زایمان برنامه ریزی شده ممکن است تا حد زیادی پره اکلامپسی را که یکی از دلایل اصلی مرگ مادر است، کاهش دهد


بارداری

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقات جدیدی که امروز در منتشر شده است، بیش از نیمی از موارد پره اکلامپسی که در هفته های 37 تا 42 بارداری رخ می دهد (در ترم) ممکن است با زایمان به موقع، مانند یک القاء برنامه ریزی شده یا زایمان سزارین، پیشگیری شود. فشار خون.

پره اکلامپسی خطرناک ترین شکل فشار خون بالا (≥140/90 میلی متر جیوه) در دوران بارداری است و علت اصلی مرگ و میر مادران در سراسر جهان است. پره اکلامپسی به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و از هر 25 بارداری 1 مورد در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه معمولاً بعد از هفته 20 بارداری تشخیص داده می شود. علائم شامل سردرد، تغییرات بینایی و تورم دست‌ها، پاها، صورت یا چشم‌ها برای مادر است. یا تغییر در رفاه نوزاد. پره اکلامپسی همچنین نشان می دهد که خطر ابتلا به عوارض سلامت قلب برای زنان در مراحل بعدی زندگی افزایش می یابد.

زایمان زودرس ممکن است برای زنانی که در هفته های 20 تا 36 بارداری دچار پره اکلامپسی می شوند، گزینه ای در نظر گرفته شود. با این حال، بیشتر پره اکلامپسی در بازه زمانی به نام ترم، که بین هفته های 37-42 بارداری است، رخ می دهد. در حالی که غربالگری برای پره اکلامپسی در دوران بارداری روتین است، گزینه های درمانی محدودی وجود دارد که بی خطر و موثر هستند. دوز پایین آسپرین خطر پره اکلامپسی زودرس را در بین زنان در معرض خطر بیش از نصف کاهش می دهد، با این حال، آسپرین بر خطر پره اکلامپسی زودرس تأثیر نمی گذارد، که سه برابر شایع تر از پره اکلامپسی زودرس است و با عوارض بیشتری برای مادران و نوزادان همراه است.

استراتژی‌های زایمان به موقع، از جمله زایمان القایی و زایمان سزارین که از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند، در حال حاضر به دلایل مختلف به طور گسترده انجام می‌شوند. با این حال، آنها به ندرت به عنوان مداخله ای برای جلوگیری از پره اکلامپسی موقت استفاده می شوند.

لورا مگی، سرپرست تیم تحقیق، استاد سلامت زنان در کالج کینگ در لندن، گفت: “زمان به موقع در بسیاری از بیمارستان ها یا مراکز بهداشتی قابل دستیابی است.” خیر جهانی در مراقبت از زایمان.”

محققان بیش از 10 سال سوابق سلامتی را برای نزدیک به 90000 بارداری در دو بیمارستان (بیمارستان کینگز کالج، لندن و بیمارستان دریایی مدوی، گیلینگهام) در بریتانیا بررسی کردند. ، که در آن 1138 مورد پره اکلامپسی موقت وجود داشت. و 29035 حاملگی در هفته های 35 تا 36 (بین سال های 2016 و 2018) که در آن 619 مورد پره اکلامپسی در ترم وجود داشت. در تجزیه و تحلیل، محققان خطر پره اکلامپسی و مزایای بالقوه زایمان به موقع را برای هر دو گروه با معیارهای بالینی استاندارد برای پره اکلامپسی و یک مدل پیش بینی خطر (برنامه کامپیوتری که خطر پره اکلامپسی را بر اساس عوامل فردی مختلف، مانند سابقه مادر، فشار خون پیش بینی می کند، ارزیابی کردند. ، سونوگرافی و آزمایش خون).

اکثر زنان در این مجموعه داده در اوایل دهه 30 زندگی خود بودند، خود را سفیدپوست معرفی می کردند و دارای شاخص توده بدنی در حد بالای نرمال بودند. حدود 10 درصد از زنان در تجزیه و تحلیل نیز خود را سیگاری معرفی کردند. کمتر از 3٪ سابقه پزشکی فشار خون بالا، دیابت نوع 2 یا بیماری خود ایمنی داشتند. و تنها 3.9 درصد سابقه خانوادگی پره اکلامپسی را گزارش کردند.

