چرا سیاهپوستان آمریکایی در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند؟


سیاه پوست آمریکایی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

بیماری مزمن کلیه شرایطی است که در آن کلیه‌ها توانایی خود را برای فیلتر کردن مواد زائد و مایعات از خون از دست می‌دهند. این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود.

جامعه سیاه پوست با خطر بیشتری برای بیماری مزمن کلیوی مواجه است. این می تواند به دلیل ژنتیک، نرخ بالای فشار خون و دیابت، و مسائل اجتماعی و اقتصادی مانند دسترسی به مراقبت های بهداشتی و نژادپرستی ساختاری باشد.

دکتر ایوان پورتر دوم، نفرولوژیست کلینیک مایو، می گوید که این عوامل چرخه ای ایجاد می کنند که خطر بیماری مزمن کلیوی را افزایش می دهد. و راه هایی برای کمک به کاهش خطرات وجود دارد.

دکتر پورتر می‌گوید: «عوامل متعددی وجود دارد که مربوط به سیاه‌پوستان و سیاه‌پوستان است که بیماری مزمن کلیوی بیشتری دارند.

این شامل رژیم غذایی است – که همچنین در دیابت و فشار خون بالا، علل اصلی بیماری مزمن کلیوی، نقش دارد.

دکتر پورتر می‌گوید: «اگر جمعیتی دارید که بیشتر تحت تأثیر این شرایط اجتماعی-اقتصادی قرار گرفته‌اند، مطمئناً به این دلیل نتایج سلامتی بدتری خواهند داشت».

یک عامل ژنتیکی نیز وجود دارد. تخمین زده می شود که 13 درصد از سیاهپوستان آمریکایی دارای تنوع ژنی هستند که آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

او توضیح می دهد: “APOL1 یک نوع ژنتیکی است که به رسمیت شناخته شده است. این مخفف آپولیپوپروتئین L1 است.”

همه افرادی که دارای تنوع ژنی هستند به بیماری کلیوی مبتلا نیستند، اما وجود آن خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی را بیشتر می کند.

دکتر پورتر می‌گوید: «این عوامل اجتماعی-اقتصادی و فشار خون بالا و دیابت، افرادی را که این عوامل ژنتیکی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی قرار می‌دهند.»

پیشگیری از بیماری مزمن کلیه

به همین دلیل است که آگاهی می تواند منجر به پیشگیری شود.

ما نمی‌توانیم ژنتیک خود را تغییر دهیم. مطمئناً می‌توانیم فشار خون خود را کنترل کنیم. می‌توانیم با کنترل دیابت خود تفاوتی ایجاد کنیم. دکتر پورتر می گوید فشار خون کمتر و به همین دلیل بیماری کلیوی کمتر.

آزمایش جهش ژنی

دکتر پورتر می گوید آزمایش هایی برای ژن APOL1 از طریق پزشک مراقبت های اولیه یا نفرولوژیست شما وجود دارد. او می گوید دانستن اینکه آیا این ژن را دارید می تواند به تشخیص زودهنگام و درمان بیماری کمک کند.

دکتر پورتر می‌گوید: «امیدواریم که انجام آن آزمایش بر نحوه درمان بیماری و تأثیر این بیماری بر جمعیت ما تأثیر بگذارد».

شبکه خبری کلینیک مایو 2024. توزیع شده توسط Tribune Content Agency، LLC.

نقل قول: چرا سیاهپوستان آمریکایی در معرض خطر بیماری مزمن کلیوی هستند (2024، 8 مارس) در 8 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-black-americans-higher-chronic-kidney.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.