بهترین انواع کود برای شلیل در فصول مختلف سال


کود برای شلیل یکی از اصلی ترین انتخاب های مهم برای رعایت اصول نگهداری صحیح آن ها می باشد چرا که با افزایش فراهم آوری مواد مغذی در خاک، شرایط رشد و نمو این گیاه را ضمانت می کند در نتیجه بهره وری محصول در بهترین حالت ممکن خود بهبود می یابد. کود های نهال شلیل سرشار از موادی هستند که عناصر مهم نیتروژن، فسفر، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و تکثیر مفید آن ها فراهم می کنند.

با کمک کود های شیمیایی یا کود های آلی، مصرف کننده های انسانی می توانند برای ارسال مواد مغذی و حفاظت از خاک برنامه ای را برای ساختار بهینه کشاورزی طراحی نمایند. البته باید اشاره کرد که کود های معمولی موجب بهبود خواص مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی خاک و بهبود ساختار عمیق ذرات خاک می شوند. در نهایت با استفاده درست از کود های شیمیایی یا آلی می توان به روند فرآیند کشاورزی برای افزایش بهترین عملکرد کمک کرد.

برنامه غذایی مناسب برای درختان شلیل چگونه باید باشد؟

اگر تا اکنون آگاهی ای از برنامه اصولی برای تغذیه درختان مزارع خود نداشته اید، بهتر است بدانید که الگوی خوبی را پیش نگرفته اید چرا که کارشناسان نهالستان راهکار های ایده آلی را برای افزایش بهره وری کیفیت محصول ارائه می دهند.
بهترین کود برای شلیل می تواند گزینه های زیر باشد:

مخصوص ترین کود برای شلیل

کود آلی؛

اما کود های آلی شامل چه موارد تعریف شده ای است که به افزایش حاصل خیزی خاک، افزایش توانایی درخت برای جذب آب و مواد غذایی کمک می کند؟! شامل موادی چون کمپوست، کود غذایی و کود حیوانی

کود نیتروژن؛

از اصلی ترین عناصر مورد نیاز برای رشد درخت شلیل می توان به کود های نیتروژن دار اشاره کرد. به فرض مثال کود سوپر فسفات آمونیوم و نیترات کلسیم به رشد و تکثیر بهینه تر درخت شلیل کمک کننده هستند.

کود فسفر؛

باز هم می توان گفت کود های فسفر دار از اصلی ترین عناصر مهم رویش درختان شلیل به حساب می آیند. از جمله کود های فسفر دار شامل: سوپر فسفات سه گانه و آمونیوم فسفات که به افزایش تولید میوه و بهبود سیستم ایمنی درختان شلیل کمک می کنند.

کود پتاسیم؛

برای افزایش تولید میوه و بهبود تقویت بخش سیستم دفاعی درختان شلیل می توان از انواع کود های پتاسیم دار چون کلرید پتاسیم و سولفات پتاسیم بهره گرفت چرا که پتاسیم نقش پر رنگی در رشد و نمو درختان دارد.

کود حیوانی؛

کمپوست یا همان کود های حیوانی از بقایای حیوانات و فضولات آن ها تهیه می شود برای استفاده از آن در باروری درختان شلیل توصیه می شود که پیش از خرید نهال به کودورزی خاک بپردازید.
کود حیوانی همچون اسفنج عمل کرده و با ایجاد سازی سلول های هوایی در خاک به حفظ رطوبت کمک می کند. اجزای اصلی کود کمپوست کدام اند؟!

ازت؛

یکی از انواع مواد مغذی مهم برای رشد نهال شلیل عنصر ازت است که درون کود کمپوست به فراوانی یافت می شود.

فسفر؛

فسفر تعریف مهمی برای رشد درختان شلیل می باشد که درون کود حیوانی قرار دارد.

پتاسیم؛

پتاسیم موجود در کود های حیوانی به تغذیه و حفاظت نهال های شلیل کمک می کند.

مواد آلی؛

اگر کود حیوانی تجزیه شود، سرشار از مواد آلی خواهد بود و به این منظور در بهبود ساختمان خاک، حفظ رطوبت خاک و تغذیه خاک کمک می کند.

