چگونه زندگی مانند یک شکارچی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد


انسان غارنشین

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بسیاری از ما می خواهیم زندگی طولانی، شاد و سالم داشته باشیم. با این حال، دانستن بهترین راه برای دستیابی به این هدف اغلب گیج کننده است، و بسیاری از جنبه های زندگی مدرن و غربی توطئه می کنند تا ما را از دستیابی به این هدف باز دارند.

راه حل ممکن است عقب نشینی در زمان باشد. در بخش اعظم وجودمان، ما به دنبال شیوه زندگی شکارچی-گردآورنده در جستجوی غذا و شکار حیوانات تکامل یافتیم. امروزه، تنها چند اجتماع شکارچی-گردآورنده مانند هادزای تانزانیا وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات سلامتی که جامعه مدرن را آزار می‌دهد، مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سلامت روان ضعیف، شیوع بسیار کمی در میان جوامع شکارچی-جمع‌آور در گذشته و امروز دارند. این نشان می دهد که ما می توانیم از شکارچیان برای بهبود زندگی خود چیزهای زیادی بیاموزیم.

اتصالات ساختمان

شکارچیان می‌دانستند که بهترین استراتژی برای بقا، ارتباط و با هم ماندن است.

با منابع محدود، ذاتاً برابری طلب هستند. هر یک از اعضا کمک می کند، به طور مساوی سهیم است و به جمعی بزرگتر از خود تعلق دارد. زندگی معنا و هدف دارد.

به گفته جیمز وودبرن، انسان‌شناسی که در مورد هادزا مطالعه کرده است، اعضای قبیله “برای زندگی خود به عنوان یک شکارچی-گردآورنده ارزش قائل هستند، آنها آن را به عنوان یک زندگی شگفت انگیز می دانند. آنها زندگی منطقی دارند.”

ژاپنی ها به این دلیل اساسی برای «ایکیگای» بودن می گویند که می تواند سال های باکیفیتی به زندگی شما بیافزاید. زندگی در جوامع کوچک حدود 20 تا 30 نفر باعث ایجاد روابط نزدیک و یک شبکه حمایت اجتماعی قوی می شود.

روابط نزدیک و معنادار محرک های کلیدی سلامت و شادی در طول عمر ما هستند. در واقع، مغز ما به قدری برای اتصال سیمی است که رفاه ما به آن بستگی دارد.

بسیاری از جنبه های جامعه مدرن، مانند شهرنشینی، خانواده هسته ای و مصرف گرایی، به این معناست که بسیاری از ارتباطات ذاتی جامعه شکارچی-گردآورنده فرسوده شده است.

اما راه‌های مبتنی بر شواهد زیادی برای ارتباط مجدد با اخلاق شکارچی و بهبود رفاه ذهنی وجود دارد.

به عنوان مثال می توان به برقراری ارتباط مجدد با مردم و جامعه (مانند کار داوطلبانه) یا مشارکت در یک تعاونی اشاره کرد. NHS حتی یک استراتژی طولانی‌مدت تجویز اجتماعی را معرفی کرده است که به افراد کمک می‌کند تا با این نوع ابتکارات درگیر شوند و با افراد جامعه خود ارتباط برقرار کنند.

ورزش در فضاهای سبز و تمرین ذهن آگاهی نیز راه های عالی برای ارتباط با زمان حال و تقویت سلامت روان است.

خوب غذا خوردن

شکارچیان آنچه را که طبیعت و زمین عرضه می کند می خورند. این گاهی اوقات ممکن است کمیاب باشد و مستلزم دوره‌های روزه‌داری باشد. رژیم‌های غذایی عمدتاً شامل غذاهای گیاهی مانند غده‌ها، توت‌ها و میوه‌ها هستند که به راحتی در دسترس هستند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی گیاهی و روزه می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

به عنوان مثال، تحقیقات روی افرادی که در به اصطلاح “مناطق آبی” زندگی می کنند – مناطق جغرافیایی که امید به زندگی غیرمعمول بالایی دارند – نشان می دهد که رژیم غذایی عمدتاً گیاهی آنها ممکن است به طول عمر طولانی آنها کمک کند.

