انواع گونه های لاک پشت ها و دانستنی های جالب درباره آن ها


لاک پشت ها خزندگان تخم گذاری هستند که انواع متعددی دارند و در سراسر دنیا یافت می شوند. لاک پشت ها جزو حیواناتی هستند که در خانه نیز می توانید از آن ها نگهداری کنید. به همین دلیل بسیاری از افراد از لاک پشت به عنوان پت نگهداری می کنند. یکی از سوالاتی که ذهن برخی از افراد را درگیر می کند این است که لاک پشت ها چند نوع دارند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع لاک پشت در دنیا بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انواع لاک پشت ها به ۱۲ نوع تقسیم می شوند. به طور معمول لاک پشت ها را بر حسب محیط زیست به دو گروه بزرگ تر لاک پشت های خاکی و دریایی نیز دسته بندی می کنند. انواع لاک پشت ها به شرح زیر هستند:

۱. لاک پشت پا قرمز

لاک پشت پا قرمز جزو لاک پشت هایی است که می توان از آن در خانه نگهداری کرد. این حیوان بومی جنگل های مرطوب و خشک و مراتع آمریکای جنوبی و مرکزی است. به دلیل اینکه این حیوان لاک خیره کننده و زیبا و پاهای جذاب و قرمز رنگی دارد، بیشتر افراد از آن به عنوان پت نگهداری می کنند. این لاک پشت عمر طولانی دارد و مراقبت از آن نیز سخت نیست. البته برای نگهداری از این نوع لاک پشت باید به این مسئله توجه داشته باشید که این حیوان ترجیح می دهد لمس نشود. با این حال حیوانی آرام و مطیع است. لاک پشت پا قرمز می تواند گاز بگیرد و منقار قوی دارد.

شناخت انواع لاک پشت

۲. لاک پشت پلنگی

لاک پشت پلنگی جزو جذاب ترین و خاص ترین لاک پشت ها به شمار می رود. این حیوان در ساواناهای شرق و جنوب آفریقا زندگی می کند. به دلیل رنگ لاک هایش، به لاک پشت پلنگی معروف است. لاک این حیوانات قهوه ای تیره با لکه های سیاه رنگ است که موجب شده تا پوست او شبیه پلنگ باشد. علاوه بر این سر و پاهای این حیوان قهوه ای تیره با لکه های سیاه رنگ است. لاک پشت پلنگی می تواند تا ۸۰ سانتی متر طول پیدا کند و تا ۶۰ کیلوگرم نیز وزن بگیرد. به همین دلیل این حیوان به فضای زیادی برای نگهداری نیاز دارد. لاک پشت های پلنگی گیاه خوار هستند و تغذیه آن ها از علف ها، میوه ها، برگ ها و گل ها است.

معرفی انواع لاک پشت

۳. لاک پشت یونانی

لاک پشت های یونانی یکی دیگر از انواع لاک پشت است که در مناطق گوناگونی مانند شمال آفریقا، جنوب اروپا و آسیا زندگی می کنند. الگوی روی لاک این نوع لاک پشت، به موزاییک یونانی شباهت دارد. بهتر است بدانید این لاک پشت تا ۱۰۰ سال می تواند عمر کند. بهترین فضا برای نگهداری از این خزندگان فضایی آزاد و باز است. آن ها می بایست تا جایی که می توانند در معرض نور خورشید قرار بگیرند. علاوه بر این باید مکانی در محل زیست آن ها وجود داشته باشد که در زمان احساس خطر در آنجا مخفی شوند. لاک پشت های یونانی علاوه بر آفتاب به نورهای UV نیاز دارند.

حداکثر دمای مناسب برای نگهداری آن ها ۳۷ و حداقل ۲۴ درجه سانتی گراد است. خوب است بدانید که چند لاک پشت نر از این گونه را در یک محیط کنار یکدیگر قرار ندهید، زیرا احتمال دارد به یکدیگر حمله کنند. رژیم غذایی لاک پشت یونانی تنوع دارد و شامل انواع غذاها مثل سبزیجات تازه، میوه ها و غذای خشک است. در برنامه تغذیه این حیوان بهتر است هر چند وقت یک بار از میوه استفاده کنید. در خصوص خواب زمستانی باید بدانید این نوع لاک پشت با سرد شدن هوا به خواب زمستانی فرو می رود. این حیوان، در اسارت فقط با کاهش دمای محیط نگهداری وارد خواب زمستانی خواهد شد.

