توریسم درمانی چیست؟ آشنایی با مزیت های توریسم پزشکی


از جمله امکاناتی که به افراد به منظور بهبود وضعیت روحی و جسمی خود در جهت بالا بردن سلامتی بدنشان با بهره مندی از منابع طبیعی، دستورات پزشکی، خدمات ورزشی و … در مکانی بیرون از محل سکونتشان ارائه می گردد توریسم درمانی یا گردشگری پزشکی گفته می شود. هدف از این اقدام فقط بکارگیری تجهیزات پزشکی نبوده بلکه برخی اوقات فرد برای استفاده بردن از منابع طبیعی سایر کشور ها به کشور موردنظر مسافرت می کند. به طور مثال افرادی که به جهت نمک درمانی، آب درمانی و لجن درمانی به مکان هایی همانند دریاچه ارومیه، سرعین، و دهکده نمکی سفر کرده از موارد قابل اشاره می باشند. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به شرح و بررسی این نوع خدمات بپردازیم.

بررسی مفهوم توریسم درمانی

آشنایی با صنعت توریسم درمانی

به طور کلی باید گفت گردشگری پزشکی یا توریسم درمانی در واقع سفر هایی بوده که شخص در کشور محل زندگی خود نیز می تواند از امکانات و خدمات پزشکی موردنظر بهره مند گردد اما ترجیح می دهد که از امکانات سایر کشور ها استفاده کند و در اغلب کشور ها با اهمیت دادن به این موضوع تلاش کرده اند تا قسمت عظیمی از صنعت توریسم گردشگری را به خود اختصاص دهند زیرا این شاخه از گردشگری از جمله شاخه های مهم و درآمد زا به حساب می آید.

موسسات گردشگری سلامت در هر کشوری دارای یک هدف مشترک بوده و آن هم جذب اشخاص بیمار برای درمان و بهبودی در کنار ارائه امکانات و خدمات گردشگری می باشد. چرا که این صنعت بر روی پیشرفت اقتصادی اغلب کشور ها و مکان های گردشگری و تفریحی اثرات مثبت و بسیار خوبی می گذارد. این که فرد بیمار را چگونه و با چه نوع تکنیکی به طرف بیمارستان یا موسسه خود جذب نمایید و او را در پروسه تصمیم گیری مصمم کرده وظیفه قسمت بازاریابی می باشد.

انواع و اهداف توریسم درمانی

توریسم پزشکی در واقع صنعتی پر درآمد و ارزآور بوده که قسمت وسیعی از اقتصاد کشور های پیشرفته در زمینه پزشکی را شامل می شود. این نوع صنعت می تواند برای کشور های در حال پیشرفت فرصت خیلی مناسبی باشد و سود بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. مراحل گردشگری سلامت شامل قسمت های گوناگونی بوده که آغاز آن با تصمیم گرفتن فرد بیمار برای گزینش کشور مقصد برای انجام فرآیند درمانی مخصوص می باشد.

مفهوم توریسم پزشکی

سازمان جهانی گردشگری توریسم درمانی را انجام سفر به جهت از بین بردن مشکلات ذهنی و فیزیکی و یا انجام عمل های جراحی توسط پزشکان معرفی می کنند. این پروسه امکان دارد حدود ۲۴ ساعت الی یک سال ادامه پیدا کند. مقاصد این صنعت این بوده که اشخاص علاوه بر برخورداری از کیفیت و سرعت زیاد خدمات هزینه کمی نیز برای امکانات و خدمات پزشکی صرف نمایند.

آشنایی با مفهوم توریسم پزشکی

توریسم پزشکی با مسافرت های عادی پزشکی فرق داشته و به این مفهوم بوده که در سفره های عادی پزشکی معمولا اشخاص به دلیل کم بودن خدمات پزشکی در کشور خود قصد سفر به کشور های توسعه یافته را دارند ولی در توریسم پزشکی امکانات مشابه در کشور مبدا صورت می گیرد اما فرد ترجیح داده این امکانات را از کشور دیگری دریافت نماید. برخلاف تصور بعضی از افراد، امکانات ارائه شده در توریسم پزشکی تنها به عمل های جراحی مخصوص و سنگین محدود نبوده بلکه از کوچکترین امکانات پزشکی تا تخصصی ترین خدمات را بدون هیچ نوع کم و کاستی در این صنعت دریافت خواهید نمود.

