چگونه ایمونوتراپی می‌تواند به مبتلایان به تب یونجه کمک کند که از درمان‌های معمول رهایی پیدا نکنند


چگونه ایمونوتراپی می‌تواند به مبتلایان به تب یونجه کمک کند که از درمان‌های معمول رهایی پیدا نکنند

اعتبار: رابرت کنشکه / شاتر استوک

تخمین زده می شود که تا 42 درصد از افراد از علائم تب یونجه رنج می برند که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

در حالی که اکثر مبتلایان به تب یونجه با درمان هایی مانند آنتی هیستامین ها، اسپری های بینی و قطره های چشمی تسکین می یابند، این مورد برای همه صدق نمی کند. بنابراین اغلب به عنوان یک مزاحمت جزئی به جای یک بیماری مزمن که برای برخی می تواند باشد نادیده گرفته می شود.

اگر به شدت از تب یونجه رنج می‌برید و این درمان‌های سنتی را مفید نمی‌دانید، ممکن است برای ایمونوتراپی معرفی شوید. این روشی است برای ایجاد تحمل سیستم ایمنی در برابر آلرژن ها، با تجویز دوزهای کوچک و تدریجی افزایش دهنده آلرژن از طریق تزریق، قطره مایع یا قرص. پس چگونه کار می کند؟

هنگامی که فرد مبتلا به تب یونجه با یک آلرژن محیطی مانند گرده تماس می گیرد، سیستم ایمنی بدن او آن را به عنوان یک تهدید اشتباه می گیرد و آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E یا IgE تولید می کند تا آن را خنثی کند.

سپس آنتی بادی های IgE به ماست سل ها، نوعی سلول ایمنی که در بینی، چشم ها و ریه ها یافت می شود، متصل می شوند. این باعث آزاد شدن هیستامین و سایر پروتئین ها می شود و منجر به علائم کلاسیک تب یونجه، از جمله عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم می شود.

هدف ایمونوتراپی القای تغییر در پاسخ ایمنی است که منجر به تولید آنتی بادی هایی می شود که می توانند آلرژن را خنثی کنند و در نتیجه از تحریک واکنش آلرژیک جلوگیری کنند.

علاوه بر این، ایمونوتراپی سلول های تنظیم کننده T را القا می کند. این نوع خاصی از سلول های ایمنی از آزاد شدن واسطه های التهابی مانند هیستامین جلوگیری می کنند.

ایمونوتراپی معمولاً شامل یک مرحله اولیه است که معمولاً حدود سه تا شش ماه طول می کشد. در طول این مدت، دوزهای آلرژن به تدریج افزایش می یابد، معمولاً با دوز بسیار کم شروع می شود و هر هفته یک یا دو هفته تا رسیدن به دوز هدف افزایش می یابد.

پس از این مرحله، دوز هدف برای حفظ تحمل ایمنی حفظ می شود. این مرحله نگهداری می تواند سه تا پنج سال یا حتی بیشتر طول بکشد. تمام مراحل به طور کلی تحت راهنمایی یک متخصص آلرژی انجام می شود.

بنابراین ایمونوتراپی ممکن است چندین ماه یا حتی سالها طول بکشد تا مزایای کامل را مشاهده کنید. با این حال، می تواند پاسخ ایمنی اساسی به آلرژن ها را اصلاح کند و تسکین طولانی مدت علائم تب یونجه را ارائه دهد.

ایمونوتراپی زیر زبانی

در حالی که ایمونوتراپی معمولاً برای درمان تب یونجه ناشی از آلرژی به گرده استفاده می شود، می توان از آن برای درمان انواع دیگر آلرژی ها مانند آلرژی های غذایی، آلرژی به سم حشرات و آلرژی به داروها نیز استفاده کرد.