منظور از کود مرغی برای درختان شلیل چیست؟

یکی از اصلی ترین بهش های کود مرغی عنصر نیتروژن است اما مواد مغذی دیگری چون فسفر و پتاسیم نیز دارد، اما باز هم چرا نیتروژن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد؟!
چون عنصر نیتروژن به انبساط و فتوسنتز تاج درختان شلیل کمک می کند و بسیار برای رشد آن تاثیرگذار است.
با استفاده از کود مرغی می توانید نقش بسزایی در رشد سریع و سالم نهال های شلیل مزارع داشته باشید البته استفاده از کود مرغی با عنوان منبع طبیعی موجب بهبود ساختمان خاک و افزایش زهکشی آن می شود.

مخصوص ترین کود برای شلیل کدام است؟

کودی برای درختان شلیل مناسب است که سرشار از مواد مغذی و غذایی ایده آل برای رشد بهینه آن ها باشد. از جمله عناصر مورد نیاز برای رشد شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که به ریشه دهی درختان شلیل کمک کرده و در مقابل حمله حشرات و ابتلا به بیماری های متنوع از درختان شلیل حفاظت می کند. در نتیجه به افزایش تولید میوه شلیل و سلامت درختان آن نقش موثر ایفا دارد.

کود اوره برای شلیل چگونه نقش موثری ایفا می کند؟

بهترین کود برای استفاده، کود های اورا می باشد که به رشد و تولید درختان شلیل کمک می کند. کود اوره منبع عنصر نیتروژن بودا و گزینه موثری برای رشد گیاه و ساقه است.
درختان شلیل این عنصر مورد نیاز را از راه خاک و آب دریافت می کنند اما اگر کود اوره هم به خاک افزوده شود، مسیر رشد و نمو با سرعت بیشتری پیش می رود.
البته باید گفت ما نیتروژن تنها عنصر موجود در کود های اوره نیست چرا که دارای فسفر بوده و به تقویت رشد ریشه و سیستم تناسلی درختان شلیل کمک می کند و همینطور با اثر گذاری به روی تولید مثل درخت، دوره گلدهی و میوه دهی درخت را بهبود می دهد. جدای از فسفر و نیتروژن. پتاسیم نیز وجود داشته که در رشد و تولید درختان شلیل کمک کننده است.

بهترین زمان کود برای شلیل چه فصلی است؟

پس از تهیه کود حال به این فکر هستید که چه زمانی بهترین فصل برای کوددهی می باشد!؟
باید گفت بهترین زمان برای کوددهی درختان شلیل فصل بهار است چرا که درختان از خواب بیدار می شوند و فرصت باروری فرا می رسد.
همواره برای حفظ تعادل خاک و رشد درختان از کود های آلی کمک بگیرید، در ادامه دستور العمل های لازم را رعایت کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

بهترین زمان کوددهی شلیل در انواع فصل ها

فصل زیبای بهار؛

بهترین زمان برای استفاده از کود های نیتروژن دار و تامین نیاز های لازم رشد برگ و ساقه درختان فصل بهار می باشد تا در نهایت برگ ها رشد سریع و بهتری داشته باشند.

فصل گرم تابستان؛

در فصل تابستان به علت گرمای فراوان باید آبیاری منظمی برای گیاهان شلیل صورت بگیرد و استفاده از کود های پتاسیم دار به شدت توصیه می شود چرا که موجب مقاومت درختان شلیل در برابر خشکی و تنش های محیطی می شود.

فصل بارانی پاییز؛

در فصل بارانی پاییز بهترین گزینه کوددهی، کود های فسفر دار است که به تقویت ریشه و افزایش حفاظت درختان شلیل کمک می کند. پس می توان گفت این گونه از کود نقش مهمی در تغذیه و آماده سازی آن ها برای زمستان ایفا دارد.

فصل سرد زمستان؛

در فصل زمستان، درختان شلیل در خواب زمستانی به سر می برند که با این وضعیت هرگز کوددهی ای نباید صورت بگیرد، اگر هم نیاز بود بهتر است به مقدار خیلی کم به پایه خاک افزوده شود.
اما اگر یک رژیم غذایی متعادل شامل ترکیبات نیتروژن، فسفر و پتاسیم پیش از فصل زمستان برای گیاه انجام بگیرد، دیگر کم کم برای شروع فصل جدید نیز آماده می شود.
این فصل بهترین زمان برای استفاده از روش چالکود است.

از همراهی شما عزیزان بسیار متشکریم اگر علاقمند به مطالعه هستید، لینک های قرار داده شده را چون بهترین کود برای رشد خیار، انواع کود برای سیر و بررسی انواع کود برای درخت زردآلو برای بررسی بیشتر کلیک نمایید.

منبع :

برچسب :



Source link