اطلاعات در مورد انواع لاک پشت

۴. لاک پشت پنکیکی

اگر به نگهداری از لاک پشت علاقه مند هستید، پیشنهاد می دهیم که به سراغ لاک پشت پنکیکی بروید. این نوع لاک پشت که بومی جنوب شرق آسیا هستند جزو حیوانات غیر تهاجمی و آرام محسوب می شوند. لاک این حیوان گرد است، به همین دلیل به آن لاک پشت پنکیکی می گویند. این حیوان زیبا می تواند تا ۲۰ سانتی متر طول پیدا کرده و تا ۱ کیلوگرم نیز وزن داشته باشد. لاک پشت پنکیکی دارای سر و پاهای قهوه ای مایل به خاکستری است. به طور کلی می توان گفت این لاک پشت جزو حیوانات خانگی محبوب به شمار می رود، زیرا از نظر اندازه کوچک است و نگهداری از آن به هیچ عنوان سخت نیست.

محبوب ترین انواع لاک پشت

۵. لاک پشت آفریقایی

اندازه لاک پشت گلی آفریقایی بین ۱۷ تا ۳۰ سانتی متری دارد و عمر آن تقریبا ۵۰ سال است. این نوع لاک پشت نیازی به داشتن بستری از خاک در کف محفظه نگهدارشان برخلاف گونه های قبلی ندارند. اگر می خواهید از یک بستری استفاده کنید می بایست از شن یا سنگ های بزرگ باشد که لاک پشت نتواند آن را بخورد. پیشنهاد ما به شما این است که چند گیاه نیز داخل محفظه قرار دهید. رژیم غذایی این گروه از انواع لاک پشت می بایست تنوع داشته باشد.

علاوه بر مواد غذایی خشک مخصوص لاک پشت تجاری، رژیم این لاک پشت باید شامل انواع پروتئین ها ( قلب گاو، مرغ پخته شده، کرم خاکی، سخت پوستان، ماهی ها، حلزون ها، جیرجیرک ها و حشرات آبزی) و انواع سبزیجات مانند کاهو برگ قرمز یا اسفناج باشد. استفاده از مکمل غذایی کلسیم برای حفظ سلامتی این لاک پشت لازم است. در صورت کثیفی آب و تغذیه نامناسب، ممکن است به انگل، کمبود کلسیم و ویتامین D مبتلا شوند.

انواع لاک پشت کدامند؟

۶. لاک پشت هرمان

یکی دیگر از انواع لاک پشت هایی که به عنوان پت از آن نگهداری می کنند، لاک پشت هرمان است. این لاک پشت متعلق به اروپا است و در دشت ها، جنگل ها و مناطق صخره ای زندگی می کند. این حیوان به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ متر طول دارد و وزن آن تا ۷ کیلوگرم نیز می رسد. لاک پشت هرمان از لحاظ ظاهری پوستی قهوه ای مایل به سبز داشته و لاک هایی با شیارهای بسیار عمیق دارد. این حیوان گیاهخوار است و از سبزیجات، گل، علف و میوه تغذیه می کند. شاید برایتان جالب باشد که این لاک پشت ها تا ۱۰۰ سال نیز می توانند عمر کنند. البته به علت تخریب زیستگاه، شکار غیر قانونی و تجارت آن، این نوع لاک پشت جزو حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

انواع لاک پشت خانگی

۷. لاک پشت روسی

این لاک پشت بومی مناطق افغانستان، روسیه و آسیای میانه است و می توانید آن را در خانه نگهداری کنید. همچنین این لاک پشت در ایران به عنوان یک گونه غیر بومی یافت می شود. لاک پشت روسی جزو لاک پشت های کوچک بوده و طول آن ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر است. به علاوه این حیوان وزن ۵/۱ کیلوگرم دارد.

موضوع مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که این لاک پشت ها علف خوار هستند و تغذیه آن ها از گیاهان گوناگونی مثل علف، سبزیجات، برگ و میوه تأمین می شود. علاوه بر این لاک پشت روسی در زمستان به خواب زمستانی فرو می رود. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این حیوان دارد این است که بسیار آرام است  به هیچ عنوان به انسان حمله نمی کند. این حیوان علاقه بسیار زیادی به حفر کردن دارد و در ساعات گرم روز و شب ها به داخل خاک می رود.