روزه داری متناوب به کاهش کالری دریافتی کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را با افزایش انعطاف پذیری متابولیک کاهش دهد – توانایی ما در استفاده موثر از کربوهیدرات ها و چربی ها برای انرژی.

از آنجایی که شکارچیان چیزی را می خورند که طبیعت ارائه می دهد، این بدان معناست که رژیم غذایی آنها عمدتاً از غذاهای کامل تشکیل شده است. با این حال در بریتانیا و ایالات متحده، غذاهای فوق فرآوری شده (مانند وعده های غذایی آماده) اکنون بخش بزرگی از کالری دریافتی روزانه افراد را تشکیل می دهند.

این غذاها معمولا حاوی مقدار زیادی شکر، نمک، چربی اشباع شده و افزودنی های مصنوعی هستند. تحقیقات این غذاها را با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله چاقی و سرطان مرتبط دانسته است.

محدود کردن مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و اتخاذ یک رژیم غذایی بیشتر شبیه رژیم غذایی شکارچیان می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند.

حرکت بیشتر

شکارچیان برای حرکت تکامل یافتند. شیوه زندگی عشایری آنها در شکار و جست و جوی علوفه به این معنی بود که آنها به طور مداوم مسافتی از شش تا 16 کیلومتر را در روز طی می کردند.

اما سبک زندگی مدرن بسیار کم تحرک است. همراه با رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده، این بدان معناست که بسیاری از ما روزانه کالری بیشتری نسبت به مصرف خود مصرف می کنیم که منجر به افزایش وزن می شود.

برای رفع این عدم تعادل، ما باید بیشتر حرکت کنیم – و نحوه انجام شکارچیان-گردآورنده را حرکت دهیم.

توصیه می شود بزرگسالان حداقل 150 تا 300 دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​(مانند پیاده روی سریع) یا حداقل 75 تا 150 دقیقه فعالیت بدنی شدید (مانند دویدن یا رقصیدن) در هفته داشته باشند. در حالی که این حرکت به اندازه حرکت روزانه شکارچیان نیست، اما همچنان تناسب اندام قلبی تنفسی و قدرت عضلانی را بهبود می بخشد، که برای سلامتی بهتر و طول عمر بیشتر مهم است.

فعال بودن منظم لزوماً به این معنا نیست که باید به باشگاه بروید. پیاده روی به مغازه ها، بالا رفتن از پله ها و نظافت می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق و طول عمر شما داشته باشد.

اما اگر واقعاً می‌خواهید فعالیت‌های شکارچی-گردآورنده را بیشتر تقلید کنید، ممکن است تمرینات اینتروال را امتحان کنید. این شامل دوره‌های متناوب فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا زیاد با فعالیت‌های کم شدت است، مانند دویدن به مدت 30 ثانیه روی تردمیل و سپس دویدن برای یک دقیقه در میان برای نفس کشیدن. این نوع فعالیت بدنی شدیدی است که شکارچیان-گردآورنده هنگام شکار انجام می دادند. تمرینات اینتروال برای سلامت قلب و عروق نیز مفید است.

ما همچنین می توانیم از جابجایی بیشتر مانند شکارچیان بهره مند شویم. حرکاتی مانند چمباتمه زدن و بالا و پایین رفتن از زمین، نحوه حرکت آنها هنگام جستجوی غذا را تقلید می کند. این حرکات عملکردی به حفظ استقلال بدنی کمک می کند و ممکن است سال ها به زندگی شما اضافه کند.

در حالی که جامعه مدرن ما مطمئناً زندگی یک سبک زندگی را که مطابق با نحوه تکامل ما باشد آسان نمی کند، این بدان معنا نیست که تغییرات کوچک و آسان زیادی وجود ندارد که بتوانیم سالم تر باشیم. وقت گذاشتن برای معاشرت، تمرکز بر دریافت گیاهان بیشتر در رژیم غذایی و جابجایی بیشتر، همه چیزهایی هستند که می توانیم روزانه انجام دهیم تا بیشتر شبیه شکارچیان-گردآورنده زندگی کنیم – و مراقب سلامتی خود باشیم.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: چگونه زندگی مانند یک شکارچی-گردآورنده می تواند سلامت شما را بهبود بخشد (2024، 6 ژانویه) در 6 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-hunter-health.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.