همه داروهای ضد بارداری هورمونی خطر سرطان سینه را افزایش می دهند: مطالعه


سرطان پستان

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، همه داروهای ضد بارداری هورمونی، از جمله قرص‌های محبوب فقط پروژسترون، کمی افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را دارند.

محققانی که این مطالعه را انجام دادند تاکید کردند که افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه باید با مزایای داروهای ضد بارداری هورمونی، از جمله محافظتی که در برابر سایر انواع سرطان زنان ارائه می‌دهند، سنجیده شود.

مطالعات قبلی افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را از داروهای ضد بارداری دو هورمونی یا ترکیبی که از استروژن و پروژسترون استفاده می‌کنند، نشان داده‌اند.

در حالی که بیش از یک دهه است که استفاده از داروهای ضد بارداری فقط پروژسترون رو به افزایش بوده است، تحقیقات کمی قبلاً در مورد ارتباط آنها با سرطان سینه انجام شده بود.

این مطالعه که در مجله منتشر شده است PLOS Medicine، نشان داد که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان برای داروهای ضد بارداری هورمونی با استفاده از استروژن و پروژسترون تقریباً برابر است با کسانی که فقط از پروژسترون استفاده می کنند.

بر اساس این مطالعه، زنانی که از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند، 20 تا 30 درصد بیشتر از زنانی که از آنها استفاده نمی کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

این یافته ها مشابه آنهایی است که قبلاً منتشر شده بود، از جمله در یک مطالعه گسترده در سال 1996.

این خطر صرف نظر از روش تحویل – قرص خوراکی، IUD، ایمپلنت یا تزریق – یا اینکه آیا این یک قرص ترکیبی یا پروژسترون به تنهایی باشد، تقریباً یکسان است.

با در نظر گرفتن اینکه احتمال ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌یابد، نویسندگان این مطالعه محاسبه کردند که چقدر خطر بیش از حد مطلق با داروهای ضد بارداری هورمونی مرتبط است.

به گفته آنها، برای زنانی که از داروهای ضد بارداری هورمونی برای یک دوره پنج ساله بین سنین 16 تا 20 سال استفاده می کنند، این نشان دهنده هشت مورد سرطان سینه در هر 100000 است.

بین 35 تا 39 سال، 265 مورد در هر 100000 بود.

“افزایش بسیار اندک در خطر مطلق”

جیلیان ریوز، استاد اپیدمیولوژی آماری در دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «هیچ‌کس نمی‌خواهد بشنود که چیزی که آنها مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 25 درصد افزایش می‌دهد.

ریوز گفت: «آنچه در اینجا درباره آن صحبت می کنیم افزایش بسیار ناچیز در ریسک مطلق است.

او افزود: «البته این افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه باید در چارچوب آنچه که ما در مورد فواید متعدد مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی می دانیم، بررسی شود.

نه تنها از نظر کنترل بارداری، بلکه به این دلیل که می دانیم که داروهای ضد بارداری خوراکی در واقع محافظت کامل و طولانی مدت در برابر سایر سرطان های زنانه، مانند سرطان تخمدان و سرطان آندومتر، ایجاد می کنند.

این مطالعه همچنین مانند سایرین تأیید کرد که خطر ابتلا به سرطان سینه در سال‌های پس از توقف استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی توسط زنان کاهش می‌یابد.

استفان دافی، استاد دانشگاه کوئین مری لندن که در این مطالعه شرکت نکرد، این یافته‌ها را به عنوان “تأثیر آرام بخش” توصیف کرد.

این مطالعه شامل داده‌های نزدیک به 10000 زن زیر 50 سال بود که بین سال‌های 1996 تا 2017 در بریتانیا به سرطان سینه مبتلا شدند، جایی که استفاده از داروهای ضد بارداری فقط پروژسترون در حال حاضر به اندازه روش ترکیبی گسترده است.

ریوز گفت که چندین توضیح برای استفاده رو به رشد از داروهای ضد بارداری فقط پروژسترون وجود دارد.

آنها برای زنان شیرده که ممکن است در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی باشند یا سیگاری های بالای 35 سال توصیه می شود.

ریوز گفت: «ممکن است فقط به این دلیل باشد که زنان احتمالاً تا سال‌های بعد از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می‌کنند.

بنابراین آنها به طور طبیعی در معرض خطر بیشتری از سایر شرایطی هستند که خطر ابتلا به آنها با داروهای ضد بارداری ترکیبی افزایش می یابد.

اطلاعات بیشتر:
داروهای ضد بارداری هورمونی ترکیبی و فقط دارای پروژسترون و خطر ابتلا به سرطان سینه: مطالعه مورد شاهدی تودرتو و متاآنالیز، PLoS Medicine (2023). DOI: 10.1371/journal.pmed.1004188

© 2023 AFP

نقل قول: همه داروهای ضد بارداری هورمونی خطر سرطان سینه را افزایش می دهند: مطالعه (2023، 25 مارس) در 25 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-hormonal-contraceptives-breast-cancer.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.