آناتومی بدن گرگ و ساختار اجزای مختلف بدن گرگ ها


گرگ ها بزرگترین سگ سانان وحشی هستند که از طریق سر بزرگ و عریض، چشم های مورب و گردن قطور که در راستای ستون مهره ها جای دارد از سگ قابل تمایز هستند. اگر مایلید تا با آناتومی بدن گرگ آشنا شوید پیشنهاد می کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با آناتومی بدن گرگ

بدن گرگ ها به دلیل نقش خاص شان در اکوسیستم با آن سازگار شده است. این شکارچیان طعمه های بزرگ و کوچک را در نواحی مختلف مانند دشت، جنگل های انبوه، برف، شیب های تند و حتی داخل آب تعقیب می کنند. بدن گرگ ها لاغر و عضلانی بوده و روی پاهای بلند و قدرتمندی قرار دارد تا بتواند به تعقیب طعمه بپردازد.

توانایی شکار خاص گرگ ها ترکیبی از سرعت، استقامت و استراتژی می باشد. از آن جا که گرگ ها سینه باریک و پاهای جلویی باریک دارند پاهای عقبی این حیوان می تواند در همان مسیری که پاهای جلویی حرکت می کند، حرکت نماید. پاهای بزرگ به پخش وزن بدن گرگ روی برف کمک می کند و به حیوان اجازه می دهد تا بتواند از سطوح نامنظم مثل سنگ و چوب و … به راحتی عبور کند.

گرگ بزرگترین سگ سان وحشی است که به سگ های گرگی شباهت زیادی دارد. با این تفاوت که گرگ دارای موهای بلند در قسمت پشت گونه ها، گردن کلفت تر و کوتاه تر، سر پهن تر، چشم های مورب و گوش های کوتاه تر می باشد. نوک گوش حیوان نیز شبیه گوش سگ تیز نبوده و اغلب حالت سیخ نگه می دارد.

دم گرگ کمی صاف و افتاده است. شبیه برخی سگ ها گرگ دم خود را به فرم نیم دایره یا بالا نگه نمی دارد. موهای بخش انتهایی دم هم تیره رنگ است. مغز گرگ ها نسبت به سگ حدود ۳۰ درصد بزرگتر می باشد. پوزه حیوان بلندتر و قدرتمندتر بوده و حس بویایی قوی دارد.

در ایران معمولا رنگ گرگ ها خاکستری با سایه سیاه رنگ است. اما گرگ های به رنگ زرد یا قرمز در برخی نواحی و حتی در یک دسته گرگ دیده شده است. بچه گرگ ها نیز سیاه رنگ بوده که با افزایش سن تغییر می کند. با این مقدمه در ادامه به بررسی آناتومی بدن گرگ می پردازیم.

ساختار بدن گرگ

در بررسی آناتومی بدن گرگ قابل ذکر است که طول سر و بدن ۹۰-۱۳۰ سانتی متر بوده و طول دم ۳۰-۵۰ سانتی متر می باشد. ارتفاع بدن گرگ ۶۵-۸۰ سانتی متر و وزن حیوان ۲۰-۸۰ کیلوگرم است. گرگ حیوانی پرطاقت و خستگی ناپذیر است. سرعت عادی این حیوان ۸ کیلومتر در ساعت بوده اما می تواند با سرعت ۵۵-۷۰ کیلومتر و با پرش های حدود ۵ متر حدود ۲۰ دقیقه بدود و مسافت های حدود ۲۰۰ کیلومتر را در شبانه روز با سرعت کمتر طی نماید.

چشم توله های گرگ هنگام تولد آبی بوده و به تدریج زرد می شود. این حیوان دارای ۲۰۰ سلول بویایی می باشد. ردپای گرگ خیلی شبیه ردپای یک سگ بزرگ است ولی پینه های انگشتی گرگ بلندتر بوده شبیه پینه های انگشتی سگ به هم نزدیک نیست. به این ترتیب از هم بازشدگی انگشتان میانی در گرگ تا حدی بیشتر از سگ می باشد.