بهترین لاک پشت در دنیا

۸. لاک پشت جعبه ای شرقی

از انواع لاک پشت ها می توان به لاک پشت جعبه ای شرقی اشاره کرد. این لاک پشت آبزی بومی کشور ایالات متحده آمریکا است. طول این لاک پشت به طور متوسط بین ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر است. رنگ لاک پشت جعبه ای شرقی سبز تیره یا قهوه ای با لکه های قرمز و زرد است. ویژگی بسیار مهمی که این لاک پشت ها دارند گردن بلند آن ها است که می توانند آن را در لاک خود جمع کنند. باید بدانید این لاک پشت ها معمولا از قورباغه ها، حشرات، نرم تنان و ماهی ها تغذیه می کنند. طول عمر این گونه از لاک پشت ها تقریبا ۳۰ سال است.

از انواع لاک پشت چه می دانید؟

۹. لاک پشت مشکین

لاک پشت مشکین جزو خانواده لاک پشت ها محسوب می شود. به طور معمول این لاک پشت در جنوب شرقی کانادا و مناطق شرقی ایالت متحده زندگی می کند. لاک پشت مشکین یک حیوان آبزی است و تمام وقت خود را در برکه ها یا در آب های کم عمق می گذراند. به طور معمول این لاک پشت تنها برای تخم گذاری به خشکی می رود. طول این لاک پشت بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است و اگر درست نگهداری شوند تا ۵۰ سال نیز عمر می کنند.

در خصوص تغذیه آن ها باید بدانید رژیم غذایی این لاک پشت حشرات، گیاهان آبزی و ماهی ها هستند. همچنین می بایست این موضوع را به یاد داشته باشید که لاک پشت حیوان اجتماعی است و بیشتر در گروه های کوچک زندگی می کند. لاک پشت مشکین جزو لاک پشت های تقریبا مقاوم است اما احتمال دارد به بیماری های مختلفی مانند انگل ها، عفونت های باکتریایی و عفونت های قارچی مبتلا شود.

انواع لاک پشت را بشناسید!

۱۰. لاک پشت ریوز

یکی از دیگر از انواع لاک پشت ها، ریوز است که در آب شیرین سکونت دارد. لاک پشت ریوز بومی جنوب شرق آسیا است و در رودخانه ها، باتلاق ها و دریاچه ها زندگی می کند. لاک پشت های ریوز به صورت متوسط ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر طول دارند و وزن آن ها بین ۵/۰ تا ۱ کیلوگرم است. شما می توانید این نوع لاک پشت را از روی پوست تیره با لکه های قهوه ای آن شناسایی کنید. انواع لاک پشت های ریوز همه چیز خوار هستند و از نرم تنان، ماهی، حشرات و گیاهان تغذیه می کنند. متأسفانه لاک پشت های ریوز در معرض انقراض هستند و به همین خاطر در برخی از کشورها تحت حفاظت قرار دارند.

نگهداری از لاک پشت در خانه

۱۱. لاک پشت خالدار

از انواع لاک پشت می توان به لاک پشت خالدار اشاره کرد. این نوع لاک پشت به شکلی است که روی لاک های آن خال هایی با رنگ های سبز روشن و قهوه ای تیره وجود دارد. به طور معمول این لاک پشت در آب شیرین مثل دریاچه ها، رودخانه ها و باتلاق ها زندگی می کند. اگر قصد دارید لاک پشت های خالدار را خریداری کنید این موضوع را به خاطر داشته باشید که این حیوانات گیاهخوار هستند. آن ها از گیاهان آبزی نظیر سرخس، جلبک و خزه تغذیه می کنند. همچنین غذای لاک پشت های خالدار از نرم تنان، حشرات و ماهی های کوچک نیز تأمین می شود.

انواع لاک پشت مناسب برای نگهداری

۱۲. لاک پشت نقاشی غربی

یکی از انواع لاک پشت های آبزی بومی در قاره آمریکا لاک پشت نقاشی غربی است. به طور معمول این لاک پشت در کالیفرنیا و جنوب غربی کانادا یافت می شود.  طول لاک پشت های غربی رنگی به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر است. علاوه بر این یکی از ویژگی های این لاک پشت، داشتن لاک قهوه ای تیره با لکه های قرمز و زرد است. به طور کلی این لاک پشت ها، حیواناتی هستند که انفرادی زندگی می کنند و مرداب ها، آب های کم عمق و باتلاق ها محل زندگی آن ها است. این نوع لاک پشت از حشرات، نرم تنان و ماهی های کوچک تغذیه می کنند. لاک پشت های پشت نقاشی مشکی جزو حیوانات خانگی محبوب به شمار می روند که نگهداری از آن ها سخت نیست. لازم است بدانید طول عمر آن ها تقریبا ۵۰ سال است.

نگاهی به انواع لاک پشت

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله چرخه زندگی لاک پشت را نیز مطالعه فرمایید.

منبع :



Source link