ایمونوتراپی برای افراد مبتلا به تب یونجه معمولاً از طریق تزریق (ایمونوتراپی زیر جلدی) انجام می شود. این تزریق حاوی عصاره های بسیار خالص شده از گرده های خاص یا اجزای آن است. این بی خطر است و شواهد در طول سالیان متمادی نشان داده است که بسیار مؤثر است.

اما یک جایگزین بدون سوزن، دادن خوراکی آلرژن است (ایمونوتراپی زیر زبانی). این روش شامل تزریق عصاره های آلرژن به شکل قطره یا قرص مایع زیر زبان است. نیاز به مراجعه کمتری به پزشک نسبت به ایمونوتراپی زیر جلدی دارد زیرا می توان آن را در خانه مصرف کرد.

اگرچه روش خوراکی ممکن است به طور جزئی کمتر از تزریق موثر باشد، اما کمی ایمن تر در نظر گرفته می شود. در حالی که غیر معمول است، واکنش های آلرژیک شدید می تواند در طول ایمونوتراپی رخ دهد و با ایمونوتراپی زیر جلدی احتمال بیشتری دارد. خوشبختانه، از آنجایی که این درمان تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام می شود، آنها می توانند هر گونه واکنش نامطلوب را تشخیص داده و مدیریت کنند.

یک جایگزین موثر

مانند ایمونوتراپی به طور کلی، ایمونوتراپی زیرزبانی یک دوره درمانی است که برای حساسیت زدایی سیستم ایمنی بدن نسبت به آلرژن های خاصی که باعث علائم تب یونجه می شوند، طراحی شده است.

درمان معمولاً چند ماه قبل از فصل گرده گل شروع می شود و یک دوره ایمونوتراپی زیرزبانی معمولاً حدود سه سال طول می کشد.

در یک مطالعه، بیمارانی که ایمونوتراپی زیرزبانی به مدت سه، چهار یا پنج سال دریافت کردند، مزایای بالینی را نشان دادند که تا هشت سال ادامه داشت.

محققان با مرور داده‌های چند کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، اثربخشی ایمونوتراپی زیرزبانی برای تب یونجه را بررسی کرده‌اند. یک مطالعه از سال 2005، 22 کارآزمایی را با 979 بیمار مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، در حالی که یک بررسی جدیدتر در سال 2010، 60 کارآزمایی را با چندین هزار بیمار بررسی کرد.

هر دو مطالعه نشان دادند که ایمونوتراپی زیرزبانی در کاهش علائم و استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها موثر است. این تحقیق همچنین نشان داد که ایمونوتراپی زیرزبانی هم برای آلرژی های فصلی و هم در طول سال موثر است. به نظر می رسد که به ویژه برای تب یونجه ناشی از گرده های علف یا درختان موثر باشد.

با این حال، نتایج در کودکان متغیرتر بوده است.

به طور کلی، شواهد نشان می دهد که ایمونوتراپی زیرزبانی یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای تب یونجه در بزرگسالان است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی ایمونوتراپی زیرزبانی برای گرده های خاص و همچنین مزایای طولانی مدت آن مورد نیاز است.

یک راه حل سریع نیست

ایمونوتراپی نیازمند تعهد به درمان های منظم است و ممکن است چندین ماه یا حتی سال ها طول بکشد تا فواید کامل آن را مشاهده کنید. علاوه بر این، همه بیماران به یک اندازه به این درمان پاسخ نمی دهند و ممکن است برای همه گزینه مناسبی نباشد.

اما ایمونوتراپی می تواند ابزار ارزشمندی برای کسانی باشد که به دنبال کاهش فراوانی و شدت علائم تب یونجه هستند. مانند هر درمان پزشکی، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا بهترین گزینه های درمانی را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: چگونه ایمونوتراپی می‌تواند به بیماران مبتلا به تب یونجه کمک کند که از درمان‌های معمول رهایی پیدا نکنند (2023، 19 مه) در 19 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-immunotherapy-hay-fever-relief-usual بازیابی شده است. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.