داده های جمع آوری شده نشان می دهد که فیبرومیالژیا با افزایش خطر مرگ مرتبط است


درد مفاصل

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

فیبرومیالژیا، وضعیتی که باعث درد و خستگی گسترده و مداوم می شود، ممکن است با افزایش خطر مرگ در نتیجه آسیب پذیری در برابر تصادفات، عفونت ها و به ویژه خودکشی مرتبط باشد، تجزیه و تحلیل داده های تلفیقی از شواهد موجود را نشان می دهد که در دسترسی آزاد منتشر شده است. مجله RMD باز.

این یافته ها محققان را بر آن می دارد تا برای به حداقل رساندن این خطرات، نظارت منظم بر سلامت جسمی و روانی بیماران را تحت نظر داشته باشند.

به گفته محققان، مشخص نیست که چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود، اما شیوع آن در حال افزایش است. و به رسمیت شناخته شده است که این بیماری اغلب همزمان با سایر مشکلات سلامتی، از جمله اختلالات روماتیسمی، روده، عصبی، و سلامت روان وجود دارد.

با توجه به وسعت دردی که آنها تجربه می کنند و احتمال سایر شرایط دردناک و ناتوان کننده در این بیماران، تصور می شود که آنها احتمالاً در معرض خطر مرگ قبل از زمان خود هستند.

برای تقویت این فرضیه، محققان یافته‌های هشت مطالعه مرتبط را که بین سال‌های 1999 و 2020 منتشر شده بود، از مجموع 33 مورد اولیه بررسی کردند. شرایط همزیستی

تجزیه و تحلیل نشان داد که فیبرومیالژیا با افزایش 27 درصدی خطر مرگ ناشی از همه علل در طول زمان همراه است، اگرچه این در مورد افرادی که با معیارهای 1990 تشخیص داده شده اند صادق نیست.

اما معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیا از سال 1990 همراه با افزایش درک از مجموعه علائم بالینی مرتبط با این بیماری تکامل یافته است. و در نتیجه آنها در سالهای 2010، 2011 و 2016 مورد بازنگری قرار گرفتند.

به طور خاص، تجزیه و تحلیل نشان داد که خطر مرگ ناشی از سرطان 12٪ کمتر از جمعیت عمومی همسن و فقط به میزان کمی بیشتر (5٪) برای تصادفات است.

اما برای عفونت‌ها، از جمله ذات‌الریه و سپتی سمی، 44 درصد و برای خودکشی بیش از سه برابر بیشتر بود.

محققان توجه داشته باشند که آیا این خطر افزایش یافته به دلیل خود فیبرومیالژیا است یا شرایط همراه آن، مشخص نیست، زیرا تحقیقات آنها برای ارزیابی این موضوع طراحی نشده است. اما آنها تاکید می کنند که این موضوع مهمی است که تحقیقات بیشتر باید به آن پرداخته شود.

و آنها هشدار می دهند که یافته های آنها باید در پرتو طرح های متفاوت و تعداد اندک شرکت کنندگان در مطالعاتی که در تجزیه و تحلیل آنها گنجانده شده است، تفسیر شود.

آنها می نویسند: “به دلیل ناهمگونی قابل توجه در بین مطالعات، که تعداد آنها نیز کم بود، نمی توان از داده های موجود نتیجه گیری روشنی گرفت.” آنها می افزایند: «با این حال، ممکن است برای زیرگروه بیمارانی که بر اساس معیارهای 1990 تشخیص داده شده اند، خطر مرگ و میر افزایش نیابد، و برای بیمارانی که با نسخه های بعدی تشخیص داده شده اند، این خطر افزایش می یابد.

و آنها پیشنهاد می کنند که توضیحات قابل قبولی برای یافته های آنها وجود دارد. یافته‌های افزایش مرگ‌ومیر مرتبط با حوادث می‌تواند ناشی از خستگی، خواب بدون طراوت، و مشکلات تمرکزی باشد که همراه با فیبرومیالژیا است و جزء معیارهای تشخیصی آن از سال 2010 است.

شواهد بیشتر و بیشتری از درگیری و التهاب سیستم ایمنی در پاتوفیزیولوژی فیبرومیالژیا حمایت می‌کنند، که می‌تواند یافته‌های افزایش مرگ و میر ناشی از عفونت‌ها را توضیح دهد. همبودی فیزیکی ممکن است توضیح دیگری باشد.

و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان ممکن است به دلیل استفاده گسترده این بیماران از خدمات بهداشتی باشد.

آنها خاطرنشان می کنند که خطرات شناسایی شده در تجزیه و تحلیل آنها “می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی سلامت عمومی باشد، با توجه به شیوع بالای این بیماری”، که پزشکان همیشه آن را جدی نمی گیرند.

آنها می نویسند: “مطالعات نشان داده است که کارکنان پزشکی تمایلی به پذیرش فیبرومیالژیا به عنوان یک وضعیت پزشکی ندارند و در تعامل با این بیماران و مقابله با اختلال آنها با مشکلات عاطفی و روانی روبرو هستند.”

“فیبرومیالژیا اغلب یک “شرایط خیالی” نامیده می شود، با بحث های مداوم در مورد مشروعیت و سودمندی بالینی این تشخیص. بررسی ما شواهد بیشتری را ارائه می دهد که بیماران فیبرومیالژیا را باید جدی گرفت، با تمرکز ویژه بر غربالگری برای افکار خودکشی، پیشگیری از حوادث، و پیشگیری و درمان عفونت‌ها.»

اطلاعات بیشتر:
فیبرومیالژیا و مرگ و میر: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، RMD باز (2023). DOI: 10.1136/rmdopen-2023-003005، rmdopen.bmj.com/lookup/doi/10. … /rmdopen-2023-003005

ارائه شده توسط مجله پزشکی بریتانیا

نقل قول: فیبرومیالژیا با افزایش خطر مرگ مرتبط است، داده های تلفیقی نشان می دهد (2023، 10 ژوئیه) بازیابی شده در 12 ژوئیه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-07-fibromyalgia-linked-heightened-death-pooled.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.