تحقیقات جدید نشان می‌دهد که باکتری‌های روده یک کودک نوپا پیش‌بینی می‌کند که آیا آنها در 5 سالگی اضافه وزن خواهند داشت.


روده

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

بر اساس تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپا امسال ارائه شده است، ترکیب و حجم باکتری های روده در کودکان نوپا در 3.5 سالگی، پیش بینی کننده شاخص توده بدنی (BMI) در سن 5 سالگی است، صرف نظر از اینکه آنها نارس متولد شده اند یا نه. در مورد چاقی (ECO) در دوبلین، ایرلند (17-20 مه).

این یافته‌ها همچنین تفاوت‌هایی را در باکتری‌های مستعمره‌کننده روده در بزرگسالان مبتلا به چاقی مشخص کرد، که نشان می‌دهد تغییرات در میکروبیوتای روده که مستعد چاقی بزرگسالان است از اوایل کودکی شروع می‌شود.

ساختار میکروبیوتای روده در ماه‌ها و سال‌های اول زندگی رشد می‌کند و تغییر می‌کند و اختلال در رشد آن با شرایطی در زندگی بعدی از جمله بیماری التهابی روده، دیابت نوع 1 و چاقی دوران کودکی مرتبط است.

با این حال، ارتباط بین میکروبیوتای روده و هر دو تغییر در BMI در دوران کودکی و اضافه وزن کودکان نامشخص است و اطلاعات در مورد نوزادان نارس متولد شده اندک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، این مطالعه که توسط آقای Gaël Toubon از Inserm، Université Paris Cité و Université Sorbonne Paris Nord، پاریس، فرانسه انجام شد، بررسی کرد که چگونه میکروبیوتای روده کودکان 3.5 ساله از دو گروه تولد در سراسر کشور فرانسه با آن مرتبط است. BMI آنها در 5 سالگی و تغییرات در BMI آنها بین 2 تا 5 سالگی، پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده از جمله سن و جنس کودک، سن حاملگی، نحوه زایمان، تغذیه با شیر مادر، BMI قبل از بارداری مادر، و کشور محل تولد.

به طور کلی، 143 نوزاد نارس (متولدین کمتر از 32 هفته سن بارداری) از EPIPAGE2 – یک مطالعه ملی که در تمام واحدهای زایمان و نوزادان در فرانسه در سال 2011 انجام شد – و 369 نوزاد کامل (متولد شده در سن حاملگی بیش از 33 هفته) وارد شدند. ) از ELFE – یک مطالعه ملی که زندگی 18000 کودک متولد شده در کلان شهر فرانسه در سال 2011 را دنبال می کند.

نمونه مدفوع در 3.5 سال جمع آوری شد. پروفایل میکروبیوتای ژنتیکی ارتباط مثبتی بین BMI z-score (اندازه گیری وزن بدن بر اساس قد برای هر گروه سنی بر اساس جنسیت) در 5 سالگی و نسبت باکتری های روده Firmicutes به Bacteroidetes که مستقیماً با چاقی درگیر هستند نشان داد. در مقایسه با Firmicutes)، افراد لاغرتر تمایل دارند.

توبون توضیح می‌دهد: «دلیلی که این باکتری‌های روده بر وزن تأثیر می‌گذارند این است که میزان جذب چربی را تنظیم می‌کنند». “کودکانی که نسبت فیرمیکوت به باکتروئیدت بیشتری دارند کالری بیشتری جذب می کنند و احتمال افزایش وزن بیشتر است.”

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که شش نوع خاص از باکتری‌های روده در 5 سالگی بسیار پیش‌بینی‌کننده BMI z-score هستند.

فراوانی بیشتر از سه دسته باکتری – گروه Eubacterium hallii، Fusicatenibacter و گروه Eubacterium ventriosum – به عنوان یک عامل خطر برای BMI z-score بالاتر شناسایی شد. و تعداد بیشتری از سه نوع باکتری – Eggerthella، Colidextribacter، و Ruminococcaceae CAG-352 – با BMI z-score کمتر مرتبط بودند.

جالب توجه است که برخی از انواع باکتری ها نیز با تغییرات در امتیاز z BMI بین 2 تا 5 سالگی مرتبط بودند، که نشان می دهد برخی از آنها در سرعت پیشرفت بالاتری در امتیاز z BMI بین 2 تا 5 سال دخیل بودند، در حالی که برخی دیگر مشخص شد در برابر این پیشرفت سریع تر محافظت کنید.

علاوه بر این، محققان دریافتند که هم بیوسنتز پیش‌بینی‌شده هورمون‌های استروئیدی و هم بیوتین (ویتامین B که در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای متابولیک نقش دارد) مسیرهای متابولیکی میکروبیوتای روده با BMI z-score 5 ساله مرتبط است.

توبون توضیح می‌دهد: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که آنچه برای میکروبیوتای روده اهمیت دارد نه تنها این است که کدام باکتری درگیر است، بلکه این است که آنها چه می‌کنند».

نکته مهم این است که تولد زودرس تفاوتی با BMI بعدی ندارد.

توبون می‌گوید: «میکروب‌های روده به‌عنوان یک عامل مهم در اوایل زندگی در حال ظهور است که می‌تواند بر افزایش وزن در دوران کودکی و زندگی بعدی تأثیر بگذارد. “یافته‌های ما نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی متمایز ممکن است نقش مهمی در ایجاد چاقی ایفا کند. تحقیقات بیشتری برای بررسی گونه‌های باکتریایی خاص که بر خطر و محافظت تأثیر می‌گذارند و درک بهتر زمانی که تغییر به چاقی مطلوب است مورد نیاز است. میکروبیوتای روده ممکن است رخ دهد و بنابراین زمان مناسب برای مداخلات احتمالی است.”

اطلاعات بیشتر:
کنفرانس: eco2023.org/

ارائه شده توسط انجمن اروپایی برای مطالعه چاقی

نقل قولتحقیقات جدید (2023، 19 مه) که در 19 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-toddler-gut-bacteria- بازیابی شده است، نشان می دهد که باکتری های روده یک کودک نوپا پیش بینی می کند که آیا آنها در 5 سالگی اضافه وزن خواهند داشت یا خیر. اضافه وزن-years.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.