رد حاصل از چنگال ها مشخص تر، بلندتر و خیلی نوک تیزتر از سگ است. اثر دست در یک گرگ بالغ حدودا یازده سانتی متر طول و ده سانتی متر عرض دارد و رد پا تقریبا ۸ سانتی متر طول و ۷ سانتی متر عرض دارد. موقع راه رفتن طول گام ۸۰-۹۰ سانتی متر است که این حالت تقریبا نادر است.

زمان یورتمه رفتن که حرکت بسیار معمول گرگ است طول گام حدود یک متر و پریدن یا تاختن طول گام ۱.۵ متر یا بیشتر می شود. از دیگر موارد قابل مطرح در آناتومی بدن گرگ این است که آرواره های قدرتمندی داشته که می تواند ۱۵۰۰ پوند در هر اینچ مربع فشار وارد نموده یا دو برابر فشار ژرمن شپرد خانگی.

گرگ ها اغلب روزها را بدون غذا سپری می کنند و ممکن است به اندازه ۲۰ پوند وزن آن ها کاهش یابد. گرگ شکارچی فرصت طلبی بوده به این معنا که اغلب شکارهایش از طعمه های بیمار، ضعیف، خیلی جوان یا پیر است. حس بویایی این حیوان خارق العاده بوده و حتی صد برابر بیشتر از حس بویایی انسان است.

گرگ می تواند از فاصله ۳۰۰ یاردی تا یک مایلی هر چیزی را بو بکشد. شنوایی این حیوان هم عالی بوده و تحت شرایط خاص گرگ زوزه ای تا شش مایلی دورتر از جنگل را هم می شوند. هر گرگ دویست میلیون سلول بویایی در بینی دارد. به این معنی که می تواند صد برابر بهتر از انسان بو کند.

در حقیقت گرگ می تواند گوزن را از یک مایل دورتر بود کرده و ببیند. گرگ دارای ۴۲ دندان بوده که شامل ۴ دندان نیش است. گرگ از دندان تیز خود برای زخمی کردن و کشتن طعمه استفاده می کند. برخی اوقات گرگ ها از دندان های عقبی برای خرد کردن استخوان ها و گوشت به قطعات کوچک بهره می گیرند.

از دندان جلویی برای کشیدن پوست طعمه استفاده می کنند. زبان گرگ خیلی زبر بوده و برای تمیز کردن گوشت از استخوان استفاده می کند. گرگ ها معمولا گوش ها را از یک سمت به سمت دیگر حرکت داده تا منبع صدا را پیدا کنند. در ضمن گرگ بینایی عالی، بویایی قوی و شنوایی بی نظیر دارد.

بدن گرگ خیلی قوی بوده و کشتن طعمه های بزرگ مثل گوزن برایش راحت می شود. گرگ ها دو لایه خز روی پوست خود دارند. لایه بالایی بلندتر بوده که برای خشک نگه داشتن حیوان استفاده می شود. لایه زیری کوتاه تر می باشد که باعث گرم نگه داشتن گرگ می شود.

گرگ ها از طریق دم با هم ارتباط برقرار می کنند. از موقعیت دم و حالت خز برای ارسال هشدار به دیگر گرگ ها و حیوانات منطقه استفاده می کنند. انگشت های پای گرگ هر زمان که در برف قرار می گیرد پخش شده و کمک می کند در آن گیر نکند. گرگ چهار انگشت در پای عقب و پنج انگشت در پای جلویی دارد.

ساختار یا اسکلت بدن گرگ با سبک زندگی جانور سازگاری دارد. استخوان ها قوی بوده و این قدرت را ایجاد که طعمه های بزرگ مثل گوزن را شکار کنند. استخوان های درهم تنیده ساق پا، استخوان های ترقوه باریک و استخوان های مچ دست سازگار به این حیوان سرعت و قدرت بالاتری می بخشد.

در ضمن گرگ ها دارای کاسه سر کشیده ای هستند و ماهیچه های قوی گونه در خود جای داده تا طعمه را هنگام شکار نگه داشته تا آن را مصرف کند. در جمجمه گرگ مغز بسیاری وجود دارد و ظرفیت جمجمه فضای کافی برای قشر مغز دارد. مغز گرگ به منظور فعالیت های اجتماعی و گروهی ساخته و پردازش شده است.

در پایان این مطلب اگر مایلید با آناتومی بدن سگ و آناتومی بدن گربه آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع :

برچسب :



Source link