مراحل گردشگری سلامت

به منظور دریافت امکانات گردشگری سلامت بایستی در ابتدا به موسسات و یا آژانس های ارائه دهنده این خدمات رجوع نمایید و داده های مرتبط با بیماری از قبیل علت آن، دستور پزشک متخصص، پرونده های سابقه پزشکی و داروهای مورد مصرف را ارائه بدهید. در قدم بعدی متخصصان با ارزیابی مدارک و اسناد یک سری پیشنهاد در رابطه با انتخاب کشور، بیمارستان، پزشک متخصص و هزینه هایی که باید صرف گردد به بیمار داده و فرد می تواند بر اساس وضعیتی که داشته هر کدام را مورد انتخاب قرار دهد.

معایب و مزایا گردشگری سلامت

در گام بعدی یک تایید نامه که دارای بیان وضعیت فرد بیمار بوده صدور پیدا کرده تا فرد توسط آن قادر باشد برای دریافت ویزا مراجعه کند. با گرفتن ویزا و پایان رسیدن کل این مراحل فرد بیمار بایستی به کشور مدنظرش مسافرت کند و زمان معینی را در مقصد سپری کند تا پروسه درمان او به پایان برسد. نیاز به یادآوری بوده که اشاره شود بعضی از شرکت ها اقدامات اداری مورد نیاز را از طرف بیمار انجام می دهند.

انواع مختلف توریسم پزشکی

توریسم پزشکی که گردشگری سلامت نیز تلقی شده دربردارنده سه نوع بوده که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

آشنایی با مفهوم توریسم درمانی

گردشگری پزشکی

از مهم ترین عللی که ایران توریست های مختلفی از کشور های اطراف خلیج فارس دارد وجود پزشکان ماهر، پرستاران حرفه ای، فناوری پزشکی، بیمارستان های عمومی و خصوصی گسترده با تجهیزات کامل می باشد.

گردشگری سلامت

این نوع گردشگری مخصوص بیمارانی بوده که دچار افسردگی و مشکلات روحی می باشند. کشور ایران با بهره مندی از منابع طبیعی تازه و دست نخورده از قبیل جنگل، ساحل و کویر که تسکین دهنده روح بوده گزینه خوبی برای رفع افسردگی و اختلالات روانی و همچنین ایجاد شادابی و نشاط می باشد.

گردشگری طبیعت درمانی

کشور ایران به خاطر دارا بودن شرایط آب و هوایی عالی و منابع طبیعی خوبی که دارد برای بهبودی بیماری های گوناگون و سپری کردن دوره درمان انتخاب خوب و ایده آلی می باشد. مکان هایی همچون چشمه های آب گرم، آب نمک، لجن های طبیعی، ماساژ طبی، آفتاب و … از جمله علل جذب کردن توریست از سایر کشور های مختلف می باشد.

مفهوم گردشگری سلامت

مزیت های توریسم پزشکی

گردشگری سلامت دارای یک سری فواید و مزایا بوده که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • پیشرفت اقتصادی
  • شرکت داشتن در بهداشت جهانی
  • مبادله علم و تجربه اشخاص کاردان و حرفه ای
  • پیشرفت بهداشت جهانی
  • بالا رفتن فرصت های شغلی در حوزه بهداشت و درمان
  • مزیت های اجتماعی
  • بالا رفتن امکانات و خدمات بهداشتی
  • درآمد زایی برای کشور و واردات ارز
  • دسترسی داشتن زیاد به تازه ترین تکنولوژی های پزشکی

اهداف توریسم پزشکی

مشکلات و عیوب گردشگری سلامت

با توجه به این که در توریسم پزشکی فرد بایستی به کشور دیگری برود تا پروسه درمان طی گردد یک سری خطرات و چالش ها او را تهدید کرده که اصلی ترین آن ها را در ادامه بیان کرده ایم.

  • احتمال مبتلا شدن به بیماری های مسری همچون آنفولانزا، حصبه، هپاتیت و مالاریا که در کشور هایی مثل هند، تایوان و آفریقای جنوبی انتشار بیشتری دارند.
  • احتمال شدت گرفتن عوارض و مشکلات پس از عمل در مسافرت های هوایی طولانی مدت به جهت برگشت به کشور
  • نیاز به حضور یک همراه و در نهایت بالا رفتن مقدار هزینه های اسکان، تغذیه، رفت و آمد و …
  • احتمال بالا رفتن چند برابر هزینه های به دنبال طولانی شدن پروسه درمان و مشکلات مرتبط با شکایات قانونی خطاهای پزشکی

معایب و فواید توریسم پزشکی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای دریافت مطالبی همچون عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ و بهترین پراپ تریدینگ در ایران به لینک های داده شده مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

منبع :

برچسب :



Source link