دوستی که بیشتر از BFF رئیس است ممکن است برای سلامت روان نوجوانان مضر باشد


با توجه به تحقیقات جدید ما که در مجله منتشر شده است، نوجوانان با دوستان سلطه جو در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامت روان هستند. مجله جوانان و نوجوانان.

دوستان مسلط اغلب از قدرت تصمیم گیری استفاده می کنند – به عنوان مثال، دیکته می کنند که دوستانشان کدام همکلاسی را در اینستاگرام دنبال کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند رفتار خود را کنترل کنند، مثلاً با وادار کردن دوست زیردست خود به مهمانی که نمی‌خواهند در آن شرکت کنند.

روابط دوستانه برای نوجوانان روابط بسیار مهمی هستند، اما آیا همیشه تأثیر مثبتی دارند؟ ما محققین روانشناسی هستیم که به پیامدهای روانی بالقوه داشتن دوستان مسلط علاقه مندیم. ما مشکوک بودیم که بخشی از این نوع دوستی با همسالان ممکن است باعث شود نوجوانان احساس بی ارزشی یا ناراحتی کنند.

برای بررسی، ما 388 نوجوان در دبیرستان های ایالات متحده را پنج بار در طول یک سال بررسی کردیم. هر بار، از شرکت کنندگان نوجوان خود می خواستیم به سؤالاتی در مورد رفتارهای سلطه جویانه دوستان نزدیک خود پاسخ دهند: آیا آنها همه تصمیمات را می گیرند؟ آیا آنها همیشه به راه خود می رسند؟

مطابق با پیش‌بینی‌های ما، متوجه شدیم که وقتی نوجوانان در دوستی‌های نزدیک خود احساس ناتوانی می‌کردند – مانند دوستانشان که همیشه به آن‌ها می‌گفتند – عزت نفس پایین‌تری و علائم افسردگی یا اضطراب بیشتری را تجربه می‌کردند.

نوجوانی دوران پرخطری برای شروع اختلالات روانی است. میزان افسردگی و اضطراب در طول سال های نوجوانی افزایش می یابد. دوستی های حمایتی و عادلانه می تواند بر سلامت روان نوجوانان تأثیر مثبت بگذارد، اما تحقیقات جدید ما جنبه تاریک احتمالی برخی از دوستی های نزدیک را نشان می دهد.

اگرچه برخی از نوجوانان ممکن است خوب باشند و به دوستان خود اجازه دهند کنترل را در دست بگیرند، مطالعه ما برخی از اولین شواهد را پیدا کرد که این نوع رابطه نابرابر می تواند از نظر روانی مضر باشد. دوستی های سالم باید به هر دو شریک فرصتی برای گفتن و تصمیم گیری بدهد.

یافته‌های ما نشان می‌دهد که آموزش به نوجوانان چگونه دوستی‌های سالم و عادلانه برقرار کنند، مهم است. یک دوست نباید دائماً در اطراف خود احساس رئیس یا ناتوان کند. همچنین، نوجوانان ممکن است از دریافت کمک در توسعه ابزارهای ارتباطی مؤثر برای ابراز خواسته ها و نیازهای خود به دوستان نزدیک خود بهره مند شوند.

هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد چگونگی تأثیر پویایی قدرت در روابط دوستانه بر سلامت روان نوجوانان وجود دارد. به عنوان مثال، آیا داشتن دوستان مسلط بهتر از عدم وجود دوستان است؟ آیا داشتن چند دوست حامی ضرر داشتن یک دوست مسلط را نفی می کند؟ و آیا دلایلی وجود دارد که برخی از نوجوانان ممکن است بیشتر از دیگران به این دوستی‌های بی‌طرف ختم شوند؟ به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که شخصیت نقشی را ایفا کند و نوجوانان درونگرا بیشتر به سمت همسالان قاطع تر جذب شوند و بالعکس.

همچنین باید درباره بهترین راه‌های مداخله مؤثر بیشتر بیاموزیم. بسیاری از برنامه ها برای ترویج روابط عاشقانه سالم نوجوانان طراحی شده اند، اما تعداد بسیار کمتری از آنها به دوستی سالم نوجوانان می پردازد. درک این موضوع که دوستی ها به طور صریح محافظت کننده نیستند، اولین قدم مهم در کمک به نوجوانان برای بهره مندی از مزایای خود و اجتناب از هزینه های آنها است.

اطلاعات بیشتر:
هانا ال. شاکتر و همکاران، پویایی قدرت دوستی: ارتباط بین و درون فردی در میان سلطه دوستان، عزت نفس، و نشانه های درونی سازی نوجوان، مجله جوانان و نوجوانان (2023). DOI: 10.1007/s10964-023-01763-0

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: دوستی که رئیس بیشتر از BFF است ممکن است برای سلامت روان نوجوانان مضر باشد (2023، 22 مارس) بازیابی شده در 22 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-friend-boss-bff-teens-mental .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.