تحقیقات نشان می‌دهد که حمایت همتایان برای کسانی که برای بیماری‌های روانی شدید دارو مصرف می‌کنند، حیاتی است


دارو

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

محققان دانشکده داروسازی آستون دریافته‌اند که افراد مبتلا به بیماری روانی شدید می‌توانند از حمایت همسالان برای کمک به مدیریت داروهای خود و بهبود سلامت و کیفیت زندگی خود بهره ببرند.

این مطالعه که برای بررسی پیچیدگی‌های دارو در بیماری‌های روانی شدید و شناسایی راه‌حل‌های احتمالی راه‌اندازی شد، نشان داد که بدون حمایت اضافی، خطر این است که آنها داروهای خود را مصرف نکنند.

اصطلاح “بیماری روانی شدید” مجموعه ای از شرایط را شامل می شود، از جمله اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی. بیشتر شرایط با داروهایی مانند داروهای ضد روان پریشی و تثبیت کننده های خلقی درمان می شوند، اما عوارض جانبی، به ویژه در مراحل اولیه درمان، می تواند شدید باشد. در نتیجه، پایبندی بیمار به رژیم های دارویی می تواند بسیار کم باشد.

محققان به سرپرستی دکتر جو هاو و پروفسور یان میدمنت به دنبال درک این موضوع بودند که چگونه تصمیم گیری مشترک بین بیماران و پزشکان ممکن است این امر را بهبود بخشد. این کار به عنوان بخشی از پروژه بهینه سازی MEDIcation در بیماری شدید روانی (MEDIATE) که از نوامبر 2021 تا مارس 2023 اجرا شد، انجام شده است.

بخشی از تحقیقات شامل بررسی گسترده ادبیات موجود در مورد این موضوع بود، اما دکتر هاو می‌گوید که آنچه این مطالعه را متمایز می‌کند این است که پزشکان و افرادی که با بیماری‌های روانی شدید از بیرمنگام و Solihull Mental Health Foundation NHS Trust زندگی می‌کنند را نیز به این موضوع متمایز می‌کند. در مورد موضوع و جهت مطالعه بحث کنید.

محققان دریافتند که یک رویکرد شخص محور، در کنار یک رابطه اعتماد بین بیمار و پزشک، که در آن افراد مبتلا به بیماری روانی جدی برای تصمیم گیری در مورد دارو حمایت می شوند، به آنها کمک می کند که داروی مناسب را با دوز مناسب دریافت کنند. زمان مناسب.

با این حال، فردی که مبتلا به یک بیماری روانی شدید تشخیص داده می شود، ممکن است به ندرت به روانپزشک خود مراجعه کند، با فاصله زمانی چند ماهه. در این میان، واکنش بد به دارو ممکن است به این معنا باشد که بیمار به طور بالقوه از منابع نامعتبر به دنبال اطلاعات است و ممکن است مصرف دارو را به طور کامل متوقف کند یا خود درمانی کند.

یکی از کسانی که در این مطالعه شرکت داشت، مکس کارلیش، محقق ارشد بیمار بود که به مدت 19 سال با اختلال دوقطبی زندگی کرده است. او گفت: “حداقل به اندازه قرص هایی که مصرف می کنید، رابطه شما با تجویز کننده مهم است. این رابطه بخش بزرگی از زندگی هر کاربر خدمات است و با این حال به ندرت در مورد آن صحبت شده و به سختی تحقیق شده است. در مطالعه، ما دریافتیم که بسیاری از بیماران زمان بسیار کمی را صرف هر نوع گفتگو با پزشکان خود می کنند.”






https://www.youtube.com/watch?v=TcbjCRQ_yQI

اعتبار: گروه تحقیقاتی PharMED

پشتیبانی همتایان آموزش دیده و مؤثر می‌تواند به رفع شکاف‌ها در توصیه‌های دارویی کمک کند. در حالی که حمایت همتایان در سلامت روان رایج است، به طور سنتی بی میلی برای گنجاندن حمایت از دارو به عنوان بخشی از نقش آنها وجود داشته است. با این حال، این مطالعه نشان داد که تحقیقات بیشتری در مورد آموزش و حمایت مورد نیاز برای پشتیبانی همتایان برای کار ایمن در این زمینه مورد نیاز است.

