این اصول برخورد با کارگران از شما کارفرمای موفق تر می سازد


اصول برخورد با کارگران یکی از کلیدی ترین چاره های احیا و سرمایه گذاری در هر کسب و کاری است. چگونگی برخورد و رفتار صحیح با این قشر در عملکرد و فعالیت آن ها نقش پر رنگی را ایفا می کند. به این منظور برای برقرار سازی یک رابطه خوب میان کارگر و مدیر، نیاز به یک مدیریت صحیح و اصولی است. چرا که یکی از دغدغه های مدیران کسب و کار، آگاهی از چگونگی برخورد صحیح با قشر کارگر می باشد تا در این فضا مشکلی شکل نگیرد.

میان مدیر کسب و کار و کارگران باید یک رابطه صمیمانه دو طرفه برقرار باشد، رفتار صمیمانه ای که از چارچوب احترام و حد و مرز ها خارج نشود. همه می دانید که جایگاه مدیر چندین درجه بالا تر از جایگاه اجتماعی قشر کارگر است پس با رعایت اصول برخورد صحیح این احساس نابرابری و حسادت را از میان ببرید چرا که در ادامه به روابط کاری خدشه وارد می شود.

آشنایی با اصول برخورد با کارگران

اصول برخورد با کارگران و رعایت مدیر کسب و کار

شکی وجود ندارد که بسیاری از مدیران هنوز از مهارت های برخورد مناسب و اصول با کارگران آگاهی ندارند در نهایت کارگران از انجام مسئولیت و وظایف خود در فضای کار سرپیچی می کنند اما این برخورد چگونه باید باشد؟!

  1. انتخاب و ابراز لحن بیان مناسب و محترمانه، عدم تمسخر و بی احترامی در هنگام هم صحبتی با آن ها
  2. قطع نکردن صحبت‌های آن‌ها و صبور ماندن در زمان گوش دادن به حرف‌های کارگران
  3. برقراری ارتباط موثر با کارگر از راه برقراری تماس چشمی با آن
  4. ابراز صحبت های پر انرژی به منظور فهم و درک بهتر حرف‌های مدیر توسط کارگران
  5. رفتار مناسب با هر کارگر متناسب با تیپ شخصیتی روانشناسانه او
  6. عدم پافشاری و سماجت به روی نظرات خود ( عدم تحمیل نظرات خود بر باور و تفکر کارگر.) و تشویق آنان به ارائه نظر های خود در مورد صحبت‌های مدیر

اصول برخورد با کارگر زیر دست

کارگران زیر دست در رشد و توسعه هر جامعه ای نقص تاثیر گذاری دارند و اگر برخورد مناسبی از سوی مدیران کسب و کار با آن ها صورت بگیرد، کارگران نیز مسئولیت های خود را به خوبی و در عالی ترین حالت ممکن انجام می دهند. برای افزایش بازدهی و کیفیت کار افراد زیر دست نیاز است که امنیت شغلی و روانی برای آن ها ایجاد شود و رفتاری در خور بالا با آن ها صورت بگیرد البته از پرداخت به موقع حقوق و مزایا نمی توان چشم پوشی مرد. از جمله رعایت نکات لازم به هنگام برخورد با یم کارگر زیر دست:

  1. احترام به شخصیت و هویت افراد کارگر
  2. توجه در رعایت صداقت و یکرنگی به هنگام برخورد با آن ها
  3. تواضع و فروتنی در برخورد با قشر کارگران زیر دست
  4. پرهیز از استبداد و خشونت مدیریتی در فضای کار
  5. شرکت دادن و توجه به نظرات کارکنان در تصمیم‌گیری‌های کاری
  6. تعیین دستمزد یا پرداخت پاداش آن‌ها پیش از شروع به کار
  7. قدردانی و ارائه بازخورد موثر به آن ها برای تشویق بیشتر
  8. دریافت پاداش به دنبال عملکرد مطلوب افراد در فضای کار
  9. کشف بی عدالتی های ناحق در سیستم کار و تلاش برای رفع آن

