پزشکان هشدار می دهند که استنشاق فنتانیل ممکن است باعث آسیب بالقوه برگشت ناپذیر مغزی شود


مغز

اعتبار: Wikimedia Commons

پزشکان در مجله هشدار می دهند که استنشاق فنتانیل مخدر مصنوعی ممکن است باعث آسیب بالقوه برگشت ناپذیر مغزی شود (لوکوآنسفالوپاتی سمی). گزارش های موردی BMJ، پس از معالجه مرد میانسالی که پس از خرخر کردن دارو در اتاق هتلش واکنشی نشان نداد.

لکوآنسفالوپاتی به التهاب و آسیب به ماده سفید مغز اشاره دارد – شبکه ای از رشته های عصبی که تبادل اطلاعات و ارتباط بین نواحی مختلف ماده خاکستری مغز را امکان پذیر می کند.

لوکوآنسفالوپاتی سمی یک سندرم عصبی ناگهانی یا طولانی مدت است که پس از استنشاق هروئین گزارش شده است که به “تعقیب اژدها” معروف است. به گفته نویسندگان گزارش، این اولین مورد گزارش شده مرتبط با فنتانیل است.

این بیماری با علائم و نشانه‌های مختلفی آشکار می‌شود که واضح‌ترین آنها تغییرات عصبی و رفتاری است که از سردرگمی خفیف تا بی‌حسی، کما و مرگ را شامل می‌شود.

نویسندگان گزارش توضیح می‌دهند که چشم‌انداز افراد آسیب‌دیده عموماً به میزان آسیب ماده سفید بستگی دارد: برخی از افراد به طور کامل بهبود می‌یابند. دیگران به تدریج بدتر خواهند شد.

در این مورد، این مرد هیچ گونه مشکل پزشکی قبلی نداشت و برای مدت نامعلومی در اتاق هتل خود بیهوش بود، جایی که قرص های له شده ناشناس و یک بقایای سفید روی میز مجاور پیدا شد.

به محض ورود به بیمارستان، او قادر به پاسخگویی به سوالات یا پیروی از دستورات نبود. او به محرک های درد پاهایش پاسخ می داد، اما به بازوهایش پاسخ نمی داد.

اسکن مغزی التهاب و تورم ماده سفید و آسیب مخچه را نشان داد. مخچه بخشی از مغز است که مسئول راه رفتن و تعادل است. آزمایش صرع او منفی شد.

غربالگری دارو نتایج منفی را نشان داد، اما آزمایش ادرار جداگانه نشان دهنده سطح بسیار بالای فنتانیل بود که باعث تشخیص لکوآنسفالوپاتی سمی ناشی از استنشاق فنتانیل شد.

هجده روز بعد، او در بستر ماند و همچنان نیاز به تغذیه با لوله داشت. به او چندین داروی مختلف برای درمان بی اختیاری ادرار، آسیب کلیه، اختلالات شناختی، مشکوک به ترک مواد افیونی، درد و بی قراری و ذات الریه داده شد.

پس از 26 روز به یک مرکز توانبخشی ترخیص شد و پس از یک ماه دیگر با حمایت فیزیوتراپی و کاردرمانی سرپایی به خانه بازگشت.

کمتر از یک سال پس از بستری شدن در بیمارستان، او به طور کامل بهبود یافته بود و تمام وقت به سر کار بازگشته بود.

وی در توضیح این حادثه، بهبودی خود را «معجزه‌آسا» توصیف کرد و افزود: «اوایل به نظر می‌رسید که بعد از ترخیص به مراقبت 24 ساعته نیاز داشته باشم، اما در جلسه درمانی‌ام تمرکز و تلاش زیادی کردم و مصمم بودم که آن را ترک نکنم. بیمارستان فقط برای مراقبت مداوم در یک مرکز گروهی بررسی می شود.”

او با ابراز قدردانی از همه متخصصان مراقبت های بهداشتی که نه تنها جان او را نجات دادند، بلکه باعث شدند او به زندگی قبلی خود بازگردد، می گوید: «من اغلب از کاری که با خودم، همسرم و خانواده ام کردم پشیمان هستم. “

نویسندگان گزارش نتیجه می‌گیرند: “این مورد نیاز به گنجاندن فنتانیل در غربالگری‌های معمول ادرار برای شناسایی زودهنگام و مدیریت مناسب را نشان می‌دهد.”

اطلاعات بیشتر:
ویژگی های رادیوگرافی بالینی و عصبی لکوانسفالوپاتی ناشی از استنشاق فنتانیل، گزارش های موردی BMJ (2024). DOI: 10.1136/bcr-2023-258395

ارائه شده توسط مجله پزشکی بریتانیا

نقل قولپزشکان هشدار می‌دهند (2024، 29 آوریل) که در 30 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-fentanyl-inhalation-potentially-irreversible-brain.html بازیابی شده است، استنشاق فنتانیل ممکن است باعث آسیب بالقوه برگشت‌ناپذیر مغزی شود.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.