استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در طول همه گیری COVID-19 چالش های سلامت روان نوجوانان را تشدید کرد


نوجوان آنلاین

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

زمان صرف شده در فضای مجازی و به ویژه رسانه های اجتماعی چگونه بر مغز و رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد؟

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ظاهراً برای جلب توجه کاربران و بررسی معمول برنامه‌ها و اعلان‌ها طراحی شده‌اند. در سال های اخیر، زندگی ما به طور فزاینده ای تحت تسلط رسانه های اجتماعی قرار گرفته است، چه به عنوان منبع اطلاعات، چه به عنوان سرگرمی یا فقط راهی برای ارتباط با دیگران.

تنها در کانادا، در حال حاضر بیش از 30 میلیون حساب رسانه های اجتماعی ثبت شده است که نوجوانان یکی از بالاترین گروه های کاربری هستند.

در طول همه‌گیری COVID-19، جوانان به شدت تحت تأثیر تغییر ناگهانی به دنیای دیجیتال و انفجار اتکا به صفحه نمایش قرار گرفتند. تعطیلی مدارس، همراه با انزوای اجتماعی، منجر به افزایش چشمگیر استفاده روزانه از صفحه نمایش شد و چالش‌های بهداشت روانی را برای بسیاری از جوانان تشدید کرد.

تحقیقات ارتباط قوی بین زمان تماشای صفحه نمایش و نگرانی‌های مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی را نشان می‌دهد، اگرچه مطالعات طولی کمی در دوران همه‌گیری یا پس از همه‌گیری برای تعیین روابط علت و معلولی انجام شده است. استرس ناشی از قرنطینه و عدم وجود شبکه‌های حمایتی معمولی، نوجوانان را بیش از همیشه در برابر تأثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر می‌کند.

اکنون، در سال‌های پس از قرنطینه‌های همه‌گیر، ضروری است که ما تأثیری که زمان بیش از حد صفحه نمایش می‌تواند بر رشد مغز داشته باشد را مطالعه و بررسی کنیم.

پاداش و مجازات

یکی از جنبه‌های کلیدی رسانه‌های اجتماعی این است که سیستم‌های مغزی را درگیر پاداش و تنبیه می‌کند که می‌تواند کودکان و نوجوانان را در معرض خطر رشد نامطلوب مغز قرار دهد. در دوران کودکی و نوجوانی، مغز ما هنوز دوره‌های رشد چشمگیری را پشت سر می‌گذارد، که باعث می‌شود آن‌ها در معرض تأثیر زمان بیش از حد صفحه نمایش قرار بگیرند.

کودکان و نوجوانان دارای سیستم های پاداش بسیار فعال در مغز هستند. پاداش‌های طبیعی می‌توانند باعث آزادسازی مختصری از مواد شیمیایی «احساس خوب» مانند دوپامین در مغز شوند. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند سطوح ثابتی از پاداش‌ها را ارائه دهند که بالاتر از حد طبیعی است و بر شیمی مغز تأثیر می‌گذارد، و باعث می‌شود کودکان به دنبال پاداش‌های بیشتر، حتی به سطوح اعتیادآور باشند.

بخشی از مغز ما که فعالیت‌های پرخطر اما سودآور را کنترل می‌کند – قشر جلوی مغز – تا زمانی که به 30 سالگی نرسیم به طور کامل بالغ نمی‌شود. این واقعیت که این ناحیه مغزی در کودکان و نوجوانان به طور کامل رشد نکرده است، ممکن است بر توانایی آنها در کنترل رفتارهای اسکرول و نظارت بر محرک های عاطفی تأثیر بگذارد.

همراه با تغییرات در شیمی مغز، این می تواند منجر به استفاده بیش از حد از صفحه نمایش شود. جدول زمانی رشد قشر جلوی مغز همچنین می تواند توضیح دهد که چرا بزرگسالان کمتر با پیامدهای مشابه اثرات منفی رسانه های اجتماعی مواجه می شوند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات تغییراتی را در فعال‌سازی و ساختار مغز قشر مغز و زیر قشری در کودکان و نوجوانان گزارش کرده‌اند که با استفاده زیاد از صفحه نمایش مرتبط است. این مطالعات تغییراتی را در مراکز پاداش و تنبیه مغز گزارش کرده اند.






https://www.youtube.com/watch?v=jR59s2mv24Q

CBC News به تأثیر رسانه های اجتماعی بر نوجوانان می پردازد.

