راه‌حل‌های «آخرین مایل» برای افزایش پوشش واکسیناسیون در کشورهای فقیر نشان داده شده است


راه حل های «آخرین مایل» پوشش واکسیناسیون را در کشورهای فقیر افزایش می دهد

مراحل بازدید تیم واکسیناسیون الف-ف، عکس های نمایندگی از اقدامات انجام شده توسط تیم های واکسیناسیون در هر روستا برای کلینیک سیار واکسیناسیون. الف، مرحله 1. یک تیم بسیج اجتماعی از وزارت بهداشت جلسه ای را با رهبران روستا ترتیب می دهد. ب، مرحله 2. بسیج اجتماعی یک جلسه اجتماعی تشکیل می دهد تا مستقیماً با همه ساکنان روستا در مورد کارایی و ایمنی واکسن، اهمیت واکسیناسیون، رسیدگی به سؤالات و نگرانی های روستاییان، و مکان و زمان سایت واکسیناسیون سیار صحبت کند. ج، مرحله 3. کارکنان وزارت بهداشت، دوزهای واکسن و کارکنان را به روستا می آورند. د، مرحله 4. کارکنان وزارت بهداشت، درمانگاه سیار واکسن 48 تا 72 ساعته در یک مکان مرکزی در روستا راه اندازی کردند. e، مرحله 5a. بسیج اجتماعی اطلاعات واکسن را در خلال بازدید خانه به خانه به اعضای جامعه به صورت خصوصی ارائه می دهد. f، مرحله 5b. بسیج اجتماعی گروه های اجتماعی را در نقاط ثابت در داخل و اطراف روستاها هدف قرار می دهند. عکس‌های a–f با اجازه Concern Worldwide تکثیر شده‌اند. اعتبار: طبیعت (2024). DOI: 10.1038/s41586-024-07158-w

استفاده از کلینیک های سیار برای تحویل واکسن کووید-19 می تواند جذب واکسن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پژوهشی توسط دانشگاه و تحقیقات Wageningen، که در جوامع روستایی در سیرالئون انجام شد و امروز در منتشر شده است طبیعت، نشان می دهد که پرداختن به مشکلات «آخرین مایل» مانند دسترسی تأثیر مثبتی بر نرخ واکسیناسیون دارد.

این مطالعه با عنوان «تحویل آخرین مایل جذب واکسن را در سیرالئون افزایش می‌دهد» در اوایل سال 2022، یک سال پس از عرضه واکسن کووید-19، در سیرالئون انجام شد. در آن زمان، تنها 6 تا 9 درصد از بزرگسالان شرکت کننده در مطالعه واکسینه شده بودند که این میزان بسیار پایین بود.

در مقایسه، میزان واکسیناسیون در هلند در آن زمان بیش از 65 درصد بود. سیرالئون، مانند بسیاری از کشورهای فقیر دیگر، تعداد زیادی از مردم در مناطق دور افتاده زندگی می کنند. برای هر کسی که در آن مناطق در طول بیماری همه گیر زندگی می کند، تهیه واکسن چندین ساعت و دستمزد یک هفته هزینه دارد. بنابراین، محققان با وزارت بهداشت کار کردند تا ببینند آیا آوردن کلینیک‌های سیار به آن مناطق دورافتاده مفید است و در نتیجه آن موانع را از بین ببرند.

سایت های واکسیناسیون موبایل

با مشارکت وزارت بهداشت سیرالئون و سازمان غیردولتی بین‌المللی Concern Worldwide، محققان یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده را با کمی بیش از 20000 نفر در 150 روستای روستایی درست خارج از شبکه ملی کلینیک‌ها (جایی که واکسن‌ها در دسترس بود) انجام دادند. تیم‌های وزارت واکسن‌ها را به روستاهای دورافتاده آوردند و سایت‌های واکسیناسیون سیار را برای دو تا سه روز در آنجا ایجاد کردند.

صد روستا در گروه مداخله تصادفی و 50 روستا در گروه کنترل قرار گرفتند. ظرف مدت 48 تا 72 ساعت، پوشش واکسیناسیون در روستاها 26 درصد افزایش یافت. ساکنان روستاهای اطراف نیز برای دریافت واکسن آمده بودند که منجر به افزایش هفت برابری تعداد افراد واکسینه شده شد. دولت برای بهبود کمپین خود در مناطق روستایی، از این مطالعه درس‌هایی گرفت. در دسامبر 2022، این کشور به هدف 70 درصدی واکسیناسیون سازمان بهداشت جهانی دست یافت.

توزیع واکسن ها از طریق این کلینیک های سیار برای هر نفر 33 دلار هزینه دارد. این 76 درصد ارزان تر از هزینه متوسط ​​سایر کمپین های واکسیناسیون (حدود 80 دلار) است. بنابراین، این رویکرد می تواند به عنوان نمونه ای برای سایر کشورهای در حال توسعه با جمعیت روستایی زیاد در مناطق دورافتاده باشد، زیرا نیاز به حمل و نقل برای رسیدن به روستاها همان چیزی است که بیشتر هزینه های ارائه مراقبت های بهداشتی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین محققان پیشنهاد می‌کنند که استفاده از همین سفرها برای ارائه سایر اشکال مراقبت‌های بهداشتی، مانند خدمات مادر و کودک، کارآمد خواهد بود.

طرح اولیه برای کمپین ها

این مطالعه در یک زمان حیاتی انجام می شود، زیرا کشورهای در حال توسعه هنوز از اثرات اقتصادی و بهداشتی COVID-19 بهبود می یابند. یک مشکل جدید این است که به نظر می رسد مقاومت در برابر کمپین های واکسیناسیون استاندارد (مانند HPV و MMR) در حال افزایش است.

این مطالعه می تواند نقش ارزشمندی در توسعه رویکردهای مقرون به صرفه لازم برای افزایش پوشش واکسیناسیون داشته باشد. این طرحی را برای سیاستگذاران، محققان و سازمان های غیردولتی فراهم می کند تا کمپین های واکسیناسیون را بهینه کنند، در نتیجه هزینه ها را کاهش داده و رشد اقتصادی پایدار و فراگیر را ارتقا دهند.

مارتن وورز، محقق ارشد، گفت: “تحقیق ما نشان می دهد که دسترسی مانع بزرگی برای مردم در طول کمپین واکسیناسیون کووید-19 در مناطق دورافتاده سیرالئون بود. دسترسی، همراه با عناصر دیگر مانند ارتباطات، برای دستیابی به برابری واکسیناسیون بسیار مهم است. در کشورهای در حال توسعه و همچنین برای مبارزه با مالاریا و سایر بیماری ها مرتبط خواهد بود.”

اطلاعات بیشتر:
نیکولو اف. مریگی و همکاران، تحویل آخرین مایل جذب واکسن را در سیرالئون افزایش می‌دهد، طبیعت (2024). DOI: 10.1038/s41586-024-07158-w

ارائه شده توسط دانشگاه Wageningen

نقل قول: راه حل های «آخرین مایل» برای افزایش پوشش واکسیناسیون در کشورهای فقیر نشان داده شده است (2024، 13 مارس) در 13 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-mile-solutions-shown-vaccination-coverage.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.