پره اکلامپسی در ترم با فرکانس مشابهی رخ داد که شرکت کنندگانی که در سه ماهه اول غربالگری شدند با افراد غربالگری شده در سه ماهه سوم مقایسه شد. به طور متوسط، زنان شرکت‌کننده در این مطالعه در هفته 40 زایمان کردند و دو سوم تمام شرکت‌کنندگان شروع خود به خود زایمان را تجربه کردند. حدود یک چهارم زنانی که در آنالیز شرکت کردند، زایمان سزارین داشتند.

تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که هنگام استفاده از مدل‌سازی ریسک به‌جای غربالگری بالینی استاندارد، زایمان به موقع ممکن است مداخله‌ای مؤثر برای کاهش بیش از نیمی از خطر پره‌اکلامپسی موقت باشد.

Magee گفت: “یافته های ما نشان می دهد که بیش از نیمی از موارد پره اکلامپسی موقتی ممکن است با تولد به موقع (برنامه ریزی شده) پیشگیری شود.” توجه به این نکته مهم است که قرار گرفتن در معرض خطر بالاتر پره اکلامپسی موقت با شروع زودتر خود به خودی زایمان همراه بود، بنابراین زنانی که در بالاترین خطر قرار داشتند کمتر احتمال داشت که نزدیک به موعد زایمان خود زایمان کنند.

محدودیت‌های تحقیق شامل این بود که هیچ مداخله‌ای برای شرکت‌کنندگان ارائه نشد. محققان ریسک بالقوه را تنها از طریق مدل سازی ریسک محاسبه کردند. علاوه بر این، این مطالعه پتانسیل ابتلا به پره اکلامپسی را پس از زایمان بررسی نکرد. اگرچه این یک مطالعه مشاهده‌ای با استفاده از مدل‌سازی برای پیش‌بینی کاهش خطر پره اکلامپسی موقت بود، محققان خاطرنشان کردند که نقاط قوت این مطالعه شامل جمعیت زیادی از زنان می‌شود و القای زایمان و زایمان سزارین گزینه‌های گسترده‌ای هستند. با این حال، کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده، مطالعاتی که در آن افراد به‌طور تصادفی برای دریافت درمان در مقابل عدم درمان یا درمان جایگزین انتخاب می‌شوند، برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی زایمان به‌موقع به‌عنوان مداخله‌ای مناسب برای کاهش پره‌اکلامپسی موقتی مورد نیاز است.

در فوریه 2023، انجمن قلب آمریکا بیانیه‌ای علمی با عنوان بهینه‌سازی سلامت قلبی عروقی قبل از بارداری برای بهبود نتایج در افراد باردار و پس از زایمان و فرزندان منتشر کرد که به جزئیات مزایای مداخلات اولیه برای حمایت از سلامت قلبی عروقی قبل و بین بارداری (در دوران بارداری) می‌پردازد. این بیانیه مداخلات مربوط به رژیم غذایی، ترک سیگار و کاهش وزن را که ممکن است فراوانی پیامدهای نامطلوب بارداری را در هنگام تولد کاهش دهد (مانند اختلالات فشار خون بالا در بارداری، زایمان زودرس، تولد کوچک برای سن حاملگی یا دیابت بارداری) برجسته شده است. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین مراقبت های قلبی عروقی جامع قبل از بارداری و فراوانی پیامدهای نامطلوب بارداری مورد نیاز است.

نویسندگان مشترک دیوید رایت، Ph.D. Argyro Syngelaki، Ph.D. پیتر فون دادلسزن، دی.فیل. Ranjit Akolekar، MD; آلن رایت، Ph.D. و Kypros H. Nicolaides، MD

اطلاعات بیشتر:
پیشگیری از پره اکلامپسی با زایمان به موقع، فشار خون (2023). DOI: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.122.20565

ارائه شده توسط انجمن قلب آمریکا

نقل قول: زایمان برنامه ریزی شده ممکن است تا حد زیادی پره اکلامپسی را کاهش دهد، علت اصلی مرگ مادر (2023، 10 آوریل) بازیابی شده در 10 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-childbirth-greatly-preeclampsia-maternal-death.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.