نمونه دیگری از این موضوع از یک مطالعه طولی ناشی می شود که کودکان را به مدت سه سال دنبال می کرد و نشان می داد که توسعه با تاخیر در مناطق درگیر در ارتباط اجتماعی و درک افکار و احساسات دیگران است.

تاثیرات مختلف

با این حال، همه تحقیقات نشان نمی‌دهند که زمان صفحه نمایش با تغییرات در رشد مغز مرتبط است. یک مطالعه تصویربرداری در مقیاس بزرگ که برای بررسی تجربیات دوران کودکی در سراسر ایالات متحده طراحی شده بود – از جمله سیگار کشیدن، بازی های ویدیویی و خواب – در نزدیک به 12000 کودک، هیچ ارتباطی بین زمان نمایش صفحه و رشد مغز نشان نداد.

ممکن است چندین توضیح برای ناهماهنگی بین مطالعه رشد کودک در مقیاس بزرگ و مطالعات کوچکتر که برای بررسی زمان صفحه نمایش طراحی شده اند وجود داشته باشد. به عنوان مثال، کاربران بالقوه سنگین از زمان صفحه نمایش شرکت در مطالعات کوچکتر و متمرکزتر را انتخاب کردند. به نوبه خود، کودکانی که بیشتر در معرض خطر اثرات نامطلوب استفاده از صفحه نمایش هستند، ممکن است بخش کوچکتری از داده ها را در یک گروه بزرگ نشان دهند.

با توجه به استفاده گسترده از رسانه های اجتماعی، جای تعجب نیست که همه کودکان و جوانان به یک شکل تحت تأثیر قرار نگیرند. نوجوانان و بزرگسالان جوانی که از قبل نگرانی های مربوط به سلامت روان، به ویژه اضطراب دارند، ممکن است بیشتر در معرض خطر اثرات مضر استفاده از رسانه های اجتماعی بر مغز و رفتار باشند.

کسانی که اضطراب را تجربه می کنند ممکن است بیشتر از رسانه های اجتماعی برای جستجوی اعتبار و اطمینان استفاده کنند، یا به عنوان یک مکانیسم مقابله ای ناسازگار برای جلوگیری از تعاملات حضوری و عوامل استرس زا در دنیای واقعی.

تحقیقات طولانی مدت بیشتری برای درک بهتر عوامل خطر سلامت روان برای پیامدهای نامطلوب مرتبط با استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی و همچنین اثرات طولانی مدت بر رشد مغز مورد نیاز است.

انطباق با دنیای دیجیتال

همانطور که به جلو می رویم و با دنیای دیجیتالی فزاینده سازگار می شویم، دستورالعمل های روشنی در مورد میزان، انواع و محتوای زمان نمایش که برای رشد کودکان مضر است، و همچنین عوامل خطر و انعطاف پذیری مرتبط که توسط علم مشخص شده است، مورد نیاز است.

به همین دلیل، بیش از هر زمان دیگری مهم است که محققان مطالعاتی را طراحی کنند که به ما امکان می دهد بفهمیم چه اتفاقی برای مغز کودکان و نوجوانان و رفتارهای آنها می افتد و چگونه بر نتایج بلندمدت تأثیر می گذارد.

در این میان، مربیان و والدین باید برای کمک به کودکان و نوجوانان در درک عواقبی که زمان بیش از حد صفحه نمایش ممکن است بر رشد مغز و سلامت روان داشته باشد، گفتگوی باز داشته باشند. همچنین باید به نوجوانان استراتژی داده شود و در مورد تعیین مرزها برای مدیریت مسئولانه زمان صفحه نمایش به آنها کمک شود.

بسیار مهم است که ما روابط سالم با فناوری را تشویق کنیم تا پتانسیل مسائل و نگرانی های اجتماعی درازمدت را در آینده به حداقل برسانیم.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در طول همه گیری COVID-19 چالش های سلامت روان نوجوانان را تشدید کرد (2024، 21 ژانویه) در 21 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-excessive-social-media-covid-pandemic بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.