اصول برخورد با کارگر زیر دست

اصول برخورد با کارگر خاطی

عموما کارگر خاطی به کسی گفته می شود که از دستورات مدیران کسب و کار پیروی نکرده و موجب بی نظمی در فضای کار می شود. جدای از این قضیه کارگر خاطی وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد و این الگو برداری غلطی برای دیگر کارگران می باشد چرا که به روی عملکرد آن ها تاثیر می گذارد. اخراج این افراد کار درستی نیست، این امکان وجود دارد که ناسازگاری آن ها در این فضای کاری به علت تغییر شرایط و قوانین باشد و او هنوز به آن ها عادت نکرده است. پس بهتر است که مدیران رسیدگی عمیق و دقیق تری به این موضوع مهم داشته باشند و از روی عصبانیت تصمیمات عجولانه ای نگیرند. از جمله رعایت نکات لازم به هنگام برخورد با کارگر خاطی در فضای کار:

  1. ریشه‌یابی مشکل و عدم محکومیت بی ‌علت کارگر خطاکار از همان ابتدای کار
  2. گوش دادن به صحبت‌های این افراد و توجه ویژه به آن ها
  3. مستند سازی فعالیت این افراد و مشکلات به وجود آورنده آن‌ها به منظور در اختیار داشتن مدارک و دلایل ویژه
  4. تاکید به روی صحبت‌های خود برای برخورد صحیح با عدم کارآمدی کارگر خطاکار و تلاش برای تغییر رویه او
  5. اخطار دادن در صورت عدم توجه برای انجام وظایف سپرده شده به او

اگر باز هم هیچکدام چاره ساز نبود، تنها راه حل اخراج کارگر است و مدیر باید با شجاعت تمام این مسئولیت را به عهده بگیرد. چون مدیر شخصی با تجربه است و تمام تلاش خود را برای حفظ و تربیت نیروی کاری خرج کرده است.

اصول برخورد با کارگر بی نظم

کارگران بی نظم به کسانی گفته می شود که انگیزه لازم برای انجام مسئولیت های خود را ندارند و از آن ها طفره می روند. اما برای برخورد صحیح با این افراد چه باید کرد؟!

  1. ریشه‌یابی مشکلات پیش آمده به علت احتمال کوتاهی از سوی کارفرما
  2. عدم قضاوت و سرزنش کارگر بی نظم و درک شرایط او با گوش دادن به صحبت‌ها و توجه نشان دادن
  3. همدلی و ارائه آموزش‌های مناسب به کارگر بی نظم در کمال آرامش تمام
  4. ارائه واضح قوانین موجود در فضای کار و تاکید بیشتر به رعایت انجام آن‌ها
  5. ابراز و شرکت گذاری تجربه‌های مفید خود برای تاثیر گذاری بیشتر به تفکرات کارگر بی نظم
  6. انگیزه‌ دهی به کارگر بی نظم برای انجام کار به وسیله تقسیم‌بندی وظایف و ارائه اختیارات لازم به او برای تصمیم‌گیری های بهتر
  7. حذف نشانه های حواس پرتی در فضای کار به عنوان نقش پر رنگ بر هم زننده نظم

اصول برخورد با کارگر بی نظم

ویژگی های موجه بودن اخراج کارگر طبق ماده قانون کار در جامعه کاری

در صورتی که تمام قرارداد از سوی مدیر کاری بر هم زده شود به معنای اخراج کارگر می باشد اما این اخراج بی علت نبوده و باید ها نباید هایی دارد.

طبق ماده ۲۷ قانون کار، کارگر در انجام مسئولیت های داده شده به او کوتاهی کرده و به نقض آیین نامه های انضباطی پس از چندین تذکرات کتبی پرداخته است.

در این وضعیت مدیر نمی تواند با مشاهده این رفتار ها به سرعت او را اخراج کند بلکه پس از پرس و جوی نظر شورای اسلامی کار یا همان انجمن صنفی اگر نظر و دیدگاه آن ها مثبت بود باید حقوق رسیدگی به اختلاف کارگر پرداخته شود و سپس با بر هم زدن قرارداد کاری او را اخراج کند.

اگر مدیر تخلفی از کارگر مشاهده کند بدون هیچ گونه رعایت منطق و تشریفات قانونی می تواند کارگر را اخراج کرده و هیچ گونه حقوقی پرداخت نکند.

حال اگر کارگر از این موضوع شکایت دارد باید به مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما مراجعه نماید.

اخراج کار طبق قانون کاری

در ادامه مقاله اصول برخورد با کارگران توصیه می شود که لینک های اصول اخلاقی محیط کار و اهمیت امنیت روانی در محیط کار را کلیک نمایید.

منبع :

برچسب :



Source link