اینها شرایط جدی هستند که نیاز به داروی قوی دارند و اگر مشکلی پیش بیاید عواقب آن می تواند شدید باشد.

دکتر هاو گفت: “افراد مبتلا به بیماری روانی شدید اغلب احساس می کنند اطلاعات کافی در مورد تشخیص یا داروهای خود ندارند و در عوض به پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند Reddit روی می آورند، جایی که موضوعات زیادی در مورد مواردی مانند اسکیزوفرنی و داروهای ضد روان پریشی وجود دارد. “

“این اطلاعات می تواند درست باشد، اما ممکن است درست نباشد، و تشخیص تفاوت بدون دانش تخصصی می تواند دشوار باشد. افرادی که با بیماری روانی جدی زندگی می کنند می توانند از حمایت همتایان بهره مند شوند، بنابراین بهتر است یک سیستم مناسب داشته باشیم. و به آنها کمک کنید تا توصیه های خوبی را به آنها بگویند.”

مهم‌تر از همه، گروه‌های بیمار و پزشکان در این مطالعه موافقت کردند که نقشی برای حمایت از همتایان آموزش‌دیده مناسب وجود دارد. افراد با تجربه زنده می توانند توصیه هایی ارائه دهند که ممکن است در بروشورهای اطلاعاتی نباشد یا برای افرادی که هرگز دارو مصرف نکرده اند پیش بیاید.

به عنوان مثال، این می تواند به سادگی توصیه به کسی باشد که داروی خود را قبل از رفتن به رختخواب مصرف کند، اگر به جای اول صبح خواب آلود می شود یا به او اطمینان می دهد که عوارض جانبی بسیار ناخوشایند در ابتدا ممکن است به مرور زمان از بین برود.

همدلی و تجربه مشترک می‌تواند صحبت کردن با فردی با شرایط مشابه و دریافت مشاوره از او را بسیار آسان‌تر از یک حرفه‌ای بدون آن تجربه زنده کند. همچنین می تواند به فرد کمک کند تا در تصمیم گیری در مورد داروهای خود احساس قدرت بیشتری کند.

کارلیش افزود: «در آینده، پشتیبانی همتایان می‌تواند نقش بسیار مهمی در رابطه بین تجویزکننده و تجویز شده ایفا کند، اما در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که حمایت همتایان چقدر می‌تواند در دریافت آن تأثیر بگذارد. افرادی که داروهای مناسب مصرف می کنند، زیرا به ندرت هیچ تحقیقی در مورد آن وجود دارد.”

دکتر هاو و تیم تحقیقاتی بسیار کمی در جوامع قومیتی اقلیت پیدا کردند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اعضای جوامع اقلیت به احتمال زیاد داروهای اجباری دریافت می کنند که اهمیت این حوزه را برجسته می کند. به طور کلی، تحقیقات بسیار کمی از دیدگاه بیمار نوشته شده است.

پروفسور Maidment که MEDIATE را آبستن کرد، محقق ارشد بود و بیش از 25 سال در زمینه سلامت روان کار کرده است، گفت: “بیماری روانی درمان نشده می تواند عواقب مخربی داشته باشد. دریافت داروهای مناسب برای بیماران که از مصرف آن خوشحال هستند، یک مشکل بوده است. چالش کلیدی برای سال‌های متمادی. ما نیاز به توسعه رویکردهای جدید مؤثر داریم. تحقیقات آینده ما بر روی کشف این موضوع تمرکز خواهد کرد که چگونه کارکنان پشتیبانی همتا می‌توانند به افرادی که با بیماری روانی جدی زندگی می‌کنند کمک کنند تا داروهای خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.”

این تحقیق در منتشر شده است کیفیت و ایمنی BMJ.

اطلاعات بیشتر:
ایان میدمنت و همکاران، بررسی واقع بینانه بهینه سازی دارو برای کاربران خدمات مسکن اجتماعی مبتلا به بیماری روانی جدی، کیفیت و ایمنی BMJ (2023). DOI: 10.1136/bmjqs-2023-016615

ارائه شده توسط دانشگاه آستون

نقل قول: تحقیقات نشان می‌دهد که حمایت همتایان برای کسانی که دارو برای بیماری‌های روانی شدید مصرف می‌کنند حیاتی است (2023، 7 دسامبر) در 7 دسامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-12-peer-vital-medication-severe-mental.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.