروز سرطان و سل را در مقایسه با جمعیت عمومی بررسی کردند.

آنها به صورت گذشته‌نگر داده‌های خدمات بیمه سلامت ملی-پایگاه اطلاعات سلامت ملی کره جنوبی را بین سال‌های 2010 تا 2017 بررسی کردند. بیماران مبتلا به سل به‌عنوان افرادی تعریف می‌شوند که کد بیماری سل وارد سیستم شده‌اند یا با دو یا چند داروی سل درمان شده‌اند. بیش از 28 روز

گروه کنترل از جمعیت عمومی به طور تصادفی با نسبت 1:5 انتخاب و از نظر جنس، سن، سطح درآمد، محل سکونت و سال شاخص همسان شدند. نویسندگان میزان بروز بیماران سرطانی تازه تشخیص داده شده را پس از ثبت نام (تشخیص پس از سل) تجزیه و تحلیل کردند.

پیامد اولیه بروز سرطان در بیماران مبتلا به عفونت سل در دوره 2010-2017 در مقایسه با گروه همسان بود. پیامدهای ثانویه بررسی عوامل خطر بروز سرطان در بیماران سل بود.

تجزیه و تحلیل نهایی در مجموع 72542 بیمار مبتلا به سل و 72542 گروه کنترل همسان را شامل شد. میانگین مدت پیگیری 67 ماه (حدود پنج سال و نیم) و میانگین سنی بیماران مبتلا به سل 62 سال بود.

در مقایسه با جمعیت عمومی، بروز سرطان در بیماران مبتلا به سل به طور قابل توجهی بالاتر بود: 80٪ برای همه سرطان ها در مجموع بالاتر بود. 3.6 برابر بیشتر برای سرطان ریه، 2.4 برابر بیشتر برای سرطان خون (هماتولوژیک)؛ 2.2 برابر بیشتر برای سرطان زنان؛ 57 درصد بیشتر برای سرطان کولورکتال؛ 56 درصد بیشتر برای سرطان تیروئید و 55 درصد بیشتر برای سرطان مری و معده.

پس از تنظیم، سیگار کشیدن فعلی (40٪ افزایش خطر در مقایسه با افراد غیر سیگاری)، مصرف زیاد الکل (15٪ افزایش خطر در مقایسه با مصرف منظم الکل)، بیماری مزمن کبد (42٪ افزایش خطر در مقابل عدم بیماری های کبدی) و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) (8٪ افزایش خطر) نیز به عنوان عوامل خطر مستقل برای سرطان در افراد مبتلا به سل شناسایی شد.

نویسندگان می گویند، “سل یک عامل خطر مستقل برای سرطان است، نه تنها سرطان ریه، بلکه سرطان های مختلف محل خاص، پس از تنظیم برای عوامل مخدوش کننده. غربالگری و مدیریت سرطان باید در بیماران مبتلا به سل تضمین شود.”

این مطالعه توسط دکتر جیوون کیم، خدمات بیمه سلامت ملی، بیمارستان ایلسان، گویانگ، کره جنوبی، و دکتر جیننام کیم، کالج پزشکی دانشگاه هانیانگ، سئول، کره جنوبی و همکارانش رهبری شد.

ارائه شده توسط انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا

نقل قول: مطالعه ارتباط بین عفونت سل و افزایش خطر سرطان های مختلف را نشان می دهد (2024، 31 مارس) بازیابی شده در 31 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-association-tb-infection-cancers.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.