غذاهای فوق فرآوری شده برای بیماری های تنفسی خطرآفرین هستند


غذای آشغال

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات جدید SAHMRI و دانشگاه آدلاید نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده (UPF) به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری های مزمن تنفسی را افزایش می دهد.

این مطالعه به رهبری Ph.D. نامزد Tefera Mekonnen، و منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه، داده های بیش از 96000 نفر را که در چندین دهه در ایالات متحده زندگی می کردند از سال 1999 تا 2018 جمع آوری کرد و تأثیر مصرف مواد غذایی به شدت فرآوری شده را بر انواع بیماری های مزمن تنفسی تجزیه و تحلیل کرد.

ما دریافتیم که شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی حاوی بیش از 40 درصد UPF داشتند، 26 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و 10 درصد خطر کلی مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن تنفسی، از جمله سرطان ریه، مزمن بودند. مکونن گفت: برونشیت، آمفیزم و آسم.

شرکت‌کنندگانی که بیشترین مقدار UPF را مصرف کردند، معمولاً جوان‌تر بودند، با BMI بالاتر و خطر ابتلا به دیابت، آمفیزم و فشار خون بالا و همچنین کیفیت کلی رژیم غذایی پایین‌تری داشتند.

نمونه هایی از غذاهای فوق فرآوری شده عبارتند از چیپس، شکلات، آب نبات، بیسکویت، گوشت فرآوری شده، مرغ سرخ شده، نوشابه، بستنی و غیره.

مکونن گفت: “این غذاها مملو از مواد نگهدارنده و افزودنی هستند که وارد جریان خون می شوند و ممکن است به استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن کمک کنند و شرایط تنفسی را تشدید کنند.”

این مطالعه یکی از گسترده ترین تحقیقاتی است که تا به امروز در مورد تأثیر غذاهای فوق فرآوری شده بر سلامت تنفسی انجام شده است.

محققان می گویند که انتظار ندارند تفاوت عمده ای بین ایالات متحده و سایر کشورهای غربی از جمله استرالیا پیدا کنند، زیرا این جمعیت از رژیم غذایی مشابهی پیروی می کنند.

مکونن گفت: “تحقیق ما نشان می دهد که محدود کردن مصرف غذاهای فوق فرآوری شده می تواند به طور قابل توجهی سلامت تنفسی را بهبود بخشد و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن تنفسی را کاهش دهد.”

تحقیقات بیشتری برای کشف مکانیسم‌های دقیقی که تأثیر عوامل رژیم غذایی بر سلامت تنفسی را با جزئیات بیشتری نشان می‌دهند، مورد نیاز است.

اطلاعات بیشتر:
Tefera Chane Mekonnen و همکاران، مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و خطر مرگ و میر بیماری های تنفسی مزمن در میان بزرگسالان: شواهد از یک مطالعه کوهورت آینده نگر، مجله اروپایی تغذیه (2024). DOI: 10.1007/s00394-024-03356-4

ارائه شده توسط دانشگاه آدلاید

نقل قول: غذاهای فوق فرآوری شده که خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را به همراه دارند (2024، 10 آوریل) بازیابی شده در 10 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-ultra-foods-pose-respiratory-diseases.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.